حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
شناسه : 38257

غلامرضا مهدوی با اشاره به وظایف و صلاحیت‌های شوراهای حل اختلاف گفت: بخشی از مسئولیت شوراهای حل اختلاف، صلاحیت سازشی آن است؛ چرا که شوراهای حل اختلاف می‌توانند در کلیه دعاوی حقوقی، مدنی و جرایم قابل گذشت و جنبه خصوصی جرایم غیرقابل گذشت، هیچ‌گونه حصری ندارد. صدور ۲ دستورالعمل در راستای عملیاتی‌سازی مفاد سند تحول […]

پ
پ

غلامرضا مهدوی با اشاره به وظایف و صلاحیت‌های شوراهای حل اختلاف گفت: بخشی از مسئولیت شوراهای حل اختلاف، صلاحیت سازشی آن است؛ چرا که شوراهای حل اختلاف می‌توانند در کلیه دعاوی حقوقی، مدنی و جرایم قابل گذشت و جنبه خصوصی جرایم غیرقابل گذشت، هیچ‌گونه حصری ندارد.

صدور ۲ دستورالعمل در راستای عملیاتی‌سازی مفاد سند تحول و تعالی و قانون شوراهای حل اختلاف

رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران با اشاره به اهداف ترسیم شده در سند تحول و تعالی به‌منظور افزایش میزان صلح و سازش در دعاوی قابل گذشت اظهار کرد: از زمان حضور دکتر القاصی به‌عنوان رئیس کل دادگستری در مجموعه قضایی استان تهران اقدامات مهم و قابل توجهی در حوزه افزایش میزان صلح و سازش صورت گرفت که اهم آن صدور ۲ دستورالعمل در راستای عملیاتی‌سازی مفاد سند تحول و تعالی و قانون شوراهای حل اختلاف است.

صلاحیت و وظیفه سازشی شوراهای حل اختلاف

وی با تاکید بر اینکه با صدور این دو دستورالعمل از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران بر صلاحیت و وظیفه سازشی شوراهای حل اختلاف تاکید شده است، گفت: بر اساس یکی از این دو دستورالعمل، حدود ۱۴ نوع از دعاوی طبق قانون، قابل ارجاع به شوراهای حل اختلاف از سوی دادسراها و محاکم به عمل آید.

ارجاع ۲۱ هزار و ۱۷۲ پرونده تصادفات جرحی به شوراهای حل اختلاف منتهی به سازش شده است

وی با اشاره به صدور دستورالعملی از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران در جهت ارجاع پرونده‌های تصادفات جرحی به شوراهای حل اختلاف اظهار کرد: در ۹ ماهه سال جاری ۲۱ هزار و ۱۷۲ پرونده در راستای دستورالعمل صادره از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران و در جهت ارجاع پرونده‌های تصادفات جرحی به شوراهای حل اختلاف منتهی به سازش شده است.

حدود ۵۰ درصد پرونده های وارده با صلح و سازش مختومه شده است

مهدوی گفت: در خصوص دستورالعمل دیگری که از سوی رئیس کل دادگستری کل استان تهران صادر شد، حدود ۵۰ درصد پرونده های وارده با صلح و سازش مختومه شده است.

در ۱۳۳ هزار پرونده به صورت قطعی صلح و سازش صورت گرفته است

رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران با بیان اینکه در شهر تهران بیش از ۵۵ درصد از پرونده‌های وارده با صلح و سازش مختومه شده است، گفت: در طول ۹ ماه و در حدود ۱۳۳ هزار پرونده به صورت قطعی و بدون ارجاع به شعبات صلح و سازش صورت گرفته است.

۱۵ هزار پرونده به صورت ماهانه در سطح استان تهران بدون ارجاع به شعب قضایی باسازش مختومه شده است

وی تصریح کرد: اهمیت این دو دستورالعمل از آنجایی است که اگر تعداد پرونده‌ها را به‌صورت ماهانه سرشکن کنیم، حدود ۱۵ هزار پرونده به صورت ماهانه در سطح استان تهران بدون ارجاع به شعب قضایی در بدو امر با صلح و سازش مختومه قطعی شده است.

وارده ماهانه شوراهای حل اختلاف در سطح استان تهران قریب به ۷۰ هزار پرونده است

مهدوی با بیان اینکه وارده ماهانه شوراهای حل اختلاف در سطح استان تهران قریب به ۷۰ هزار پرونده است، اظهار کرد: در شهر تهران و در ۲۱ ناحیه دادسرایی ۶۰ شعبه ویژه صلح و سازش مستقر شده است و در کلیه دادسراها، محاکم و دادگاه‌های بخش شهرستان‌های تابعه نیز تقریبا به همین تعداد شعبات ویژه صلح و سازش مستقر شده است.

یک پنجم وارده پرونده شوراهای حل اختلاف کشور فقط برای استان تهران است

رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران با بیان اینکه حدود یک پنجم وارده پرونده شوراهای حل اختلاف کشور فقط برای استان تهران است، گفت: از ایجاد شعبات شوراهای حل اختلاف در خصوص اقلیت‌های دینی غافل نماندیم و یک شعبه ویژه سازش در انجمن زردشتیان مستقر کردیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.