حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۱۴
شناسه : 34248

شورای اقتصاد در جلسه مورخ 21 /12 /1396 درخواست شماره 100 /20 /53679 /95 مورخ 25 /12 /1395 وزارت نیرو در خصوص دستورالعمل ماده (20) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) را به استناد ماده (20) قانون مذکور، بررسی و به شرح ذیل مورد تصویب قرار داد. دستورالعمل […]

پ
پ

شورای اقتصاد در جلسه مورخ 21 /12 /1396 درخواست شماره 100 /20 /53679 /95 مورخ 25 /12 /1395 وزارت نیرو در خصوص دستورالعمل ماده (20) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) را به استناد ماده (20) قانون مذکور، بررسی و به شرح ذیل مورد تصویب قرار داد.

دستورالعمل ماده (۲۰) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)
مصوب 1396,12,21

ماده ۱ – در این دستورالعمل اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف – آب استحصالی: آبی که در اثر اجرای طرح های تامین آب متعارف و غیرمتعارف، برای استفاده در مصارف مختلف در دسترس متقاضی قرار می گیرد. آب غیرمتعارف شامل منابع آبی غیر از منابع سطحی و زیرزمینی معمول می باشد.

ب – پساب: فاضلاب تصفیه شده خروجی تصفیه خانه های فاضلاب شهری و روستایی است که در حد استانداردهای مصوب، تصفیه و قابل عرضه به متقاضی می باشد.

ج – آب مازاد ناشی از صرفه جویی حقابه داران: آب حاصل از صرفه جویی و مدیریت مصرف آب دارای مجوز تخصیص، حقابه داران و مشترکین قانونی منابع آب است (آب حاصل از سرمایه گذاری در کاهش هدر رفت واقعی آب مشمول آب مازاد می گردد.)

د – خدمات استحصال آب / پساب و انتقال آب: شامل استحصال آب / پساب و انتقال آب جهت تحویل به شبکه های توزیع آب شهری و روستایی و یا مصرف کننده در کاربری های مختلف آب می باشد.

ه – حقابه: عبارت از حق مصرف آبی است که در دفاتر جزء جمع قدیم یا اسناد مالکیت یا حکم دادگاه یا مدارک قانونی دیگر قبل از تصویب قانون توزیع عادلانه آب – مصوب ۱۳۶۱ مجلس شورای اسلامی – برای ملک یا مالک آن تعیین شده باشد.

و – قرارداد تضمین خرید: قراردادی است که بین خریدار و سرمایه گذار، برای تضمین خرید آب و پساب در دوره ای حداکثر معادل طول عمر مفید تأسیسات مرتبط با خرید تضمینی، منعقد می گردد.

ز – سرمایه گذار: شخص حقیقی یا حقوقی بخش غیردولتی (داخلی و خارجی) است که در طرح های مشمول این دستورالعمل بر اساس قوانین مربوطه سرمایه گذاری نموده و می نماید.

ح – قیمت توافقی: نرخ توافق شده بین سرمایه گذار و خریدار است که بر مبنای هزینه تمام شده هر مترمکعب آب و یا پساب که با رعایت کیفیت استاندارد مورد نظر وزارت نیرو برای هر یک از مصارف در هر محل با توجه به هزینه های سرمایه گذاری، بهره برداری و نگهداری محاسبه می شود و با اعمال سود متعارف سرمایه گذاری (حداقل معادل نرخ حداقل سود متناظر با دوره قرارداد، مصوب شورای پول و اعتبار) با تایید وزیر نیرو در قرارداد فیمابین درج می گردد. به منظور تعیین قیمت بهینه، با ایجاد فضای رقابتی، در ابتدای فرآیند ارجاع، فراخوان عمومی انجام خواهد شد.

ط – قیمت فروش به مصرف کننده: قیمت هر مترمکعب آب یا پساب است که بر اساس قوانین و مقررات موجود، برای فروش به مصرف کنندگان و متقاضیان مصارف مختلف، تعیین می گردد.

ی – خریدار: هر یک از شرکت های زیرمجموعه وزارت نیرو که به نمایندگی از وزارت نیرو در طی دوره قرارداد، خرید آب یا پساب را از سرمایه گذار تضمین می نماید.

ماده ۲ – دامنه شمول این دستورالعمل شامل خرید آب و پساب استحصالی و یا آب انتقالی از سرمایه گذاران غیردولتی اعم از داخلی و خارجی و همچنین آب مازاد ناشی از صرفه جویی حقابه داران در بخش های مصرف می باشد.

تبصره ۱ – آب خود مصرفی (آبی که توسط سرمایه گذار به مصارف و نیازهای خود می رسد)، مشمول این دستورالعمل نمی باشد.

تبصره ۲ – کاربری آب و پساب استحصالی یا آب انتقالی توسط وزارت نیرو تعیین می شود.

ماده ۳ – وزارت نیرو موظف است طرح ها و یا پروژه های اولویت دار جدیدی که قرار است محصول آنها پس از اجرا، خرید تضمینی شود را با تایید سازمان برنامه و بودجه کشور واگذار نماید.

