حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۲۴
شناسه : 8127

جزئیات نظریه شماره نظریه : 7/99/1419 شماره پرونده : 99-5-1419 ک تاریخ نظریه : 1399/10/09 استعلام : آیا صلاحیت دادگاه کیفری دو در رسیدگی به جرایم با مجازات درجه 7 و 8 نسبت به دادسرا از نوع صلاحیت ذاتی است؟ در صورت منفی بودن پاسخ صلاحیت از چه نوعی می‌باشد؟ نظریه مشورتی اداره کل حقوقی […]

پ
پ

جزئیات نظریه

شماره نظریه : 7/99/1419 شماره پرونده : 99-5-1419 ک تاریخ نظریه : 1399/10/09

استعلام : آیا صلاحیت دادگاه کیفری دو در رسیدگی به جرایم با مجازات درجه 7 و 8 نسبت به دادسرا از نوع صلاحیت ذاتی است؟ در صورت منفی بودن پاسخ صلاحیت از چه نوعی می‌باشد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه : با عنایت به این که حسب تصریح ذیل ماده 22 قانون آئین دادرسی کیفری مصوب 1392، درحوزه قضایی هر شهرستان در معیت دادگاه¬های آن حوزه، دادسرای عمومی و انقلاب تشکیل می¬گردد؛ صدور قرار عدم صلاحیت از سوی دادگاه¬ به شایستگی دادسرایی که در معیت آن است یا عکس‌آن و نیز بحث صلاحیت ذاتی موضوعیت ندارد؛ لذا اختلاف درصلاحیت نیز بین دادسرا و دادگاه یک حوزه قضایی منتفی است. درخصوص جرائم تعزیری درجه 7 و8 ،چنانچه پرونده در دادسرا مطرح باشد، بدون دخالت دادسرا و صرفاً طی دستوری پرونده به دادگاه کیفری ذی‌صلاح (حسب مورد دادگاه کیفری دو یا دادگاه انقلاب) ارسال می¬شود و مورد از موارد صدور قرار عدم صلاحیت نیست. همچنین درصورتی که دادگاه جرم ارتکابی را از جمله جرائمی تشخیص دهد که رسیدگی به آن باید در دادسرا صورت پذیرد در این صورت به دستور دادگاه، پرونده به دادسرا ارسال می¬شود و دادسرا باید طبق نظر دادگاه اقدام کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.