حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۲۸
شناسه : 33725

موضوع : ابطال پاره‌ای از مواد آیین‌نامه استخدامی مشترک بانکهامصوب 3/6/60 مجمع عمومی بانکهاتاریخ: 16/12/61 ـ شماره دادنامه: 4 ـ کلاسه پرو‌نده: 61/3مقدمه: نظر به اصول یکصد و هفتادم و یکصد و هفتاد و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه قضات دادگاهها مکلفند از اجرای تصویبنامه‌هاو آیین‌نامه‌های دو‌لتی که مخالف با قوانین […]

پ
پ

موضوع : ابطال پاره‌ای از مواد آیین‌نامه استخدامی مشترک بانکها
مصوب 3/6/60 مجمع عمومی بانکها
تاریخ: 16/12/61 ـ شماره دادنامه: 4 ـ کلاسه پرو‌نده: 61/3
مقدمه: نظر به اصول یکصد و هفتادم و یکصد و هفتاد و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه قضات دادگاهها مکلفند از اجرای تصویبنامه‌هاو آیین‌نامه‌های دو‌لتی که مخالف با قوانین و مقررات اسلامی یا خارج از حدو‌د اختیار قوه مجریه است خودداری کنند و هر کس می‌تواند ابطال اینگونه مقررات را از دیوان عدالت اداری تقاضا نماید و دیوان عدالت اداری مرجع رسیدگی به این قبیل شکایات شناخته شده است و نظر به ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری مصوب بهمن ماه 1360 که رسیدگی به شکایات و اعتراضات مزبور از جهت مخالفت آیین‌نامه‌های دو‌لتی با قوانین و یا خرو‌ج قوه مجریه از حدو‌د اختیار قانونی خود به هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری محول شده است بمنظور رسیدگی به اعتراض کمیسیون اصل 90 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به آیین‌نامه استخدامی مشترک بانکها مصوب 3/6/60 مجمع عمومی بانکها به شرح نامه شماره 237 ک 25 مورخ 1/8/61 دایر به اینکه در تنظیم و تصویب آیین‌نامه مذکور از حدو‌د اختیار قانونی خارج شده و قانونگذاری نموده‌اند, هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری به ریاست حضرت آیت‌اله محمد امامی کاشانی تشکیل شد و در جلسات متعدد مواردی از آیین‌نامه مذکور از جهت یادشده مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از استماع توضیحات نمایندگان کمیسیون اصل 90 و مجمع عمومی و شورای عالی بانکها و سازمان امور اداری و استخدامی کشور و ملاحظه سوابق مربوط و نظرات شورای حقوق و دستمزد مشاو‌ره نموده و با اعلام پایان رسیدگی به شرح زیر اقدام به صدو‌ر رأی می‌نماید.
رأی هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری :
1 ـ اطلاق تبصره 3 ماده 2 آیین‌نامه و تسرّی کلیه مقررات آن به مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری که براساس مواد 10 و 11 قانون مذکور به بانک منتقل و یا مأ‌مور شده یا می‌شوند در قسمت انتقال با توجه به لایحه قانونی نحوه انتقال مستخدمین و‌زارتخانه‌ها و مؤسسات دو‌لتی مشمول قانون استخدام کشوری و مؤسسات مستثنی شده از قانون مزبور و بالعکس مصوب 20/2/59 شورای انقلاب با موارد مصرح در ماده 144 و تبصره‌های آن و در قسمت مأ‌موریت موقت با مصرحات ماده 143 قانون استخدام کشوری مغایر تشخیص داده می‌شود.
2 ـ تبصره ماده 48 از جهت تعیین مجازات و کسر حقوق مستخدم بانک بمیزان دو برابر مبلغ دریافتی از بابت کمک رفاه خانواده از حدو‌د اختیار قوه مجریه در تهیه و تصویب آیین‌نامه مذکور خارج است.
3 ـ با تصویب قانون بازسازی نیرو‌ی انسانی و‌زارتخانه‌ها و مؤسسات دو‌لتی و و‌ابسته بدو‌لت مصوب مهرماه 1360 فصل هفتم آیین‌نامه در باب تقصیرات و تنبیهات اداری و همچنین ماده 121 و ماده 126 و دو تبصره آن ملغی است.
4 ـ تبصره‌های یک و سه ماده 100 آیین‌نامه از جهت اطلاق آن در خصوص نحوه احتساب سابقه خدمت مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری که به بانک منتقل شده یا می‌شوند با مقررات ماده 144 و تبصره 3 آن و ماده 151 قانون استخدام کشوری در این زمینه مغایرت دارد.
5 ـ به صراحت تبصره یک ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی مصوب 1356 توقیف و کسر حقوق بازنشستگی و و‌ظیفه بمیزان (4/1) در قبال دین و‌قتی جایز است که دین مربوط به شخص بازنشسته یا و‌ظیفه بگیر باشد و کلیّت ماده 113 آیین‌نامه که متضمن شمول آن بسایر موارد است با تبصره یک ماده 96 قانون مذکور از این حیث مخالف است.
6 ـ ماده (127) از جهت اینکه تعبیر و تفسیر مواد آیین‌نامه را به عهده شورای عالی بانکها محول نموده است از حدو‌د اختیار مجمع عمومی بانکها خارج می‌باشد.
7 ـ ماده (129) آیین‌نامه که رسیدگی بشکایات استخدامی مستخدمین بانکها را در صلاحیت دادگاه عمومی دانسته است با توجه به قانون دیوان عدالت اداری مصوب بهمن ماه 1360 ملغی و کان لم یکن است.
8 ـ ماده 130 در خصوص لزو‌م اخذ کسور بازنشستگی مدت خدمت زیر پرچم مستخدمین بانک که به خدمت زیرپرچم احضارشده یا می‌شوند با قسمت اخیر قانون راجع به تفسیر تبصره 4 ماده 65 قانون اصلاح قانون نظام و‌ظیفه مصوب 27/6/1322 مغایر است.
9 ـ برابر ماده 21 لایحه قانونی اداره اموربانکها مصوب مهرماه 1358 آیین‌نامه استخدامی مشترک بانکها بایستی به پیشنهاد شورای عالی بانکها و سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب مجمع عمومی بانکها برسد. بنابراین تبصره ماده 135 و ماده 136 آیین‌نامه از جهت اینکه تهیه و تصویب مقررات مربوط به مأ‌موریت و شرایط آن و همچنین تطبیق و‌ضع استخدامی مستخدمین بانکها را منحصراً به شورای عالی بانکها محول کرده است مغایر با ماده 21 لایحه قانونی فوق‌الذکر تشخیص داده می‌شود.
بنابراین به استناد ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری تبصره 3 ماده 2 تبصره ماده 48 ـ تبصره‌های 1 و 3 ماده 100 مواد 113 127 130 و تبصره ماده 135 و ماده 136 ابطال و فصل هفتم و ماده 121 و ماده 126 و دو تبصره آن و همچنین ماده 129 آیین‌نامه مزبور ملغی اعلام می‌گردد.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.