تبصره ۱ – وضعیت اولویت بندی و معیارهای انتخاب و انعقاد قرارداد به شرح زیر می باشد:


نوع تاسیسات بر حسب اولویت

معیارهای انتخاب

تاسیسات نمک زدایی

– دارا بودن توجیه فنی، مالی و اقتصادی
– انتخاب گزینه نمک زدایی آب پس از بررسی منابع آبی در دسترس
– احصاء قیمت مناسب پس از یک فرایند رقابتی

طرح های ارتقاء کیفی منابع اب شرب موجود

– دارا بودن توجیه فنی، مالی و اقتصادی
– عدم وجود مشکل کمی
– احصاء قیمت مناسب پس از یک فرایند رقابتی

تصفیه خانه آب و سامانه انتقال آب

– دارا بودن اولویت جهت اجرا
– احصاء قیمت مناسب پس از یک فرایند رقابتی

آب مازاد ناشی از صرف جویی حقابه داران (کاهش آب بدون درآمد)

– صرفا در شهرهایی که تمام یا بخشی از آب آن ها توسط تاسیسات نمک زدایی یا ارتقاء کیفی تامین می گردد.
– احصاء قیمت مناسب پس از یک فرایند رقابتی

تصفیه خانه فاضلاب

– دارا بودن اولویت جهت اجرا
– در صورت عدم امکان اجرا بصورت بیع متقابل یا BOT خودگردان

تبصره ۲ – در نرخ توافق شده بین سرمایه گذار و خریدار، چنانچه وزارت نیرو (یا شرکت های زیرمجموعه) از طریق منابع مالی داخلی خود و یا بصورت خودگردان قصد خرید تضمینی آب استحصالی را داشته باشند، رأسا اقدام خواهند کرد.

ماده ۴ – وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور می بایست پرداخت تعهدات قراردادهای خرید تضمینی آب و پساب را در اولویت تخصیص قرار دهند.

تبصره ۱ – بمنظور تسریع و تسهیل در پرداخت تعهدات خرید تضمینی آب و پساب، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت نیرو مکلفند بستر و زمینه عملیاتی گشایش اعتبار اسنادی داخلی به نام هر یک از فروشندگان در یکی از بانک های عامل را فراهم نمایند.

تبصره ۲ – به منظور متعادل شدن قیمت خرید تضمینی، به دستگاه اجرایی سرمایه پذیر (خریدار) اجازه داده می شود بخشی از آب و یا پساب استحصالی را از محل منابع ردیف اعتباری پروژه مربوطه، در دوره ساخت و یا بهره برداری پیش خرید نماید.

ماده 5 – سرمایه گذار مکلف به رعایت حقوق و سهم حقابه داران و اشتراکهای قانونی موجود در زمان عقد قرارداد می باشد. میزان و نحوه توزیع حقابه ها و اشتراک های قانونی به همراه مجوز صادرشده، توسط وزارت نیرو به سرمایه گذار ابلاغ شده و سرمایه گذار مکلف به رعایت آن می باشد.

تبصره – سرمایه گذار مکلف به تامین آب مشترکین دارای مجوز تخصیص آب در چارچوب قرارداد تضمین خرید آب است.

ماده ۶ – به سرمایه گذار اجازه داده می شود آب / پساب تولیدی یا آب انتقالی مازاد بر تعهد خرید تضمینی را با رعایت ماده ۵ این دستورالعمل و با اخذ مجوز از خریدار، به طور مستقیم به متقاضیان بفروشد.

ماده ۷ – قرارداد تضمین خرید آب و پساب موضوع ماده (۲) این دستورالعمل بر اساس قیمت توافقی بین خریدار و سرمایه گذار با رعایت ضوابط قانونی منعقد می گردد. فرایند سرمایه گذاری و مراحل اجرایی منجر به انعقاد قرارداد مطابق پیوست شماره (۱) این مصوبه تعیین می گردد.

تبصره ۱ – قیمت خرید تضمینی آب و یا پساب مندرج در قرارداد منعقده می تواند متناسب با شاخص تورم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و یا تغییر نرخ ارز مرجع و یا ترکیبی از هر دو شاخص مذکور (بصورت تعدیل پذیر و یا تعدیل ناپذیر) بر اساس دستورالعمل پیشنهادی وزارت نیرو و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور و با درج در شرایط خصوصی قرارداد تعدیل شود.

تبصره ۲ – نمونه قراردادهای تضمین خرید آب یا پساب، پس از تهیه و یا بازنگری بر اساس این دستورالعمل، توسط وزارت نیرو به دستگاه های اجرایی زیرمجموعه ابلاغ می شود.

ماده ۸ – احداث و بهره برداری طرح های تامین و انتقال آب و پساب در چارچوب مبانی، مشخصات فنی و استانداردهای ذیربط و طبق قرارداد منعقده بین سرمایه گذار و خریدار خواهد بود.

محمدباقر نوبخت

فرآیند سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایجاد تاسیسات آب و فاضلاب در قالب قراردادی (BOO,BOT,ROT) صفحه (1) – صفحه (2)

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.