حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۳۳
شناسه : 31713

موضوع : 1ـ ابطال تبصره ماده 22 آیین‌نامه قانون زمین‌شهری مصوب7/7/66 2ـ حذف کلمات برای منتقل الیه از ماده 4 آیین‌نامه مزبورتاریخ: 25/4/70 ـ شماره دادنامه: 43 ـ کلاسه پرو‌نده: 69/79شاکی : خانم مهرانگیز انوریمقدمه : شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است: زمین موات به کسی تعلق می‌گیرد که فاقد خانه مسکونی باشد و […]

پ
پ

موضوع : 1ـ ابطال تبصره ماده 22 آیین‌نامه قانون زمین‌شهری مصوب
7/7/66 2ـ حذف کلمات برای منتقل الیه از ماده 4 آیین‌نامه مزبور
تاریخ: 25/4/70 ـ شماره دادنامه: 43 ـ کلاسه پرو‌نده: 69/79
شاکی : خانم مهرانگیز انوری
مقدمه : شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است: زمین موات به کسی تعلق می‌گیرد که فاقد خانه مسکونی باشد و در اینصورت با قیمت منطقه‌ای هرگز قادر به تهیه لانه موش هم نخواهد شد و ثابت شده معوض و‌اقعی هم و‌جود خارجی ندارد و این تبصره خارج از قانون است. گنجاندن دو‌کلمه برای منتقل‌الیه در قسمتی از ماده 4آیین‌نامه موجب توهم شده و اصلاح آن مورد تقاضاست. اداره کل حقوقی ریاست جمهوری در پاسخ بشکایت مذکور طی نامه شماره 116754‌ـ‌29/11/69 مبادرت به ارسال تصویرنامه‌های شماره 9101/51‌ـ‌29/10/69 و‌زارت مسکن و شهرسازی و شماره 26063/ح مورخ 4/10/69 سازمان زمین شهری نموده است. در نامه مدیرکل حقوقی و امور مجلس و‌زارت مسکن و شهرسازی آمده است: 1ـ درخصوص حذف کلمه منتقل الیه در ماده 4 آیین‌نامه قانون زمین شهری شایان ذکر است که مدلول ماده 4هیچگونه مغایرتی با مفاد تبصره 4 ماده 9 قانون زمین شهری ندارد. 2ـ در مورد ابطال تبصره ماده 22 آیین‌نامه اجرایی نیز قابل ذکر است که بموجب تبصره مذکور مالک در انتخاب زمین معوض و یا دریافت بهای منطقه‌ای مخیر است و هیچگونه مغایرتی در تبصره مزبور با قانون زمین شهری ملاحظه نمی‌شود. سازمان زمین شهری نیز در پاسخ بشکایت فوق‌الذکر اعلام نموده است: تبصره ماده 22 آیین‌نامه اجرایی قانون زمین شهری دقیقاً در راستای مواد 1 و 6 و 7 قانون زمین شهری می‌باشد, چه اینکه اصل بر مالکیت دو‌لت در اراضی موات می‌باشد. لکن طبق ضوابطی حد نصاب به دارندگان اسناد اینگونه اراضی تعلق می‌گیرد و آنهم در صورتی است که این نصابها با طرحهای تأ‌سیساتی عمومی منافات نداشته باشد. راجع به بند دو‌م موضوع دادخواست شاکیه ذکر این مطلب بی‌موقع نیست که ماده 4 آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور صرفاً راجع به اراضی بایر و دایر مشمول قانون است و هیچ گونه ارتباطی با اراضی موات ندارد. هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق بریاست حجﻩالاسلام محمدرضا عباسی فرد و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاو‌ره با اکثریت آراﺀ بشرح آتی مبادرت به صدو‌ر رأی می‌نماید.
رأی :
شاکی ابطال تبصره ماده 22 آیین‌نامه اجرایی قانون زمین شهری مصوب 7/7/66 را با دعای خرو‌ج از قانون و حذف کلمات برای منتقل‌الیه را در ماده 4 آیین‌نامه مذکور بشرح دادخواست تقدیمی تقاضا نموده, و اضافه کرده با هر نوع اصلاح که این ماده از آیین‌نامه را با تبصره 4 ماده 9 قانون کاملا منطبق نماید, بعمل آید که با توجه به متن دادخواست تقدیمی و پاسخ‌های رسیده و مقررات قانون و آیین‌نامه اجرایی مربوطه در مورد تبصره ذیل ماده 22 با اکثریت آراﺀ و در مورد حذف کلمات برای منتقل‌الیه باتفاق آراﺀ هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری تبصره را مغایر با قانون ندانست و حذف کلمات برای منتقل‌الیه را قابل طرح در هیأ‌ت عمومی دیوان, به استناد ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری تشخیص نمی‌دهند.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.