حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17837 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
شناسه : 40554

هیئت وزیران درجلسه مورخ 26/3/1387 بنا به پیشنهاد شماره 19870/020 مورخ 3/6/1386 وزارت جهادکشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ضوابط اجرایی واگذاری اراضی شیبدار را به شرح زیر تصویب نمود: ضوابط اجرایی واگذاری اراضی شیبدارمصوب 1387,03,26با اصلاحات و الحاقات بعدی ماده 1 ـ دراین تصویب­نامه اصطلاحات زیر […]

پ
پ

هیئت وزیران درجلسه مورخ 26/3/1387 بنا به پیشنهاد شماره 19870/020 مورخ 3/6/1386 وزارت جهادکشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ضوابط اجرایی واگذاری اراضی شیبدار را به شرح زیر تصویب نمود:

ضوابط اجرایی واگذاری اراضی شیبدار
مصوب 1387,03,26با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1 ـ دراین تصویب­نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف ـ اراضی شیب دار : اراضی که نسبت به افق دارای زاویه بوده و برای جلوگیری از فرسایش و ایجاد خسارت نیاز به اقدامات اصلاحی و عملیات آبخیزداری دارند.

ب ـ استعدادیابی اراضی : مجموعه مطالعاتی که منجر به تولید نقشه مناسب ترین کاربری اراضی خواهد شد.

ج ـ حوزه های آبخیز : عرصه ای است که رواناب ناشی از بارش بر روی آن توسط آبراهه ها جمع آوری و به یک خروجی نظیر رودخانه، آب انباشت، تالاب، دریاچه و دریا هدایت می شود.

د ـ آبخیزداری : مجموعه اقداماتی که براساس اصول مدیریت پایدار حوزه آبخیز به منظور حفاظت منابع آب و خاک به اجرا درمی آید.

هـ ـ طرح آبخیزداری : سند مدونی است از مجموعه اقداماتی که براساس اصول مدیریت پایدار حوضه آبخیز به منظور حفاظت، احیاء، اصلاح، توسعه و بهره برداری منابع آب و خاک حوزه آبخیز تهیه و تدوین و پس از تصویب سازمان به اجرا درمی آید.

و ـ حفاظت خاک : مجموعه مطالعات و اقدامات اجرایی است که به منظور پیشگیری و کنترل تخریب، فرسایش خاک و تبعات آن (کاهش حاصلخیزی، تولید، رسوب و آلودگی منابع آب ونظایر آن) اجراء می گردد.

ز ـ طرح باغداری : طرح مدیریتی که در آن اصول ایجاد، توسعه و نگهداری باغات لحاظ شده است.

تبصره ـ سایر اصطلاحات مرتبط با این آیین نامه تابع تعاریف مندرج در قوانین و مقررات مربوط می باشد.

ماده 2 ـ ممنوعیتهای قانونی واگذاری به شرح زیر تعیین می­شود:
الف – جنگلها و بیشه های طبیعی و حریم تالابها.
ب – نهالستانهای عمومی .
ج – پارکهای جنگلی و جنگلهای دست کاشت عمومی .
د – حریم قانونی تأسیسات دولتی و مراکز نظامی و انتظامی .
هـ – راههای مسیر کوچ ایل نشینها و حریم مربوط به آن.
و – مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست به استناد ماده (3) قانون حفاظت و بهسازی محیط­زیست ـ مصوب 1353ـ

ماده 3 ـ سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف است نسبت به استعدادیابی و تدوین طرح جامع آبخیزداری و ارایه برنامه ریزی در قالب حوزه های آبخیز اقدام نماید.

ماده 4 ـ مالکین و صاحبان اراضی زراعی دیم کم بازده که براساس نقشه اجرای مقررات، مستثنی از منابع ملی هستند، با تشخیص سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور می توانند از مزایای این آیین نامه در جهت توسعه باغات و بهره مندی از خدمات زیربنایی برخوردار گردند.

ماده 5 ـ باتوجه به نیاز آبی نسبتاً کم توسعه آبخیزداری در اراضی شیبدار، به منظور تخصیص و تأمین آب طرحهای مصوب این آیین نامه، که جهت اجرا نیاز به استحصال آبهای سطحی و زیرزمینی دارند مجوز لازم به شرح ذیل صادر می شود.

