حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17837 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
شناسه : 17032

جلسه دفاع آنلاین از رساله تحقیقاتی پودمانی قضات سرکار خانم مهشید باقری با عنوان «محدودیت‌های حق دسترسی به وکیل در نظام عدالت کیفری ایران» در محل سالن جلسات ساختمان معاونت منابع انسانی قوه قضاییه برگزار شد. در این جلسه، جواد یاوری؛ مستشار دادگاه کیفری یک (معاون دادستان مرکز استان- دادگستری استان البرز حوزه ریاست) بعنوان […]

پ
پ

جلسه دفاع آنلاین از رساله تحقیقاتی پودمانی قضات سرکار خانم مهشید باقری با عنوان «محدودیت‌های حق دسترسی به وکیل در نظام عدالت کیفری ایران» در محل سالن جلسات ساختمان معاونت منابع انسانی قوه قضاییه برگزار شد.

در این جلسه، جواد یاوری؛ مستشار دادگاه کیفری یک (معاون دادستان مرکز استان- دادگستری استان البرز حوزه ریاست) بعنوان استاد ناظر، پرویز اکبری؛ معاون قضایی دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان تهران و مهدی صبوری پور؛ عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بعنوان داور و احمدرضا توحیدی عضو هیات علمی دانشگاه قم بعنوان عضو کمیته رساله‌های تحقیقات پودمانی قضات حضور داشتند.

چکیده رساله تحقیقاتی پودمانی قضات با عنوان «محدودیت‌های حق دسترسی به وکیل در نظام عدالت کیفری ایران» به شرح مندرج است.

چکیده رساله:

حق دسترسی متهم به وکیل یکی از نتایج حق دفاع متهم و اصل تساوی سلاح هاست که در اسناد بین المللی و داخلی به آن تأکید شده است. در قوانین داخلی هم در قوانین فرادستی نظیر قانون اساسی و هم قوانین عادی نظیر قانون آیین دادرسی کیفری و هم قوانین فرودستی نظیر آیین نامه سازمان زندان‌ها به این حق تأکید شده است. لیکن به نظر می‌رسد این حق آن گونه که در اسناد بین المللی و حتی قوانین فرادستی آمده در سایر قوانین به طور مطلق بروز و ظهور نیافته و با جرح و تعدیل همراه شده است. به علاوه همین قوانین در اجرا به ویژه در دادسرا نیز بعضا با تفسیر‌های محدود کننده همراه شده است؛ لذا این پژوهش به دنبال میزان محدودیت‌های تقنینی و قضایی در حق دسترسی به وکیل در نظام عدالت کیفری ایران و در پرتو اصول دادرسی منصفانه بوده است. در پایان این پژوهش، با روش کتابخانه ای، پاسخ مسأله در فقدان نگرش صحیح به جایگاه وکیل در قوانین و عدم اعتقاد مراجع قضایی به پیشبرد صحیح پرونده در صورت حضور وکیل یافت شد.

شایان ذکر است، امکان دسترسی و مطالعه رساله موصوف با هماهنگی اداره کل آموزش معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه برای کارکنان قضایی وجود دارد.

قضاتی که از طریق اداره کل آموزش معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه معرفی شده باشند، می‌توانند با مراجعه به سایت معاونت منابع انسانی قوه قضاییه (به آدرس: www.qazahrm.ir)، منوی ادارات تابعه معاونت منابع انسانی، اداره کل آموزش، قسمت «رساله پودمانی قضات»، نسبت به اخذ فرم‌های مربوط به پیشنهاد موضوع، طرح نامه و… اقدام کنند.

در صورتی‌که نیاز به مشاوره و یا استفهام در مورد مراحل و شیوه کار وجود داشت، قضات گرامی می‌توانند پیام و یا درخواست خود را به ایمیل resaleha@qazahrm.ir‏ ارسال کنند و یا با شماره تلفن مستقیم ۸۸۱۹۹۵۲۳-۰۲۱ تماس حاصل کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.