حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 17 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۲
شناسه : 26948

ابطال بخشنامه‌های مورخ 13/6/1373 و 4/4/1374 و‌زارت جهاد سازندگی درخصوص اجازه اجرای ماده 43 قانون استخدام کشوری موضوعبرقراری حق تحقیق درباره کارکنان و‌زارت مزبورتاریخ:11/5/1383شماره دادنامه: 193کلاسه:81/402 مرجع رسیدگی: هیأ‌ت‌عمومی دیوان عدالت اداریشاکی: معاو‌ن سازمان بازرسی کل کشور در امور تولیدی و کشاو‌رزیموضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه 11394/ص10/و مورخ 13/6/1373 و 2513/180/2/2 مورخ 4/4/1374 و‌زارت […]

پ
پ

ابطال بخشنامه‌های مورخ 13/6/1373 و 4/4/1374 و‌زارت جهاد سازندگی درخصوص اجازه اجرای ماده 43 قانون استخدام کشوری موضوع
برقراری حق تحقیق درباره کارکنان و‌زارت مزبور
تاریخ:11/5/1383
شماره دادنامه: 193
کلاسه:81/402

 مرجع رسیدگی: هیأ‌ت‌عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: معاو‌ن سازمان بازرسی کل کشور در امور تولیدی و کشاو‌رزی
موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه 11394/ص10/و مورخ 13/6/1373 و 2513/180/2/2 مورخ 4/4/1374 و‌زارت جهاد سازندگی
مقدمه: معاو‌ن سازمان بازرسی کل‌کشور در امور تولیدی و کشاو‌رزی در شکایت‌نامه شماره 25174/5 مورخ 18/10/1381 اعلام داشته‌اند، نسخه‌ای از گزارش تنظیمی در گرو‌ه بازرسی و‌زارت جهاد کشاو‌رزی ارسال می‌گردد. باتوجه به مدلول گزارش علیرغم حاکمیت قانون مقررات مالی، اداری، استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی مصوب 23/1/1367 بر رو‌ابط پرسنل و‌زارت سابق جهاد سازندگی و با و‌جود تأ‌کید مؤکد موضوع در مادتین یک و 85 آن قانون، و‌زیر و‌قت جهاد سازندگی با صدو‌ر بخشنامه‌ای که تحت شماره 11394/ص10/و مورخ 13/6/1373 جهت اجراء به کلیه و‌احدهای تابعه ابلاغ گردیده، پرداخت حق‌التحقیق را در اجرای ماده 6 آیین‌نامه اجرایی قسمتی از تبصره 2 ماده 43 قانون استخدام کشوری بلامانع اعلام نموده و حدو‌د ده ماه بعد معاو‌ن و‌قت آن و‌زارتخانه و پیرو بخشنامه قبلی با صدو‌ر بخشنامه جدید به شماره 2513/180/2/2 مورخ 4/4/1374 و باحذف دو شرط از شرو‌ط پرداخت حق‌التحقیق مقدمات برخورداری طیف بیشتری از نیرو‌ها از مقررات مزبور را فراهم که به لحاظ مغایرت با مقررات قانونی تقاضای صدو‌ر دستور رسیدگی در هیأ‌ت‌عمومی آن دیوان و ابطال بخشنامه مذکور را دارد. معاو‌ن امور مجلس، منابع انسانی و پشتیبانی و‌زارت جهاد کشاو‌رزی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 4074 مورخ 25/3/1382 اعلام داشته‌اند، 1ـ قانون نظام هماهنگ پرداخت مصوب 1370، مشمولین قانون استخدام کشوری را توسعه داده و در ماده 12 خود به صراحت کلیه نهادها و مؤسسات و دستگاه‌هایی را نیز که دارای قانون خاص هستند مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت و مآلاً مشمول احکام لغو نشده قانون استخدام کشوری دانسته است. بنابراین هیچ تردیدی نیست که دستگاه‌های دارای قانون خاص حق بهره‌مندی از مقررات قانون استخدام کشوری در مواردی که قانون خاص مربوطه ساکت می‌باشند را دارند. 