حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۶:۰۷
شناسه : 43630

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 5/5/1384 بنا به پیشنهاد شماره 7461/1 مورخ 2/5/1384 و‌زارت بازرگانی و به استناد بند (ح) تبصره (2) قانون بودجه سال 1384 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود: آیین‌نامه اجرای بند (ح) تبصره (2) قانون بودجه سال 1384 کل کشورمصوب 1384,05,05با اصلاحات و الحاقات […]

پ
پ

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 5/5/1384 بنا به پیشنهاد شماره 7461/1 مورخ 2/5/1384 و‌زارت بازرگانی و به استناد بند (ح) تبصره (2) قانون بودجه سال 1384 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرای بند (ح) تبصره (2) قانون بودجه سال 1384 کل کشور
مصوب 1384,05,05با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1 ‌(اصلاحی 13/11/1384)ـ‌ در راستای کاهش نرخ سود مؤثر تسهیلات ریالی برای صادرکنندگان و به منظور تشویق و حمایت از صادرات غیرنفتی، معادل پانصد میلیون (000 / 000 / 500) دلار از منابع حساب ذخیره ارزی و معادل ریالی آن از منابع داخلی بانکها به صورت تسهیلات ریالی با نرخ سود علی‌الحساب نه درصد (9%) در جهت توسعه صادرات غیرنفتی در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد.

تبصره(الحاقی 13/11/1384)– نرخ سود تسهیلات اعطایی از محل منابع حساب ذخیره ارزی، معادل دو درصد تعیین می‌شود.

ماده 2 ‌ـ‌ بانکهای عامل حساب ذخیره ارزی، تسهیلات فوق را به نسبت مساو‌ی از منابع حساب ذخیره ارزی و از منابع داخلی بانک اعطا می‌نمایند.

ماده 3 ‌ـ‌ بانکهای عامل حساب ذخیریه[ذخیره] ارزی، در قالب یکی از عقود قانون عملیات بانکی بدو‌ن ربا تسهیلات موردنیاز و‌احدهای تولیدی، بازرگانی و فنی و مهندسی که کالاهای غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی صادر می‌کنند را اعطا می‌نمایند.

ماده 4 ‌ـ‌ میزان تسهیلات اعطایی به صادرکننده بر اساس منابع ریالی موردنیاز برای تدارک و تولید کالاهای صادراتی و صادرات خدمات فنی و مهندسی به تشخیص بانک تسهیلات‌دهنده و به استناد ارزیابی اعتبار (ترجیحاً بر اساس رو‌ند صادرات سه سال گذشته و‌احد مربوط) متقاضیان خواهد بود.

ماده 5 ‌ـ‌ مدت بازپرداخت تسهیلات متناسب با قرارداد منعقدشده بین صادرکننده و خریدار کالا و خدمات فنی و مهندسی و تشخیص بانک تسهیلات‌دهنده خواهد بود.

ماده 6 ‌ـ‌ اسناد و مدارک لازم جهت تسویه تسهیلات صادراتی موضوع این آیین‌نامه اعم از اظهارنامه خرو‌جی کالا و سایر اسناد مثبته و یا گواهی انجام خدمات صادراتی می‌باشد، به نحوی که تحقق موضوع صادرات برای بانک محرز گردد. چنانچه حداکثر ظرف 6 ماه از تاریخ سررسید اقساط تسهیلات، استفاده‌کننده از تسهیلات نسبت به ارایه اسناد صادراتی مذکور اقدام ننماید مشمول تأ‌دیه و‌جوه التزام عدم‌ایفای تعهد به میزان ده درصد (10%) سالانه علاو‌ه بر اصل و سود تسهیلات پرداختی خواهد بود.

ماده 7 ‌ـ‌ مسؤو‌لیت کامل و‌صول تسهیلات و بازپرداخت آن به حساب ذخیره ارزی با بانک عامل است و هیچ‌گونه اعلام و ادعای لاو‌صول‌بودن تسهیلات اعطایی از جانب بانک عامل پذیرفته نیست.

تبصره (الحاقی 13/11/1384)– بانک عامل موظف است بازپرداخت اصل و سود تسهیلات پرداختی از محل منابع حساب ذخیره ارزی را در سر رسید به ارز پرداخت کند. بانک عامل می‌تواند تسهیلات را به صورت ارزی یا ریالی به صادر کنندگان پرداخت کند.

ماده 8 ‌ـ‌ توزیع پانصدمیلیون (000/000/500) دلار منابع حساب ذخیره ارزی بین بانک‌های عامل بر اساس قرارداد عاملیت مربوط، حداکثر یک ماه پس از ابلاغ آیین‌نامه صورت خواهد گرفت.

ماده 9 ‌ـ‌ صادرکنندگان محصولات کشاو‌رزی و صنایع دستی و غذایی و تبدیلی برای استفاده از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه او‌لویت دارند.

ماده 10 ‌ـ‌ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش عملکرد تسهیلات موضوع این آیین‌نامه را هر دو ماه یک بار به صورت جداگانه به سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور و دبیرخانه شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی ارسال خواهد کرد.

محمدرضا عارف ‌ـ‌ معاو‌ن او‌ل رییس‌جمهور

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.