حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
شناسه : 33569

 یکی از مهم‌ترین وظایف مسئولان، ایجاد ارتباطات دو سویه مردمی است تا از این طریق برخی از مشکلات مراجعان رفع شود زیرا رسیدگی به امور مردم در مبدأ، اصول و ارزش‌های ملاقات‌های مردمی است. ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و مراجعان به دستگاه قضایی، یکی از رویکردهای اصلی در دوره تحول و تعالی است به […]

پ
پ

 یکی از مهم‌ترین وظایف مسئولان، ایجاد ارتباطات دو سویه مردمی است تا از این طریق برخی از مشکلات مراجعان رفع شود زیرا رسیدگی به امور مردم در مبدأ، اصول و ارزش‌های ملاقات‌های مردمی است.

ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و مراجعان به دستگاه قضایی، یکی از رویکردهای اصلی در دوره تحول و تعالی است به طوری که رئیس قوه قضاییه در اکثر سخنرانی‌های خود، پیگیری مستمر این رویکرد را به همه مسئولان و مدیران قضایی متذکر می‌شود.

پاسخگویی به درخواست‌های مردم از عمده‌ترین وظایف مسئولان قضایی محسوب می‌شود و توجه به خواسته‌های مشروع و به حق مردم و ارتباط مستقیم با آنان و ارائه پاسخ موثر به سوالات آنها همواره مورد تاکید است.

ارتباط بی‌واسطه مدیران با مردم امری است که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان به مناسبت‌های مختلف ضرورت این امر را به مسئولان متذکر شده‌اند. رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب ریاست قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای را به «ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان» توصیه فرموده و این امر را دارای «برکات بسیار» عنوان کرده‌اند.

با تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۰ در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضاییه و در ابلاغ مسئولیت رئیس قوه قضاییه بر ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان، مکاتبه‌ای با روسای  کل دادگستری استان‌ها مبنی بر اعلام تعداد و اقدامات مربوط به ملاقات‌های مردمی مقامات  قضایی استان‌ها با مردم صورت گرفت. به همین منظور ماهانه آمار گزارش ملاقات مردمی توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه وصول و به رئیس قوه قضاییه ارسال می‌شود.

در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۱ تعداد ۸۲۹ هزار و ۷۰۴ مورد ملاقات مردمی توسط مدیران قضایی سراسر کشور انجام شده که، ۶۴ هزارو ۲۳۴ مورد متعلق به روسای کل دادگستری استان‌ها و ۳۹ هزارو ۱۴ مورد متعلق به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها است بنابراین مجموع ملاقات‌های روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها ۱۰۳ هزارو ۲۴۸ مورد است. همچنین در شهریور ماه امسال تعداد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور ۱۸۵ هزار و ۹۰۵ مورد بوده که ۱۴ هزارو ۷۱۸ مورد متعلق به روسای کل دادگستری استان‌ها و ۹ هزارو ۵۱۶ مورد متعلق به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها است.

ملاقات‌های انجام شده توسط مقامات قضایی در شهریورماه ۱۸۵ هزار و ۹۰۵ مورد بوده و نسبت به مرداد ماه (۱۸۴ هزارو ۶۹۸ مورد) ۶۴. ۰ درصد افزایش داشته است.

موضوع درخواست‌های مردم در ملاقات‌های صورت گرفته در استان‌ها به اولویت شامل درخواست‌های مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، دعاوی خانوادگی (مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه و…)، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، ارشاد و راهنمایی، اعسار، عدم رضایت از عملکرد همکاران قضایی و اداری و وکلا و کارشناسان، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پرونده‌ها و استماع مباحث طرفین، پیگیری پرونده، حمایت از واحدهای تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.