الف ـ وزارت نیرو در مناطق غیر ممنوعه از نظر برداشت آب اجازه بهره برداری براساس طرح مصوب به نام مجری صادر می نماید.

ب ـ در مورد آن دسته از طرحهای مصوب که منابع آبی آنها بر اثر اقدامات آبخیزداری تقویت و افزایش یافته، مجوز بهره برداری به نام مجری توسط وزارت نیرو صادر می شود مشروط بر اینکه منابع آب کشت آبی قدیمی تحت الشعاع کم آبی ناشی از توسعه قرار نگیرد.

ج ـ درهرمورد که اصلاح روشهای آبیاری سنتی باتوجه به حقآبه های قبلی از طریق ایجاد روشهای نوین آبیاری بهر ه برداری هر مزرعه و باغات قدیمی منجربه افزایش منابع آبی گردد، برای میزان صرفه جویی شده، وزارت نیرو مجوز بهره برداری برای توسعه جدید براساس طرح صادر می نماید.

د ـ میزان نیاز آبی و نوع کشت در روش کشت دیم و تعیین میزان اراضی طبق طرح مصوب و صرفاً از طریق وزارت جهادکشاورزی تعیین می­شود.

ماده 6 ـ وزارت جهاد کشاورزی موظف است پس از استعدادیابی اراضی شیب دار موضوع ماده (3) این آیین نامه، اراضی منطقه موردنظر را به تفکیک در دو بخش طرحهای توسعه مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری (طرحهای موضوع مواد (3) و (31) قانون اصلاح قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور – مصوب 1348 -) و ایجاد باغ با حفظ کاربری آن (طرحهای موضوع مواد (31) و (32) آیین نامه اجرایی لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی نحوه واگذاری و احیاء اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1359ـ و ماده (75) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت ـ مصوب 1369ـ حسب مورد برای بهره برداری یا واگذاری تخصیص دهد.

ماده 7(اصلاحی 06/04/1389)– نمونه قرارداد واگذاری برای اراضی موضوع این تصویبنامه تابع مفاد قرارداد نمونه پیوست آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده (33‏) اصلاحی قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور، موضوع تصویبنامه شماره 20144/ت39028ک مورخ 15/02/1387 می باشد.
میزان اراضی قابل تخصیص و راهکارهای اجرایی مورد نیاز این تصویبنامه با رعایت مفاد قرارداد یاد شده بر اساس دستورالعمل پیشنهادی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و تأیید وزیر جهاد کشاورزی خواهد بود.

ماده 8 ـ وزارت جهادکشاورزی موظف است در قالب استعدادیابی اراضی و طرح توسعه باغات مناسبترین و اقتصادی ترین گونه های باغی را تعیین و معرفی نماید.

ماده 9 ـ نظارت بر اجرای طرح، باستناد ماده (33) اصلاحی قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها، مراتع ـ مصوب 1386ـ مجمع تشخیص مصلحت نظام و آیین نامه اجرایی آن انجام می شود.

ماده 10 ـ مجریان طرحهای موضوع این آیین نامه موظفند اصول فنی حفاظت خاک و آبخیزداری را رعایت نمایند.

ماده 11 ـ آماده سازی و عملیات زیربنایی مربوط به اصول فنی با رعایت مفاد طرحهای مربوط برای کلیه اراضی موضوع این آیین نامه توسط سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور انجام می­شود.

ماده 12 ـ وزارت جهادکشاورزی موظف است جهت ارتقای دانش بهره برداران موضوع این آیین نامه نسبت به تشکیل کلاسهای آموزشی و ترویجی اقدام نماید.

ماده 13 ـ وزارت جهادکشاورزی و استانداران، اعتبارات و تسهیلات موردنیاز طرحهای موضوع این آیین نامه را هر ساله در لایحه بودجه کل کشور پیش بینی و به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور پیشنهاد نمایند.

ماده 14 ـ کلیه درآمدهای ناشی از اجرای این آیین نامه به حساب خزانه داری کل واریز و معادل آن سالانه جهت عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک و اجرای ماده (11) این آیین نامه با درج در قوانین بودجه سنواتی در اختیار وزارت جهادکشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور) قرار خواهد گرفت.

ماده 15 ـ احکام این تصویبنامه در اراضی واقع در حریم و محدوده شهرها در چارچوب قانون زمین شهری و طرحهای توسعه عمران مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قابل اجرا خواهد بود.

پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.