حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
شناسه : 24534

جزئیات نظریهشماره نظریه : 7/1400/1373 شماره پرونده : 1400-3/1-1373 ح تاریخ نظریه : 1400/11/06استعلام :گاهی مراجع قضایی در سالیان دور مبادرت به توقیف اموال به ویژه املاک اشخاص به دلایل گوناگون مانند استیفاء محکوم‌به، اخذ تأمین و خسارت احتمالی اقدام نموده‌اند در حال حاضر به علت امحای پرونده، سابقه‌ای در بایگانی وجود نداشته و به […]

پ
پ

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/1400/1373

شماره پرونده : 1400-3/1-1373 ح

تاریخ نظریه : 1400/11/06
استعلام :
گاهی مراجع قضایی در سالیان دور مبادرت به توقیف اموال به ویژه املاک اشخاص به دلایل گوناگون مانند استیفاء محکوم‌به، اخذ تأمین و خسارت احتمالی اقدام نموده‌اند در حال حاضر به علت امحای پرونده، سابقه‌ای در بایگانی وجود نداشته و به اصحاب پرونده نیز دسترسی نیست. آیا عدم پیگیری پرونده در طول مدت بیست سال و عدم تعرض نسبت به مال توقیف‌شده را می‌توان اماره رفع نیاز از مال توقیف‌شده دانست و از آن رفع توقیف کرد؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
اولاً، در فرضی که به لحاظ امحای پرونده قضایی، دسترسی به سوابق پرونده¬ای که مالی در آن توقیف شده است و ذی‌نفع تقاضای رفع توقیف از آن را دارد، ممکن نباشد و سوابق الکترونیکی هم نداشته باشد، صرف نظر از این‌که امحای پرونده¬های قضایی طبق ترتیبات قانونی مربوط انجام و به اسناد الکترونیکی تبدیل می‌شود و به طور معمول این فرض پیش نمی¬آید، دادگاه مکلف به بررسی موضوع به طریق مقتضی از جمله مراجعه به دفتر ثبت دادنامه¬ها و سوابق اجرای احکام و ابلاغ است. ثانیاً، مفروض آن است که امحای پرونده قضایی بدون بایگانی ¬شدن آن انجام نشده و در صورت بایگانی شدن پرونده نیز اساساً دستور و یا رأی صادر نشده است و یا آن که دستور و یا رأی اجرا شده است؛ زیرا با فرض صدور چنین رأی یا دستوری با توجه به مدت مطرح¬شده در استعلام علی¬القاعده می‌بایست از مال رفع توقیف به عمل آمده یا رأی اجرا می¬شد؛ بنابراین در فرض استعلام چنانچه به ‌رغم بررسی موضوع، سابقه¬ای به دست نیاید، صدور دستور رفع توقیف از ملک توقیف‌شده با منع قانونی مواجه نیست. با این حال، تشخیص مصداق بر عهده مرجع قضایی رسیدگی¬کننده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.