حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
شناسه : 27702

 روش‌شناسی، حوزه‌ای از فلسفه علم و پارادایم‌های علمی است؛ روش‌شناسی همانند یک «مسیریاب» می‌کوشد تا منطق و محتوای نظریه پردازی به گونه‌ای روشمند، دقیق، خودآگاهانه و غیره سلیقه‌ای، تحت «اداره»، «سیطره» و «تسخیر» محقق درآید. در فلسفه علوم انسانی و اجتماعی، مطالعات روش شناسانه بازاری گرم دارد؛ لیکن در علم حقوق و به ویژه در […]

پ
پ

 روش‌شناسی، حوزه‌ای از فلسفه علم و پارادایم‌های علمی است؛ روش‌شناسی همانند یک «مسیریاب» می‌کوشد تا منطق و محتوای نظریه پردازی به گونه‌ای روشمند، دقیق، خودآگاهانه و غیره سلیقه‌ای، تحت «اداره»، «سیطره» و «تسخیر» محقق درآید.

در فلسفه علوم انسانی و اجتماعی، مطالعات روش شناسانه بازاری گرم دارد؛ لیکن در علم حقوق و به ویژه در نظام بومی، شاهد فقر یا ضعف در مطالعات روش‌شناختی هستیم اگرچه در این حوزه، آثار اندک و صد البته ارزشمند به رشته تحریر در آمده است اما تا نقطه مطلوب، راه بسیاری باقی مانده است.

یکی از آثاری که به تازگی در این حوزه از علم حقوق به رشته تحریر درآمده، کتاب «درآمدی بر روش‌شناسی و اندیشه‌شناسی حقوقی استاد دکتر جعفری لنگرودی» (حقوق قناعت محور: نظریه عمومی اطمینان) است.

مولف محترم دکتر علیرضا آبین (دکترای حقوق خصوصی و عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه) است که پس از سالیان متمادی مطالعه، تحقیق و تدریس در این حوزه و مانوس بودن با آثار متنوع و فراوان فلسفی- حقوقی و فنی – حقوقی استاد جعفری لنگرودی، اقدام به تالیف این کتاب نموده و در نوشتن آن از ۵۵۳ منبع معتبر فارسی، عربی و انگلیسی استفاده نموده است.

این کتاب که نگارش آن چندین سال به طول انجامیده، توسط ریاست محترم پژوهشکده حقوق و قانون ایران (استاد محمد درویش‌زاده)، پس از تدوین به کشور انگلستان (شهر ایستبورن) ارسال شده و استاد جعفری لنگرودی پس از مطالعه آن، محتوای کتاب را تایید کرده و برای نخستین بار، دیباچه ای ارزشمند بر آن نگاشته اند؛ تقریظی که همراه با تایید‌ها و دیباچه‌های سایر بزرگان حقوق یعنی: دکتر سید حسین صفایی، آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد و جناب آقای محمد درویش زاده گردید و این مهم، چهره‌ای ویژه به کتاب مزبور داده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.