حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
شناسه : 38825

حسن عبدلیان پور در نشست خبری با اصحاب رسانه و رونمایی از دستاورد‌های مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه گفت:مرکز وکلا سال گذشته فعالیت‌های متعددی انجام داده است که دیدگاه رئیس قوه قضاییه نیز بر این امر بوده است که مرکز سال گذشته راه‌های میانبری را طی کرده است. رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی […]

پ
پ

حسن عبدلیان پور در نشست خبری با اصحاب رسانه و رونمایی از دستاورد‌های مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه گفت:مرکز وکلا سال گذشته فعالیت‌های متعددی انجام داده است که دیدگاه رئیس قوه قضاییه نیز بر این امر بوده است که مرکز سال گذشته راه‌های میانبری را طی کرده است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: تخصصی شدن وکالت سال‌ها آرزوی نهاد وکالت بود، دیگر زمان این نیست که یک وکیل پرونده قتل رسیدگی کند و دفاع کند و یک ساعت بعد برود پرونده دیگر را رسیدگی کند این شکل وکالت باید منسوخ و وکالت تخصصی شود.

 وی گفت: در بحث وکالت تخصصی تمام زیرساخت‌هایمان و سرفصل‌های درسی‌مان را آماده کردیم وشروع کردیم و امیدواریم این کار بزرگ را انجام دهیم در اوایل سال آینده تعدادی از وکلای کشورمان پروانه وکالت تخصصی می‌گیرند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه ادامه داد: در دعاوی نوظهور و دعاوی که مبتلا به مردم است همچون تجارت الکترونیک، رمزارزها، دعاوی بانکی، دعاوی گمرکی، دعاوی بیمه‌ای، دعاوی بورس و دعاوی پزشکی کمتر وکالت تخصصی وجود داشته است.

عبدلیان پور ادامه داد:حوزه‌های زیادی وجود دارد که در آن‌ها وکیل نداریم گاهی فرد علاوه بر زیان مالی زیان معنوی هم می‌بیند، همچون تاخیری که در پرواز‌ها به وجود می‌آید و باید ببینیم آیا ما می‌توانیم دعاوی معنوی و خواسته‌های معنوی این حوزه‌ها را نیز پیگیری کنیم.

 عبدلیان پور در مورد معاضدت قضایی گفت: بحث مساجد به عنوان یک طرح ملی در یکسال گذشته اجرا شد. در طول سال تعداد ۷۰۰ وکیل معاضدتی در مساجد به مردم دادند.

وی در بحث وکالت تسخیری گفت: در سال ۱۴۰۱، ۱۲۰۰ وکیل تسخیری در اختیار مردم قرار دادیم و کار‌های بزرگ و بنیادینی در این زمینه انجام شده است.

عبدلیان پور گفت: در تمام کشور مردم می‌توانند با  تلفن ۱۲۹ تماس بگیرد و یک وکیل پاسخگوی  و جواب تمام سوالات و مشکلات حقوقی او را خواهد داد در ۹استان این قابلیت وجود نداشت که تا پایان سال این موضوع نیز حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: در سامانه ۱۲۹از اوایل سال آینده علاوه بر خدمات مشاوره حقوقی رایگان خدمات کارشناسی و مشاوره رایگان ارایه می‌شود و به صورت شبانه روزی این کار انجام می‌شود، با توجه به توان و قابلیت مرکز این امر خبر خوبی برای مردم کشورمان خواهد بود.

عبدلیان پور گفت: خدمات مشاوره‌ای هم بر خط و هم حضوری انجام می‌شود اداره معاضدت مرکز کمک به افرادی می‌کند که نیاز به در اختیار داشتن وکیل دارند و در سایت مرکز نیز آدرس آن موجود است.

وی در مورد ایجاد بانک اطلاعات حقوقی گفت: تصمیم داریم با کمک حقوقدانان و رسانه‌ها این امر را دنبال کنیم.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه  گفت:یکی از سامانه‌هایی که امسال در راستای سند تحول قضایی عملیاتی و اجرایی کردیم سامانه مسیر بود، سامانه مسیر در خصوص مشاوران خانواده استت، این سامانه به صورت پایلوت در استان البرز و برخی از شهرستان‌های استان تهران بارگزاری شد.

