حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
شناسه : 43835
حقوق 24 پاسخ می دهد: آزار جنسی در معابر و اماکن عمومی یک مشکل جدی در جوامع مدرن است که نیاز به توجه و رسیدگی فوری دارد. یکی از شکل‌های بارز این آزار، تعرض به افراد ناشناس می‌باشد که عبارت است از دست‌درازی و ایجاد مزاحمت فیزیکی برای افراد در مکان‌های عمومی. این اقدامات تخلف از آزادی شخصی افراد را به خود دارند و برای مجرمانان مجازات‌های سنگین در نظر گرفته شده است.
پ
پ

به گزارش حقوق 24: آزار جنسی در اماکن عمومی یک واقعیت تلخ است که به عنوان یک تهدید جدی به حقوق جنسیت و عافیت اجتماعی مطرح می‌شود. در این جوامع پیشرفته، ما به دنبال تضمین احترام به حیثیت و آزادی هر فرد هستیم. اما تعرض و مزاحمت در معابر و اماکن عمومی، این حقوق را به چالش می‌کشند.

در این مقاله، به بررسی انواع مختلف آزار جنسی در معابر و اماکن عمومی می‌پردازیم هدف ما افزایش آگاهی در جامعه و تشویق به اجرای قوانین منصفانه‌تر است تا امنیت و عافیت زنان و دختران را تضمین کنیم و به حیثیت و حقوق آنان احترام بگذاریم.

تعرض: دست‌درازی و ایجاد مزاحمت فیزیکی

یکی از شکل‌های آزار جنسی در معابر و اماکن عمومی، تعرض به افراد ناشناس است. تعرض به معنای دست‌درازی و ایجاد مزاحمت فیزیکی برای افراد است که در مکان‌هایی مانند پارک‌ها، سینماها، خیابان‌ها، وسایل نقلیه عمومی و … اتفاق می‌افتد. برای این جرم، مجازات حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق تصویب شده است.

مزاحمت: تخلف از آزادی فردی

مزاحمت به معنای سلب بخشی از آزادی افراد است. اگر کسی باعث آزار و مزاحمت زنان و دختران شود، مثلاً راه عبور آن‌ها را ببندد، به قصد مزاحمت به آن‌ها نزدیک شود یا با وسیله نقلیه موتوری به سمت آن‌ها حمله کند، مجازات حبس و شلاق برای او تعیین می‌شود.

توهین: زبانی که آزار می‌دهد

توهین به معنای استفاده از الفاظ رکیک و انجام حرکات نادرست و ناپسند در مورد زنان و حیثیت آنان است. این نوع رفتار با مجازات حبس و شلاق همراه است.

تظاهر عمل حرام: پوشش اعتدالی

تظاهر عمل حرام به معنای نمایش علنی عملی حرام در اماکن عمومی و معابر است. اگر کسی عمداً در مکان‌های عمومی عملی حرام انجام دهد، علاوه بر حبس، مجازات شلاقی نیز برای او تعیین می‌شود. حتی اگر عمل مورد نظر جرمی نباشد اما به عدم عفت عمومی زنان آسیب برساند، تنها مجازات حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق تصویب می‌شود.

نگاه شهوت‌آلود و آزاردهنده: احترام به حیثیت زنان

نگاه شهوت‌آلود و آزاردهنده به زنان و دختران نامحرم به عنوان یک جرم شناخته می‌شود. این جرم همیشه با سوءنیت و قصد مجرمانه همراه است و تأثیر رضایت یا عدم رضایت شخص مقابل ندارد. اگر این نوع نگاه منجر به آزار و نارضایتی شخص مقابل شود، ممکن است به عنوان دست‌درازی و خشونت تلقی شود. بنابراین، قوانین و دستورات اسلامی با هر نوع آزار جنسی، از جمله نگاه و نظرات آزاردهنده، به شدت برخورد می‌کنند.

قذف: حداکثر مجازات

نسبت ناروا دادن به زن یا دختربه عنوان یک جرم شناخته می‌شود. اگر این نسبت ناروا به نسبت زنا منجر شود، به عنوان “قذف” شناخته می‌شود و مجازات آن شامل ۸۰ تازیانه به عنوان حد قذاف است.

دشنام دادن: رعایت احترام در ارتباطات

یکی دیگر از شکل‌های آزار جنسی، آزار جنسی گفتاری است. که به علت استفاده از الفاظ ناپسند و نادرست در مکالمات، نه تنها مخاطب را بلکه خود فرد را نیز آزار می‌دهد. در برابر این نوع رفتار، قوانین جزایی وجود دارد که به شدت آن را محکوم می‌کند

مخفی کردن یا ربودن زنان و دختران: جرائم جدی علیه عفت

ربودن زنان و دختران برای انجام اعمال منافی عفت از جمله جرائم جدی و وحشیانه‌ای است. که توسط اشخاص یا باندهای تبهکار انجام می‌شود. آدم‌ربائی به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد، از جمله اعتماد بی‌دلیل به افراد ناشناس، وقوع در ساعات آخر شب، و در مسیرهای خلوت، سواری در خودروهای افراد ناشناس یا به دلیل ظاهری نامناسب و… جرم آدم‌ربائی در موارد مختلف مجازات‌های متفاوتی دارد. برای مثال:

  • در ماده ۶۲۱ قانون مجازات اسلامی قدیم در این خصوص مطلبی ذکر شده است. به این مضمون که هر کس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگری به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصی را برباید یا مخفی نماید، به حبس از ۵ تا ۱۵ سال محکوم می‌شود.
  • در صورتی که جرم از راه وسایل نقلیه انجام شود یا به مجنی علیه آسیب جسمی یا حیثتی وارد کند، مجازات تشدید می‌شود و در برخی موارد می‌تواند به حدی بالا برود که افراد محکوم به اعدام شوند.

نهایتاً، باید تأکید کرد که آزار جنسی در معابر و اماکن عمومی جرائمی جدی هستند و جامعه و قوانین در برابر آن‌ها به شدت برخورد می‌کنند تا امنیت و عافیت زنان و دختران را حفظ کنند و به حیثیت و حقوق آنان احترام بگذارند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.