حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۰۲
شناسه : 32601

کمتر کسی از لغزش و اشتباه مصون است بنابراین چنین افرادی بسیار نادرند و اینکه همه کارهای یک فرد درست و پسندیده باشد دور از انتظار است اما نکته مهم این است که زیان ناشی از این لغزش‌ها در برخی از موارد موجودیت و منافع دیگران را به خطر می اندازد. اما بخشش و گذشت […]

پ
پ

کمتر کسی از لغزش و اشتباه مصون است بنابراین چنین افرادی بسیار نادرند و اینکه همه کارهای یک فرد درست و پسندیده باشد دور از انتظار است اما نکته مهم این است که زیان ناشی از این لغزش‌ها در برخی از موارد موجودیت و منافع دیگران را به خطر می اندازد.

اما بخشش و گذشت از پسندیده ترین رفتارهای انسانی هستند که با ایجاد عواطف و احساسات انسان دوستانه در دل‌ها موجب از بین رفتن کینه و دشمنی و تبدیل خصومت‌ها به دوستی و محبت می‌شوند.

از طرفی با مجازات تمام خطاکاران در هر شرایطی صحنه زندگی مملو از کینه و نفرت خواهد شد، به همین دلیل توسعه فرهنگ بخشش و گذشت در قوه قضاییه و شوراهای حل اختلاف مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

بر همین اساس شوراهای حل اختلاف کشور با استفاده از ظرفیت‌های مردمی عملکرد قابل توجه و چشمگیری در زمینه حل و فصل اختلافات و ایجاد سازش در پرونده‌ها پیش از صدور رای و آزادی زندانیان داشته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی در تشریح اقدامات شوراهای حل اختلاف در رابطه با آزادی زندانیان به ویژه زندانیان جرایم مالی و جلب رضایت اولیای دم در ۴ ماهه نخست سال‎جاری، با بیان اینکه یکی از شرایط اساسی ایجاد سازش جبران ضرر زیان دیده توسط مجرم است که با پذیرش خطا باید جبران مافات کند، اظهارکرد: این که مجرم با پذیرش خطای خود و اعتراف به آن زیان طرف مقابل را جبران کند بهترین روش اصلاح مجرمان است.

وی افزود: با محکوم و زندانی شدن ممکن است مجرم به حق سرکوب شده باشد اما نتیجه‌ آن الزاماً اصلاح نیست و از طرفی در زندان با وجود زحمات زیاد و بکارگیری مددکاران مختلف امکان پذیرش اشتباه و جبران توسط مجرم کمتر است.

رئیس توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه افزود: تا جایی که ممکن است نباید از مجازات حبس استفاده کرد و در این مسیر باید اذهان و افکار قضات را از لزوم اعمال مجازات زندان زدود.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی افزود: با مجازات حبس اصل فردیت مجازات زیر سوال می‌رود چرا که با زندانی کردن یک نفر خانواده وی و اجتماع نیز به نوعی مجازات می‌شوند و سرمایه اجتماعی نیز برای کسی که جرم مرتکب شده است صرف می شود.

وی اعلام کرد: در ۳ ماهه نخست امسال با تلاش و همت اعضا شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور و ایجاد سازش در پرونده‌ها مجموعا تعداد ۱۵ هزار و ۷۶۵ زندانی از بند رها شده‌اند که از این تعداد ۲ هزار و ۲۳۸ نفر مددجو پیش از اجرای حکم  آزاد و از ورود آنان به زندان جلوگیری شده است.

رئیس توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه یادآور شد: آزادی و جلوگیری از زندانی شدن بیش از ۱۵ هزار نفر در سراسر کشور با همت «شعب تخصصی ویژه مستقر در زندان‌ها، شعب تخصصی ویژه، صنعت، اصناف اتحادیه‌ها و سایر نهادهای تخصصی، شعب واحدهای قضایی شورای حل اختلاف، شرکای کلیدی شوراها «صلح یاران، سفیران صلح، داوران میانجیگران و …» میسر و ممکن شده است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی بیان کرد: کسانی که استمداد می طلبند، باید مورد حمایت و یاری قرار گیرند و از آنجا که انسان همواره به دنبال جلب رضایت خداوند است باید دانست که برآورده کردن نیاز مردم به رضایت الهی منجر می شود.

وی همچنین با تشکر از تلاش اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف سراسر کشور، گفت: گذشت اولیای دم از قصاص نفس که حق قانونی وشرعی آنان است نیز باید مورد قدر دانی قرار گیرد.

رئیس توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه همچنین با تاکید بر لزوم ترویج و توسعه فرهنگ صلح وسازش بین عموم مردم، اعلام کرد: در ۴ ماهه نخست سال‌جاری با همت اعضا شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور با جلب رضایت اولیای دم ۱۹۹ پرونده تمامی محکومان این پرونده‌ها از اجرای حتمی حکم قصاص نفس رهایی یافته و از فرصتی مجدد برای زندگی برخوردار شده‌اند .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.