حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۴۷
شناسه : 44758

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اعلام کرد که در سال ۱۴۰۳ برنامه‌های مالچ‌پاشی نفتی در دستور کار ندارند

پ
پ

پروژه‌های اجرایی در زمینه مالچ‌پاشی نفتی با تاکید بر روش‌های جایگزین

به گزارش حقوق 24:مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اعلام کرد که در سال ۱۴۰۳ برنامه‌های مالچ‌پاشی نفتی در دستور کار ندارند و تمرکز بر روش‌های جایگزین به‌شدت افزایش یافته است.

تثبیت کانون‌های خسارت‌زا با استفاده از مالچ نفتی و بادشکن‌ها

وحید جعفریان با اشاره به تثبیت کانون‌های خسارت‌زا از طریق استفاده از مالچ نفتی و بادشکن‌ها اظهار کرد: مالچ نفتی به‌عنوان یک پروژه موقت برای تثبیت عرصه و ایجاد پوشش گیاهی شناخته می‌شود و بادشکن‌ها نقش مهمی در جلوگیری از حرکت تپه ماسه‌ای و حفظ اراضی دارند.

تحقیقات برای بهینه‌سازی بادشکن‌ها و استفاده از تجربیات بین‌المللی

جعفریان تاکید کرد: با همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقیقات با یکی از معتبرترین نهادهای تحقیقاتی چین و دانشگاه تهران، در حال انجام پروژه در حسین آباد میش‌مست استان قم به‌منظور بهینه‌سازی بادشکن‌ها و بهره‌گیری از تجربیات بین‌المللی هستیم.

توسعه بادشکن‌ها به‌منظور حفظ ایمنی جاده‌ها و تسهیل حمل و نقل

وی اظهار کرد: احداث بادشکن‌ها به ما امکان حفظ ایمنی جاده‌ها و کنترل شنزارها را می‌دهد. ایجاد بادشکن در جاده گرمسار – قم موفق به حفظ این جاده شده و مسائل مرتبط با حمل و نقل بهبود یافته‌اند.

استفاده از مواد محلی در تثبیت مالچ‌ها و روند توسعه در مناطق کم‌آب

جعفریان افزود: در مناطق کم‌آب مانند آران و بیدگل، از مواد محلی مانند ساقه پنبه و چوب‌های حاصل از هرس درختان برای تثبیت مالچ‌ها استفاده شده و این کار به بهبود معیشت جوامع محلی و حفظ اراضی کشاورزی کمک می‌کند.

توجه به جنبه‌های زیست‌محیطی در احیای عرصه‌های بیابانی

وی تاکید کرد: در فرایند احیای عرصه‌های بیابانی، لازم است به جنبه‌های زیست‌محیطی توجه ویژه داشته باشیم. از این روش‌ها باید به نحوی استفاده کنیم که کمترین آسیب را به اکوسیستم‌های بیابانی وارد کنیم.

تحول پروژه‌های مالچ‌پاشی نفتی به روش‌های جایگزین با تاکید بر توسعه

جعفریان با ابراز امیدواری به تحول پروژه‌های مالچ‌پاشی نفتی به روش‌های جایگزین با توجه به ملاحظات زیست‌محیطی، تکنولوژی و توسعه، اعلام کرد: ما همواره سعی خواهیم کرد که برنامه‌های زیست‌محیطی و فنی خود را با کمترین مداخله ممکن در اکوسیستم مناطق بیابانی اجرا کنیم.

استفاده از روش‌های جایگزین در کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی

وی ادامه داد: با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۳ برنامه مالچ‌پاشی نفتی در دستور کار نداریم، به‌شدت رو

ی روش‌های جایگزین تمرکز خواهیم داشت تا بتوانیم کانون‌های بحرانی فرسایش بادی را به کمک این روش‌ها کنترل کنیم.

توسعه روش‌های جایگرین به‌منظور کاهش آسیب‌پذیری منابع زیست انسانی

جعفریان با بیان اینکه میزان شدت و فراوانی توفان‌های ماسه‌ای در این دهه نسبت به دهه قبل ۱۰ برابر شده است، تاکید کرد: روش‌های جایگرین برای کاهش آسیب‌پذیری منابع زیست انسانی در کانون‌های بحرانی گرد و غبار اهمیت دارد و ما به توسعه و بهینه‌سازی این روش‌ها ادامه می‌دهیم.

منبع:ایسنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.