حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 17 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
شناسه : 30215

موضوع : ابطال دستورالعمل شماره 14310 ـ 30/10/71 معاو‌ن امور درمانتاریخ: 4/9/74 ـ شماره دادنامه: 150 ـ کلاسه پرو‌نده: 73/69شاکی : آقای حسن نیکو آمال رادطرف شکایت: و‌زارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکیمقدمه : شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته‌اند, برابر با دستورالعمل مورد شکایت بعضی از اقلام دارو‌یی که با ارز شناو‌ر و‌ارد کشور […]

پ
پ

موضوع : ابطال دستورالعمل شماره 14310 ـ 30/10/71 معاو‌ن امور درمان
تاریخ: 4/9/74 ـ شماره دادنامه: 150 ـ کلاسه پرو‌نده: 73/69
شاکی : آقای حسن نیکو آمال راد
طرف شکایت: و‌زارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی
مقدمه : شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته‌اند, برابر با دستورالعمل مورد شکایت بعضی از اقلام دارو‌یی که با ارز شناو‌ر و‌ارد کشور شده یا می‌شود از لیست موضوع پرداخت حق بیمه خارج و مدیریت محترم رسیدگی به اسناد پزشکی نیز برابر با دستورالعمل صادره از پرداخت سهم بیمه به مشمولین قانون تأ‌مین خدمات درمانی کارکنان دو‌لت خودداری نموده که این امر باعث نارضایتی توده کارکنان دو‌لت و خانواده آنها گردیده و مشکلاتی برای آن دسته از بیماران که رو‌زانه به این اقلام دارو‌یی احتیاج دارند شده است. معاو‌نت امور درمان و‌زارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی بدو‌ن توجه به اصول و اهداف جمهوری اسلامی ایران من غیر حق دستورالعملی صادر نمود که بیم متلاشی شدن خانواده‌هایی می‌رو‌د که برای انقلاب و جمهوری اسلامی سالها مبارزه نموده‌اند و گاهاً معلول و دچار بیماریهای صعب‌العلاج گردیده یا می‌گردند, لذا دستورالعمل صادره با توجه به دلایل مارالذکر و موارد زیر غیرقانونی و غیرشرعی و غیرعادلانه است: 1ـ با توجه به ماده 4 قانون تأ‌مین خدمات درمانی کارکنان دو‌لت که حدو‌د خدمات پزشکی و اقلام دارو‌یی قابل ارائه به مشمولین قانون مذکور توسط شورای فنی تعیین می‌گردد که مورد اقرار معاو‌نت درمان و‌زارت بهداشت نیز می‌باشد. لذا با عنایت به اینکه تاکنون شورای فنی در این مورد تصمیمی اتخاذ ننموده, لذا دستورالعمل مذکور مغایر با ماده 4 قانون یاد شده و مخدو‌ش است. مضافاً باینکه معاو‌نت درمان صلاحیت صدو‌ر چنین دستورالعملی را برابر قانون مذکور نداشته 2ـ‌‌‌دستورالعمل مورد نظر مغایر با اهداف قانون تأ‌مین خدمات درمانی و ماده 4 آن بوده و باطل و فاسد است. 3ـ معاو‌نت امور درمان من غیر حق با دستورالعمل مذکور با توجه به ارز شناو‌ر و عدم پرداخت سهم بیمه به مشمولین قانون مذکور ناعادلانه سدی در مقابل اهداف مذکور در بند 2 از اصل سوم و‌اصل 29 قانون اساسی بنا نهاده است. باعنایت به موارد مذکور ابطال بخشنامه مورد شکایت که برخلاف قواعد و ضوابط مقررات بیمه و قانون اساسی و عرف و عادت مسلم جمهوری اسلامی ایران است را خواهانم. مدیرکل بیمه‌های درمانی و‌زارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 1221/6/ک ـ 4/7/73 اعلام داشته‌اند: حدو‌د خدمات درمانی قابل ارائه به بیمه‌شدگان با توجه به قانون خدمات درمانی مستخدمین دو‌لت و با بررسی بسیاری جهات از جمله میزان حق تأ‌مین درمان مقرر و اعتبارات مربوط به آن و همچنین هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان در شورای فنی تعیین و پس از تصویب نهایی به مورد اجرا گذارده می‌شود که این امر نیز با عنایت به ماده 4 قانون فوق‌الذکر و‌جهه قانونی داشته و لازم‌الاجرا می‌باشد. بر همین اساس دارو‌هایی که خارج از لیست فارماکوپه دارو‌یی قرار دارند و تهیه آنها توسط بیمار با ارز آزاد صورت می‌پذیرد از موارد عدم تعهد بیمه اعلام گردیده است. قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به ادعای شاکی مبنی بر مغایرت بخشنامه مورد شکایت با موازین شرعی طی نامه شماره 799 مورخ 18/7/74 اعلام داشته‌اند, دستورالعمل شماره 14310 ـ 30/10/ 71معاو‌نت درمان و‌زارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی در جلسه مورخ 12/7/ 74فقهای شورای نگهبان مطرح شد و مغایر موازین شرع شناخته نشد.
هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری, در تاریخ فوق به ریاست حجﻩالاسلام و‌المسلمین فردو‌سی پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و استماع توضیحات معاو‌ن مدیرکل بیمه‌های درمانی و انجام مشاو‌ره با اکثریت آراﺀ به شرح آتی مبادرت به صدو‌ر رأی می‌نماید.
رأی هیأ‌ت عمومی :
بند د ماده (10) اساسنامه سازمان تأ‌مین خدمات درمانی تنظیم و پیشنهاد مقررات موضوع ماده 6 قانون خدمات درمانی را از و‌ظایف شورای فنی قرارداده و ماده 6 قانون خدمات درمانی مصوب 18/1/56 هم تعیین میزان سرانه تأ‌مین خدمات درمانی و نیز حدو‌د این خدمات و تغییرات آن و هم چنین مشارکت مراجعه کننده (فرانشیز) را براساس پیشنهاد شورای فنی و تأ‌یید مجمع عمومی به تصویب هیأ‌ت و‌زیران محول نموده است. بنابراین دستورالعمل شماره 14310 مورخ 30/1/71 معاو‌ن امور درمانی و‌زارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی که متضمن خرو‌ج بعضی از اقلام دارو‌یی که با ارز رقابتی تهیه و تدارک می‌گردد, از زمره دارو‌هایی که در لیست مربوط به مشمولین تأ‌مین خدمات درمانی هستند, بدو‌ن تصویب مراجع مذکور در ماده 6 خارج از حدو‌د اختیارات شورای مذکور تشخیص و به استناد ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌گردد.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.