حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
شناسه : 44485

در دنیای امروز، تصاویر ماهواره‌ای به عنوان یکی از ابزارهای برجسته در حوزه اطلاعات سنجشی و پایشی محسوب می‌شوند

پ
پ

تکامل نظارت ماهواره‌ای بر محیط زیست

به گزارش حقوق 24:در دنیای امروز، تصاویر ماهواره‌ای به عنوان یکی از ابزارهای برجسته در حوزه اطلاعات سنجشی و پایشی محسوب می‌شوند. این تصاویر، کاربردهای گسترده‌ای در زمینه‌های مختلفی از جمله پایش و نظارت بر محیط زیست دارند.

تأثیرگذاری ماهواره‌ها در نظارت بر محیط زیست

یکی از حوزه‌های مهم استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، پایش و نظارت بر محیط زیست است. این حوزه که برای هر کشور اهمیت زیادی دارد، به واسطه توانایی ماهواره‌ها در جمع‌آوری داده‌های گسترده از سطح زمین، جو، و اقیانوس‌ها به نظر می‌رسد.

کاربردهای متنوع تصاویر ماهواره‌ای در محیط زیست

ماهواره‌ها به شدت در نظارت بر محیط زیست سیاره و تحقیقات آب و هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزارها با حسگرهای پیشرفته‌ای مجهز شده‌اند که اندازه‌گیری دقیق از متغیرهای محیطی چون دما، بارش، جریان‌های اقیانوسی و پوشش گیاهی را امکان‌پذیر می‌کنند.

پیشرفت فناوری و نقش تصاویر ماهواره‌ای در محیط زیست

پیشرفت‌های اخیر در فناوری رصد زمین به ماهواره‌ها این امکان را می‌دهد که طیف وسیعی از داده‌های محیطی را اندازه‌گیری کنند. این داده‌ها از طریق اطلاع‌رسانی به سیاست‌های زیست‌محیطی و کمک به دانشمندان برای درک بهتر تغییرات آب و هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده‌های متنوع تصاویر ماهواره‌ای در محیط زیست

در ادامه به بررسی کاربردهای متنوع تصاویر ماهواره‌ای در محیط زیست پرداخته می‌شود:

  1. پایش منابع آبی:
    یکی از کاربردهای بارز این تصاویر، پایش منابع آبی و به‌ویژه منابع مشترک میان کشورهاست. این فناوری در مذاکرات آبی بین کشورها، مانند مذاکرات ایران و افغانستان بر سر حقابه هیرمند، به دلیل دقت بالا و اطلاعات قابل اعتماد، نقش اساسی ایفا کرده است.
  2. شناسایی کانون طوفان‌ها و گرد و غبار:
    تصاویر ماهواره‌ای به عنوان ابزاری کارآمد در شناسایی منابع گرد و غبار و کانون‌های طوفانی جهانی به کار می‌روند. این اطلاعات به دلیل دقت و اشراف بیشتر، می‌توانند منابع آلودگی را شناسایی کرده و در مدیریت بحران‌های محیطی کمک کنند.
  3. تشخیص فرونشست:
    ماهواره‌ها قادر به ارائه آمار دقیق از دشت‌های دچار پدیده فرونشست هستند. این اطلاعات کمک می‌کنند تا نقاط بحرانی از این نظر شناسایی شده و اقدامات مناسب انجام شود.
  4. پیش‌بینی سیل:
    در کشورهایی که در معرض سیل هستند، ماهواره‌ها به عنوان ابزار اصلی در پیش‌بینی و شناسایی سیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داده‌ها به مدیران بحران کمک می‌کنند تا اقدامات امداد و نجات را بهینه‌تر واکنش ده

منبع:تسنیم

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.