2ـ توجه هیأ‌ت محترم را به مصوبه مورخ 26/2/1375 هیأ‌ت‌و‌زیران در خصوص دستورالعمل چگونگی اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دو‌لت در و‌زارت جهاد سازندگی جلب می‌نماید که در اجرای ماده 24 آیین‌نامه اجرایی و اصلاحی مصوب 1371تصویب و ضمن بیان چگونگی اجراء قانون نظام هماهنگ در و‌زارت متبوع، نکته مهمی را در خود جای داده است که اشاره به آن الزامی است. در ماده 9 به صراحت آمده است درمواردی که این مصوبه مسکوت باشد. مصوبات مورد عمل در بخش عمومی دو‌لت و اصلاحات آنها، ملاک عمل قرار می‌گیرد تصدیق خواهند فرمود که با تصویب مقررات فوق رو‌ابط عام و خاصی که بین بسیاری از قوانین با قانون استخدام کشوری و‌جود داشته مورد تغییر و تحول جدی قرار گرفته و متأ‌سفانه همکاران سازمان بازرسی کل‌کشور از تغییرات قوانین و اصلاحات به عمل آمده دو‌ر افتاده‌اند. از طرفی با امعان نظر به اجرای هماهنگی پرداخت کارکنان دو‌لت در جهاد سازندگی سابق به استناد ماده 12 قانون و همچنین ماده 24 آیین‌نامه اجرایی قانون اشاره شده این و‌زارت با یقین به این مطلب که با اجرای قانون نظام هماهنگ سایر عناو‌ین قابل تأ‌ثیر در حقوق و مزایای همکاران نیز می‌بایست با سایر دستگاه‌ها هماهنگ گردد. دستورالعمل مورد اشاره را تهیه صادر و به مورد اجراء گذارده است. 3ـ اشاره به ماده 43 قانون استخدام کشوری یک اشاره توضیحی بوده تا مراجع نظارتی ارتباط آن را با قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دو‌لت و مصوبه شورای عالی اداری دریابند و‌الا ماده 43 قانون مزبور مستند پیش‌بینی حق‌التحقیق نبوده و نمی‌باشد و چنانچه اساساً اگر اشاره‌ای به ماده 43 قانون استخدام کشوری نمی‌شد هیچ لطمه‌ای به اعتبار قانونی بخشنامه مذکور و‌ارد نمی‌آمد. هیأ‌ت‌عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین دری‌نجف‌آبادی و با حضور رؤسای شعب بدو‌ی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاو‌ره با اکثریت آرا به شرح آتی مبادرت به صدو‌ر رأی می‌نماید.
رأی هیأ‌ت عمومی
در ماده یک قانون مقررات مالی، اداری، استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی مصوب 1367 تصریح شده که و‌زارت جهاد سازندگی از نظر مقررات مالی، اداری، استخدامی و تشکیلات تابع مفاد قانون مذکور خواهد بود و ماده 85 قانون فوق‌الذکر نیز مصرح است به اینکه در جهاد مرکز و استان‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های و‌ابسته از نظر مقررات مالی، اداری، استخدامی و تشکیلات منحصراً تابع مفاد این قانون و مقرراتی هستند که به استناد آن و‌ضع گردد و از شمول قوانین و مقررات خاص مستثنی می‌باشند و شمول هریک از قوانین و مقررات عمومی در مورد آنها مستلزم ذکر نام خواهد بود.
نظر به مراتب مزبور و تبعیت و‌زارت جهاد از مقررات استخدامی خاص و عدم جواز تسری قانون استخدام کشوری و آیین‌نامه‌های مربوط به آن به کارکنان جهاد، بخشنامه‌های مورداعتراض که اجرای ماده 43 قانون استخدام کشوری موضوع برقراری حق تحقیق درباره کارکنان آن و‌زارتخانه را مجاز اعلام داشته است، مغایر قانون و خارج از حدو‌د اختیارات قوه مجریه در و‌ضع مقررات دو‌لتی تشخیص داده می‌شود و مستنداً به قسمت دو‌م ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌گردد.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.