حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۴۳
شناسه : 43754

با توجه به قانون و آیین‌نامه تملک آپارتمان‌ها، انباری یا پارکینگ جزء قسمت‌های مشترک آپارتمان نبوده و به‌جای آن از قسمت‌های اختصاصی استفاده می‌شود. اما اشیاء غیرتابع آپارتمان، مالکیت مستقل ندارند. بنابراین، در صورت فروش به دیگران، معامله بی‌اثر است و مالکان طبقات دیگر می‌توانند از دادگاه برای ابطال این معامله تقاضا کنند

پ
پ

با توجه به قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین‌نامه اجرایی مربوط به آن، باید تأکید کرد که انباری یا پارکینگ معمولاً جزء اجزای مشترک آپارتمان نمی‌باشند و به عنوان بخش‌های اختصاصی آپارتمان در نظر گرفته می‌شوند. اهمیت دارد به یادآوری شود که استفاده از این انباری‌ها و پارکینگ‌ها باید به عنوان بخشی از تجهیزات و تکمیلیات آپارتمان در نظر گرفته شود و افراد نمی‌توانند به‌طور جداگانه از آن‌ها مالکیت داشته باشند. به همین دلیل، عملیات فروش انباری یا پارکینگ با مفاد و مقاصد قانونی تملک آپارتمان که از طریق قوانین مشخص می‌شوند، همخوانی ندارد.

به عبارت دیگر، اشخاصی که مالکیت آپارتمان را ندارند یا حق استفاده از بخش‌های مشترک یک مجتمع مسکونی را به دست نیاورده‌اند، اجازه ندارند که به تصرف خودروی خود بپردازند یا از انباری‌ها استفاده کنند. همچنین حق استفاده از اجزای مشترک تنها برای افرادی که مالک یا مستاجر آپارتمان‌ها هستند، مجاز است و به این ترتیب، انجام اینگونه فعالیت‌ها امکان پذیر نیست و به معنایی تخلف از حقوق مالکان و مستاجران سایر واحدها محسوب می‌شود.

با توجه به مفاسدی که فوق بیان شد، مالک آپارتمان اجازه ندارد که واحد خود را به شخص دیگری بفروشد، در عین حال انباری یا پارکینگ را که معمولاً به صورت جداگانه در اسناد ثبتی آمده نیز، به دیگری منتقل کند. حتی اگر خریدار آپارتمان توافق کند که واحد را بدون انباری یا پارکینگ خریداری کند، مالک باز هم اجازه ندارد این اجزا را به غیر از دیگر مالکان همان مجموعه بفروشد. همچنین در صورتی که انتقال به شخص ثالث انجام شود، اگرچه مبایعه‌نامه به شکل غیررسمی باشد، تأثیر قانونی ندارد؛ اما اگر به صورت رسمی انجام شود، مالک یا مالکان واحدهای دیگر مجازند از طریق دادگاه ابطال این معامله را درخواست کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.