حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
شناسه : 38616

 نشست بررسی وضعیت خودرو‌های توقیفی مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر در استان تهران با حضور علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران، علی صالحی دادستان تهران، عباس جوهری معاون استاندار تهران، یحیی جعفری رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران، فرماندهان انتظامی، معاونان قضایی رئیس کل، دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان تهران و مسئولان شورای هماهنگی […]

پ
پ

 نشست بررسی وضعیت خودرو‌های توقیفی مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر در استان تهران با حضور علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران، علی صالحی دادستان تهران، عباس جوهری معاون استاندار تهران، یحیی جعفری رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران، فرماندهان انتظامی، معاونان قضایی رئیس کل، دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان تهران و مسئولان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در سالن ولایت دادگستری کل استان تهران تشکیل شد.

علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران با گرامی‌داشت ایام و اعیاد شعبانیه به فضیلت‌های این ماه اشاره کرد و گفت: در احادیث و روایات مختلف برای ماه مبارک شعبان جایگاه بزرگ و پر فضیلتی ترسیم شده که بر همین اساس ضرورت دارد هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد از فضیلت‌های این ماه بهره کافی و وافی را ببرد تا پس از آن آماده حضور در ماه مبارک رمضان و مهمانی خداوند متعال شویم.

وی با اشاره به توطئه‌های شکست‌خورده دشمن در ماه‌های گذشته و در چهارچوب «جنگ ترکیبی» گفت: دشمن طی ماه‌های گذشته و در حوزه‌های مختلف سعی داشته است تا امنیت روانی جامعه را به چالش بکشد؛ اما هر بار با حضور به‌موقع و معنادار مردم، نقشه‌های دشمن نقش بر آب شده و دشمن مایوس گشته است.

رئیس کل دادگستری استان تهران در خصوص گزارشات واصله از اتفاقات اخیر در برخی از مدارس، اظهار کرد: دستگاه قضایی در کنار دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی به‌دنبال شناسایی منشأ این اتفاقات است و به جامعه، دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها اطمینان می‌دهد که در جهت حفظ آرامش فکری و امنیت روانی این عزیزان از هیچ تلاش و اقدامی دریغ نخواهد کرد.

ماندگاری طولانی‌مدت وسایل نقلیه و اموال توقیفی در حوزه پرونده‌های مواد مخدر

القاصی با بیان اینکه از جمله مشکلات و معضلاتی که در استان تهران وجود دارد، ماندگاری طولانی‌مدت وسایل نقلیه و اموال توقیفی در حوزه پرونده‌های مواد مخدر است، عنوان کرد: در کنار این موضوع؛ اموالی که در انبار گمرکات بنا به جهاتی دچار توقیف و ماندگاری طولانی مدت شده، سبب شده است تا این اموال و وسایل نقلیه به‌مرور زمان دچار خسارت و آسیب شوند که این امر به‌هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

روایت رئیس کل دادگستری استان تهران از ماندگاری ۱۰ ساله برخی از خودرو‌های توقیفی مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر

القاصی با اشاره به بازدید میدانی اخیر خود از پارکینگ‌های خودرو‌های توقیفی مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر در غرب استان تهران تصریح کرد: گزارشات واصله از همکاران و بازدیدی که در هفته اخیر انجام شد، حاکی از این است که نگهداری و ماندگاری برخی از خودرو‌های توقیفی مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر حتی به ۱۰ سال نیز می‌رسد و از تاریخ تحویل برخی از خودرو‌های توقیفی در این زمینه به شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قریب به ۱۰ سال می‌گذرد.

کمترین مشکل در حوزه انبار گمرکات و ستاد جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی وجود دارد

وی با اشاره به توفیقات حاصل‌شده در حوزه ساماندهی انبار گمرکات، گفت: در حوزه گمرکات و قاچاق کالا با توجه به ورود و اقدامات خوبی که از سوی همکاران قضایی به‌خصوص در حوزه دادستانی تهران صورت گرفت و دستوراتی که در جریان این بازدید‌ها صادر شد، در حال حاضر کمترین مشکل در حوزه انبار گمرکات و ستاد جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی وجود دارد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به دستور اخیر خود به روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های عمومی و انقلاب شهرستان‌های تابعه استان تهران مبنی بر بازدید از انبار‌های اموال تملیکی و پارکینگ‌های خودرو‌های توقیفی مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر، بیان کرد: با توجه به ضرورتی که برای بررسی علل ماندگاری اموال و خودرو‌ها در انبار‌های اموال تملیکی و پارکینگ‌های خودرو‌های توقیفی مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر وجود داشت، به مدیران و مسئولان قضایی استان تهران ماموریت داده شد که ضمن حضور در انبار‌ها و پارکینگ‌های مرتبط، به‌صورت یک به یک علل ماندگاری اموال و خودرو‌ها را مورد بررسی قرار دهند و با صدور دستورات قضایی لازم موانع موجود را در جهت تعیین تکلیف این کالا‌ها و خودرو‌ها رفع کنند.

ماندگاری قابل تامل خودرو‌های رسوبی در پارکینگ‌ها

وی با اشاره به بازدید اخیر خود از پارکینگ خودرو‌های توقیف غیرمرتبط با پرونده‌های مواد مخدر در غرب استان تهران، گفت: در یک پارکینگ چندین هزار خودرو به صورت رها شده و در کنار یک‌دیگر در معرض آسیب گرما و سرما قرار داشتند و این وضعیت به گونه‌ای شده بود که برخی از خودرو‌ها که مدت زیادی در این پارکینگ رها شده بودند، عملا قابل استفاده نبودند.

