حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 20 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۷:۰۸
شناسه : 44557

تصویب موافقه‌نامه تأسیس مراکز فرهنگی با روسیه به گزارش حقوق 24:در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با ۱۸۰ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در جلسه، گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه موافقتنامه تأسیس و چهارچوب فعالیت مراکز فرهنگی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت […]

پ
پ

تصویب موافقه‌نامه تأسیس مراکز فرهنگی با روسیه

به گزارش حقوق 24:در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با ۱۸۰ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در جلسه، گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه موافقتنامه تأسیس و چهارچوب فعالیت مراکز فرهنگی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه را تصویب کردند.

موافقت با ماده واحده لایحه

در ادامه، نمایندگان با ۱۶۹ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در جلسه، با ماده واحده این لایحه نیز موافقت کردند.

انتقادات و مخالفت‌ها

جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده‌ای مخالف، در حین بررسی این لایحه، به چالش‌ها و مخالفت‌های خود با آن اشاره کرد. او تأکید داشت که در شرایط تحریمی، نگاه مثبت به همکاری با کشورهایی مانند چین حائز اهمیت است. به نظر او، لازم است گزارش کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و فرهنگی به دقت بررسی شود.

ارتباطات فرهنگی با روسیه

نماینده‌های حاضر در جلسه، هرکدام با دیدگاه و نقد خاص خود، به اهمیت ارتباطات فرهنگی با روسیه اشاره کردند. از سوی دیگر، نمایندگان موافق با لایحه این ارتباطات را سرمایه‌ای بزرگ برای ایران توصیف کرده و ضرورت بهره‌گیری از آن‌ها را تأکید کردند.

نگاه به زمینه‌های همکاری اقتصادی و انرژی

در ادامه، پرویز محمدنژادقاضی به تأکید خود بر اینکه روسیه سرزمین پهناوری با سرمایه‌های عظیم است و ایران دارای اشتراکات متعددی با این کشور می‌باشد، اشاره کرد. او بر این باور بود که این توافقنامه زمینه‌ساز همکاری‌های اقتصادی و انرژی بین دو کشور خواهد بود.

انتقادات به جوانب اجرایی لایحه

نمایندگان مخالف نیز انتقادات خود را مطرح کردند. علی بابائی کارنامی به نقدها و ابهاماتی که در لایحه وجود دارد، اشاره کرد و از ضرورت بررسی جوانب اجرایی و مصداق قوانین در دهه‌های گذشته خبر داد.

توجه به مسائل داخلی

نمایندگان در ادامه به مسائل داخلی نیز پرداختند. به عنوان مثال، علی ادیانی نماینده دولت به نکته‌ای اشاره کرد که ماهیت لایحه در چارچوب حقوق بین‌الملل تعیین شده و تاکید کرد که مسئولان موظف به مراقبت از این موارد هستند.

خطرات سلطه‌پذیری بیش از حد

غلامرضا نوری قزلجه به احتمال سلطه‌پذیری بیش از حد و سوء استفاده‌های سیاسی از لایحه اشاره کرد و تأکید داشت که تاریخ و روابط میان دو کشور باید مورد بررسی دقیق‌تری قرار گیرد.

تصمیم به تأسیس مراکز فرهنگی

به همین ترتیب، پس از بررسی‌ها و اظهار نظرهای مختلف، تصمیم به تأسیس مراکز فرهنگی با روسیه با گذراندن مراحل مختلف تأیید شد و نمایندگان به توافقنامه مرتبط با این موضوع پایان دادند.

منبع:میزان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.