حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
شناسه : 8977

جزئیات نظریه شماره نظریه : 7/99/1017 شماره پرونده : 99-168-1017 ک تاریخ نظریه : 1399/08/10 استعلام : در پرونده‌ای دادگاه پس از وصول کیفرخواست و تهیه گزارش جامع، قرار رفع نقص صادر می‌کند تا دادسرا تحقیق مورد نظر را انجام دهد، اما دادسرا پس از تحقیق مختصر، نسبت به متهم قرار منع تعقیب صادر و […]

پ
پ

جزئیات نظریه

شماره نظریه : 7/99/1017 شماره پرونده : 99-168-1017 ک تاریخ نظریه : 1399/08/10

استعلام : در پرونده‌ای دادگاه پس از وصول کیفرخواست و تهیه گزارش جامع، قرار رفع نقص صادر می‌کند تا دادسرا تحقیق مورد نظر را انجام دهد، اما دادسرا پس از تحقیق مختصر، نسبت به متهم قرار منع تعقیب صادر و پرونده را به دادگاه اعاده می‌کند. در این صورت دادگاه با پرونده‌ای مواجه است که کیفرخواست صادرشده علیه یک متهم، متعاقباً منتهی به قرار منع تعقیب از دادسرا شده است. تکلیف دادگاه در این مورد چیست؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه : نظر به این‌که تحقیقات مقدماتی با صدور کیفرخواست پایان می‌پذیرد و مطابق ماده 282 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 عدول از اصل اتهام یا ادله آن و استرداد کیفرخواست بر این اساس، پس از ارسال پرونده به دادگاه ممکن نیست؛ و با عنایت به ماده 275 این قانون که دادسرا موظف است پس از انجام تحقیقات مورد نظر دادگاه، پرونده را بدون صدور قرار به دادگاه ارسال کند، بنابراین در فرض سؤال که پس از صدور کیفرخواست، پرونده جهت رفع نقص به دادسرا اعاده شده است و دادسرا پس از تکمیل تحقیقات مورد نظر دادگاه، قرار منع تعقیب صادر و پرونده را به دادگاه ارسال کرده است، با توجه به این‌که قرار منع تعقیب صادرشده فاقد وجاهت قانونی است، دادگاه باید ضمن نقض آن، با لحاظ کیفرخواست صادرشده رسیدگی کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.