وی در توضیح سامانه مسیر گفت: در این سامانه کسانی که دعاوی خانواده خصوصاً دعاوی طلاق را دارند قبل از اینکه به دادگاه مراجعه کنند به این سامانه مراجعه می‌کنند، سامانه این افراد را به مشاورین خانواده مرکز که پروانه مشاوره خانواده دارند ارجاع می‌دهد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه  ادامه داد: ۴ تا ۶ جلسه به این افراد در جهت اصلاح ذات البین مشاوره ارایه می‌شود؛ و نتیجه و خروجی مثبتی نیز در زمینه صلح و سازش در این امر دیده می‌شود.

وی در مورد طولانی بودن فرایند پذیرش مشاوران گفت:اولا اینکه این‌ها باید حتما متأهل باشند خیلی از این عزیزانی که رد شدند دلیلش این بود که مجرد بودند، قطعا یک فرد مجرد نمی‌تواند مشاوره خانواده باشد، چون قانون نیز همین امر را تکلیف کرده است از این رو در بحث احراز صلاحیت‌ها پیچیدگی‌هایی وجود دارد.

حسن عبدلیان پور افزود: با برقراری مقدماتی سال آینده آزمون مشاوران خانواده را برگزار خواهیم کرد چرا که تعداد مشاورین خانواده در شهر‌ها خیلی کم است و از سوی دیگر در حال مکاتبه و با ریاست قوه قضاییه برای افزایش صلاحیت‌ها هستیم.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه  در مورد همکاری قضات بازنشسته با مرکز وکلا گفت: در سال قضاتی که پروانه وکالت دریافت می کنند آنچنان زیاد نیستند که معضل جامعه ما باشد، این‌ افراد از مفاخر و ذخایر حقوقی کشور هستند و نمی‌توانیم آن‌ها را کنار بگذاریم، با کمال افتخار این عزیزان را جذب می‌کنیم و در بحث آموزش وکلای جوان‌مان از این عزیزان و تجاربشان استفاده می‌کنیم.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه در مورد برگزاری آزمون وکالت گفت: با توجه به تاریخی که با سازمان سنجش نهایی کردیم سوم شهریور ماه ۱۴۰۲ آزمون برگزار خواهد شد.

وی همچنین در مورد قانون جامع وکالت نیز گفت: در این حوزه نیز وکلا و کارشناسان ما ساعت‌ها کار کرده اند، قانون را نهایی کرده و تقدیم معاونت حقوقی  مجلس کردیم.

وی گفت در مورد سامانه کارشناسی نیز گفت: به زودی کار این سامانه نهایی می شود، زیرا باید رشته‌های کارشناسی یکسان سازی می‌شود، ۸۰ رشته کارشناسی در کشور داریم که بین ما و کانون کارشناسی همسان‌سازی شده است لذا بحث کارشناسی را ویژه دنبال می‌کنیم، سامانه نظام ارجاع عادلانه کارشناسی اگر نهایی شود،مشکلات و معاضدت کارشناسی که همه به آن واقف هستیم نه تنها در دستگاه قضایی بلکه در دستگاه‌های اجرایی نیز برطرف خواهد شد.

عبدلیان پور درباره ادغام مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه و کانون‌های وکلای دادگستری نیز گفت: ما از ادغام کانون‌های وکلا در مرکز مشاوران استقبال می‌کنیم، ولی رئیس قوه قضاییه اعلام کرد که به این موضوع فکر نکنیم و قطعا نظرات ریاست قوه قضاییه برای ما مورد توجه است و این موضوع را مدنظر داریم. ما از ادغام کانون وکلا در مرکز وکلا استقبال می‌کنیم و پذیرای همه وکلای عزیز در مرکز وکلا هستیم ،گفتنی است که تعدادی از عزیزان در کانون وکلا از مرکز وکلا پروانه فعالیت دریافت کردند.

وی تاکید کرد: مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه تنها نهاد ملی وکالت و مرکزی است که به استناد ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه مصوب مجلس شورای اسلامی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.