حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
شناسه : 21512

س: قصور پزشکی، تقصیر پزشکی و تخلفات پزشکی به چه معناست؟ ج: قصور پزشکی به این معناست که پزشک به صورت ناخواسته و از روی بی مبالاتی، بی احتیاطی و یا حتی عدم مهارت کافی. (روش های درمانی جدید) موجب انجام فعل خلاف وظایف خود گشته و مجازات آن تنها جنبه مدنی دارد. ولی در […]

پ
پ

س: قصور پزشکی، تقصیر پزشکی و تخلفات پزشکی به چه معناست؟

ج: قصور پزشکی به این معناست که پزشک به صورت ناخواسته و از روی بی مبالاتی، بی احتیاطی و یا حتی عدم مهارت کافی. (روش های درمانی جدید) موجب انجام فعل خلاف وظایف خود گشته و مجازات آن تنها جنبه مدنی دارد. ولی در تقصیر پزشکی، پزشک به عمد، کاملا دانسته و آگاهانه مرتکب فعل خلاف وظایف خود شده و لذا مجازات وی جنبه کیفری دارد.

بعنوان مثال پزشک جراح متخصص حین عمل جراحی تومور مغز متوجه میشود که تومور بدخیم بوده و در قسمتی از مغز ریشه دوانیده است که دست زدن به آن موجب بدتر شدن اوضاع و وخیم شدن حال بیمار میشود.

در این فرض میبایست از ادامه جراحی خودداری نموده و بهترین تصمیم را اتخاذ نماید. حال تصور کنید علی رغم بروز چنین شرایط و موقعیتی، پزشک جراح به جراحی و عمل تومور ادامه میدهد. بیمار فوت مینماید. شکایت از پزشک صورت میپذیرد.

نظریه پزشکی قانونی و کمیسیون نظام پزشکی با بررسی علت تامه فوت و عملکرد پزشک، قصور پزشکی را محرز و مسلم تشخیص می‌دهند. در مواردی از این قبیل، عنوان قصور پزشکی منجر به فوت مطرح و پرداخت دیه کامل توسط پزشک متخلف، کمترین مجازاتی است که بر وی بار خواهد شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.