حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۲۱
شناسه : 31741

حجت الاسلام و المسلمین براتی زاده در پنجمین نشست شورای مدیران قضایی استان در سال جاری، با اشاره به مهمترین نکات و بایسته های ابلاغ شده‌ از سوی ریاست قوه قضائیه در راستای بهبود شاخص های عملکردی،از تقویت سازوکارهای نظارتی به عنوان اولین و اصلی ترین مؤلفه تأثیرگذار در این خصوص یاد و تصریح کرد: […]

پ
پ

حجت الاسلام و المسلمین براتی زاده در پنجمین نشست شورای مدیران قضایی استان در سال جاری، با اشاره به مهمترین نکات و بایسته های ابلاغ شده‌ از سوی ریاست قوه قضائیه در راستای بهبود شاخص های عملکردی،از تقویت سازوکارهای نظارتی به عنوان اولین و اصلی ترین مؤلفه تأثیرگذار در این خصوص یاد و تصریح کرد: روند نظارت ها چه به صورت سیستماتیک و چه بطور فیزیکی و مشخصا از طریق بازدیدهای سرزده میدانی می تواند نقش سازنده و راهگشا در کارکردهای هر مجموعه سازمانی داشته باشد و به همین اعتبار باید اذعان کرد خروجی عملکرد دادگستری کل استان در حوزه های قضایی بسته به میزان و کم و کیف نظارت ها و مراقبت هایی است که مدیران قضایی حسب مورد طی سلسله مراتب مدیریتی اعمال می کنند.


وی پیشگیری از وقوع جرم را دیگر اولویت مهم دستگاه قضایی برشمرد و خاطرنشان کرد: مدیران قضایی باید در این خصوص اهتمام جدی تری داشته باشند تا پیشگیری از وقوع جرم در تمامی حوزه ها از جمله در بین نهاد خانواده به عنوان یک اصل مسلم پذیرفته و بکار گرفته شود بطوریکه حتی در بین مردم به عنوان یک فرهنگ عمومی معرفی و نهادینه شود.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره بر ضرورت توجه به موضوع اتقان آرا از سوی مدیران قضایی و قضات رسیدگی کننده تأکید کرد: آرا صادره باید مستند،مدلل و متکی به مبانی قانونی باشد و از پایه های استدلالی قوی و مستحکم و متقن بهره گیرد تا در ملاحظات بعدی از آن یقین حاصل شود.

وی اظهار کرد:در این خصوص مدیران قضایی مکلفند میزان نظارت های میدانی خود را تقویت کنندو با سرکشی های موردی،سرزده و مستمر در تمامی مقاطع دادرسی پرونده های قضایی از جمله کیفرخواست ها،قرارها و دادنامه های صادره را بدقت ملاحظه کنند و در صورت مشاهده ایرادات و نواقص احتمالی مراتب را متذکر شده تا حتی الإمکان از صدور آرا ضعیف و مخدوش اجتناب شود.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده همچنین از مدیران قضایی خواست در جلسه آتی شورای مدیران قضایی استان، گزارش تفصیلی از نحوه اجرای مقررات سند تحول قضایی ارائه کنند.

رئیس کل دادگستری استان بحث کاهش موجودی پرونده ها به ویژه در شعب نامتعارف را خاطرنشان و بیان کرد: اینکه از بین ۲۰۷ شعبه در کلیه مقاطع دادرسی ۶۵ شعبه نامتعارف وجود داشته باشد غیرقابل قبول است و باید هر سریعتر این وضعیت ساماندهی شود.

اهتمام ویژه در تعیین تکلیف وضعیت پرونده های معوق قضایی و بهبود نرخ رسیدگی ها،مستند سازی مبانی و دلایل تجدید اوقات دادرسی از سوی قضات از دیگر نکات و بایسته های مؤکد رئیس کل دادگستری استان در این جلسه بود.

سید ابراهیم محجوب نیز در این جلسه با اشاره به اجرای طرح آمایش شعب شوراهای حل اختلاف استان گفت: با توجه به وضعیت عملکردی شعب شوراهای حل اختلاف در نتیجه اعمال نظارت هایی قانونی در حوزه هایی که عملکردها به ویژه در بعد صلح و سازش مورد انتظار ما نیست تغییراتی از جمله در حوزه جابجایی برخی اعضاء شعب انجام گرفت که امیدواریم خروجی کار به بهبود نتایج منجر شود.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان همچنین با اشاره به میزان بالای مصالحه در حوزه های شوراهای حل اختلاف روستایی در مقایسه با حوزه های شهری، از رازوجرگلان با ۶۷ درصد،جاجرم با ۶۶ درصد،بجنورد با ۵۲ درصد و فاروج با ۴۸ درصد صلح و سازش در پرونده های دارای قابلیت مصالحه طی چهار ماهه نخست سال جاری به عنوان بهترین های شوراهای حل اختلاف استان یاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن امانی نیز در این جلسه با اشاره به نقش اعمال مجازات های جایگزین حبس در کاهش جمعیت کیفری زندان های استان، از این شاخص و نیز از شاخص های قرارهای بازداشت موقت و کفالت و وثیقه منجر به بازداشت به عنوان سه شاخصی یاد کرد که استان خراسان شمالی را در بین استان های ممتاز کشوری از حیث اجرای سیاست های کاهش جمعیت کیفری استان ها معرفی کرده است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان و دبیر کمیته کاهش جمعیت کیفری زندان های استان گفت:استان خراسان شمالی در شاخص اعمال مجازات های جایگزین حبس با ۱۱.۳۱ درصد در اردیبهشت ماه سال جاری رتبه چهارم و در خردادماه امسال با ۱۲.۷۸ درصد رتبه دوم کشوری و نیز در شاخص قرارهای بازداشت موقت با ۱.۹۸ و ۱.۲۸ درصد در ماه های اردیبهشت و خرداد امسال به ترتیب رتبه های هشتم و چهارم را بدست آورده و بعلاوه این استان در شاخص قرارهای کفالت و وثیقه منتهی به بازداشت در ماه های اردیبهشت و خرداد سال جاری به ترتیب با ۹.۱ و ۷.۶۶ درصد، رتبه اول کشوری را از آن خود کرده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.