حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۵:۰۷
شناسه : 43895
عضو هیات علمی دانشگاه تهران:

دیوان عالی کشور در تاریخ ۲۸ شهریور تصمیم به مشمول کردن شهادت کذب در دادسرا به ماده ۶۵٠ تعزیرات گرفته و آن را جرم اعلام کرد. این تغییر تفسیری به منظور حمایت از عدالت قضایی و جلوگیری از سوء استفاده از آن صورت گرفت. با این حال، استفاده از قیاس برای تعریف مجرمیت، با ممنوعیت قاضی مواجه است. در گذشته، ماده ۶۵٠ تنها به شهادت در دادگاه‌های رسمی اشاره داشت و شهادت کذب در دادسرا مورد توجه نبود. این تصمیم، تاثیری بر رأی‌های برائتی که قبلاً صادر شده‌اند ندارد، اما در پرونده‌های جدید اعمال می‌شود.

پ
پ

به گزارش حقوق 24: شهادت کذب بر اساس رای وحدت رویه جدید هیات عمومی دیوانعالی کشور در مرحله تحقیقات مقدماتی نزد دادسرا منطبق با ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی جرم دانسته شد.

در ای خصوص دکتر علی خالقی، یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد که به شرح ذیل است:

هنگامى که قانون تعزیرات در سال ١٣٧۵ به تصویب رسید، دادسراهای عمومى و انقلاب از نظام قضایى ایران حذف شده بودند و ماده ۶۵٠ این قانون جرم شهادت کذب را عبارت از شهادت دروغ در «دادگاه نزد مقامات رسمى» مى دانست و نامى از شهادت دروغ در «دادسرا» به میان نیاورده بود. پس از اعاده دادسراها به نظام قضایى کشور، این ابهام مطرح شده بود که آیا اداى شهادت دروغ نزد مقامات قضایى دادسرا نیز مشمول ماده فوق و عملى مجرمانه است یا خیر.

فلسفه جرم انگارى شهادت کذب، حمایت کیفرى از عدالت قضایى و جلوگیرى از به انحراف کشاندن آن است. همین مبنا در شهادت کذب نزد مقامات قضایى دادسرا هم موجود است و اداى آن در محضر بازپرس و دادیار نیز مى تواند لطمات جبران ناپذیرى به عدالت و حقوق اشخاص وارد سازد.

با این حال، استفاده از ملاک و مبنا براى توسعه دامنه عنوان مجرمانه، نوعى قیاس در امور کیفرى است که قاضى از آن ممنوع است. در سال ١٣٧۵ به رغم فقدان دادسراى عمومى و انقلاب، دادسرای نظامى و دادسراى ویژه روحانیت داشتیم، ولی با این حال قانونگذار ماده ۶۵٠ را طوری نگارش نکرد که شامل شهادت کذب نزد آنها هم بشود.

صبح امروز، بیست و هشتم شهریور، هیأت عمومى دیوان عالى کشور به ابهام و اختلاف در این باره پایان داد و با صدور یک رأى وحدت رویه، اداى شهادت کذب در دادسرا را نیز مشمول ماده ۶۵٠ و جرم دانست. هنوز متن این رأى تنظیم نشده تا بتوان بر اساس آن در مورد شهادت کذب در شورای حل اختلاف نیز به نتیجه اى قطعی رسید؛ امری که لایحه قانون تعزیرات در هر دو مورد (در دادسرا و شورای حل اختلاف) صریحاً قائل به جرم بودن آن شده است.

مفاد این رأى در مورد احکام برائتى که شهادت کذب در دادسرا را جرم ندانسته و با تبرئه متهم قطعى شده اند، بى تأثیر است، اما اجراى آن در پرونده هاى جارى نسبت به شهادتهاى ارائه شده در سابق در دادسرا، بدون اشکال است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.