حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
شناسه : 9770

جزئیات نظریهشماره نظریه : 7/99/493شماره پرونده : 99-115-493حتاریخ نظریه : 1399/06/16 استعلام :چنانچه مالکیت سهام شرکت‌های سهامی خاص باطل شود، آیا این امر در صحت آراء دارنده ظاهری آن در مجامع و هیأت مدیره مؤثر است؟ توضیح این‌که پس از وقوع معامله فرد«الف» به عنوان خریدار مالک بیش از 50 درصد شهام شرکت شده است؛ […]

پ
پ

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/99/493
شماره پرونده : 99-115-493ح
تاریخ نظریه : 1399/06/16

استعلام :
چنانچه مالکیت سهام شرکت‌های سهامی خاص باطل شود، آیا این امر در صحت آراء دارنده ظاهری آن در مجامع و هیأت مدیره مؤثر است؟ توضیح این‌که پس از وقوع معامله فرد«الف» به عنوان خریدار مالک بیش از 50 درصد شهام شرکت شده است؛ شخص «ب» به عنوان فروشنده دعوایی به جهت فقدان قصد مطرح کرده و در نهایت حکم بر بطلان بیع سهام صادر شده است؛ در طول مدت یک سال خریدار سهام در مجامع شرکت کره است و با رأی دادن به افزایش سرمایه و نظایر آن، اعمال حق کرده است؛ آیا به مانند حقوق مدنی بطلان، اثر کشفی در حقوق شرکت‌ها نیز دارد و شخص «ب» می‌تواند ابطال مصوبات مجامع تشکیل شه در این دوران را به علت بطلان مالکیت سهام و به تبع آن بطلان رأی مؤثر در تصمیم اتخاذ شده در مجمع خواستار شود؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
برابر مواد 40 و 99 و دیگر مواد لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 1347، سهامداری که دارای ورقه سهم است و نام او در دفتر ثبت سهم قید شده است، حق حضور در مجامع عمومی و دادن رأی را دارد. در فرض سؤال مادام که نام فروشنده در دفتر ثبت سهام قید نشده است، نمی‌تواند به عنوان سهام‌دار تلقی شود؛ حتی اگر حکم قطعی به نفع وی صادر شده باشد و لذا ابطال معامله بین دو سهام‌دار تأثیری در مصوبات مجامع ندارد. در نتیجه شخصی که حکم به نفع وی صادر شده است نمی‌تواند ابطال مصوبات شرکت را به استناد ماده 270 لایحه قانونی مذکور بخواهد؛ زیرا مقررات قانونی در مورد آن رعایت شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.