القاصی با تاکید بر وظایف دستگاه‌های متولی در این حوزه اظهار کرد: تمام دستگاه‌هایی که در قبال حقوق بیت‌المال و جامعه مسئولیت دارند باید با هماهنگی و در تعامل با سایر دستگاه‌ها هر چه سریع‌تر در جهت تعیین تکلیف این خودرو‌ها اقدام کنند؛ چرا که همه ما در حوزه صیانت از اموال عمومی، بیت‌المال و اموال مردم مسئولیت داریم.

دستور القاصی برای احصاء علل ماندگاری ۱۰ ساله چند خودروی توقیفی 

رئیس کل دادگستری استان تهران در بخش دوم این نشست پس از استماع اظهارات حاضرین در واکنش به گزارش نماینده یکی از دستگاه‌ها پیرامون ماندگاری ۱۰ ساله پنج خودروی توقیفی در حوزه پرونده‌های مرتبط با مواد مخدر در یکی از پارکینگ‌ها اذعان کرد: باید مشخص شود که علت ماندگاری این خودرو‌ها چیست و در اسرع وقت موانع موجود در جهت تعیین تکلیف این خودرو‌ها برطرف شود؛ چرا که به‌هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که پس از ۱۰ سال همچنان فرایند تعیین تکلیف این خودرو‌ها طی نشده باشد.

تاکید رئیس کل دادگستری تهران برای ایجاد وحدت رویه در جهت تعیین تکلیف خودرو‌های توقیفی

القاصی با تاکید بر ضرورت تهیه و تدوین یک دستورالعمل به‌منظور ایجاد وحدت رویه در فرایند پذیرش و تعیین تکلیف خودرو‌های توقیفی مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر، اظهار کرد: این دستورالعمل باید تبدیل به مبنای عمل برای تمامی دستگاه‌های دخیل در این حوزه شود تا از زمان توقیف یک دستگاه خودرو تا تعیین تکلیف نهایی آن تمامی فرایند‌ها و مسئولیت‌ها به‌نحو درست و مطلوب تعریف شود.

ایجاد کارگروه پیگیری وضعیت خودرو‌های توقیفی در هر حوزه قضایی با محوریت دادستان

وی ضرورت ایجاد هم‌افزایی و افزایش تعاملات میان دستگاه‌های دخیل در حوزه خودرو‌های توقیفی مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر را یادآور شد و گفت: به‌منظور تعیین تکلیف خودرو‌های توقیفی مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر ضرورت دارد تا کارگروهی به‌صورت موقت در هر حوزه قضایی تشکیل شود و در این کارگروه، دادستان هر شهرستان به‌عنوان مدعی‌العموم با مساعدت نماینده شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و سایر اشخاص دخیل در این فرایند وضعیت خودرو‌های توقیفی را بدون استثنا و به‌صورت یک به یک مورد بررسی قرار دهد و تصمیمات لازم در ذیل این کارگروه اتخاذ شود.

القاصی با اشاره به حجم قابل توجه خودرو‌های توقیفی مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر با ماندگاری بالا اظهار کرد: از جمله وظایف شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، شناسایی و فروش خودرو‌های توقیفی است؛ لذا ضرورت دارد تا شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اشخاصی را به‌عنوان نماینده در جهت تعیین تکلیف پرونده‌های مرتبط با این خودرو‌ها معرفی نماید تا اقدامات لازم از سوی دستگاه قضا صورت گیرد و آخرین وضعیت این خودرو‌ها احصاء شود. 

ضرب‌الاجل دو ماهه برای تعیین تکلیف پرونده‌های مرتبط با خودرو‌های توقیفی

رئیس کل دادگستری استان تهران بر ضرورت تشکیل پرونده‌ای مشتمل بر اطلاعات هر یک از خودرو‌های توقیفی مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر تاکید کرد و در عین حال به معاون قضایی خود ماموریت داد تا آخرین وضعیت پرونده‌های مرتبط با این خودرو‌ها را در دادسرا و محاکم استخراج نماید و طی ضرب‌الاجل دو ماهه تمامی پرونده‌های مرتبط با این حوزه تعیین تکلیف شود.

ضرورت تسریع در کشف منشاء خودرو‌ها و اموال مرتبط با متهمان پرونده‌های مواد مخدر

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به توقیف برخی از خودرو‌ها و اموال مرتبط با متهمان پرونده‌های مرتبط با مواد مخدر به‌دلیل ظن پولشویی اشاره کرد و گفت: تاکید می‌شود که در بررسی‌های لازم برای کشف منشاء این خودرو‌ها و اموال تسریع شود و در صورت احراز پولشویی، ضبط و یا عدم احراز پولشویی تعیین تکلیف شود.

مسئولیت دادستان‌های تهران برای تعیین تکلیف تمامی خودرو‌های توقیفی 

القاصی در ادامه سخنان خود ضرورت تعیین تکلیف خودرو‌های توقیفی غیرمرتبط با پرونده‌های مواد مخدر هم‌چون خودرو‌های مسروقه و بلاصاحب را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد تا دادستان هر حوزه قضایی در تعامل با مسئولان انتظامی و به‌طور خاص پلیس راهور، وضعیت این خودرو‌ها را احصا و در خصوص تعیین تکلیف آن‌ها اقدام کنند. 

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر این گزاره که عدم تعیین تکلیف خودرو‌های توقیفی و احیانا اهمال دستگاه‌ها در این حوزه از مصادیق بارزه تضییع حقوق عامه محسوب می‌شود، گفت: با توجه به تاکیدات ریاست معزز قوه قضاییه از دستگاه‌های دخیل در این حوزه انتظار است که با تعامل، هم‌افزایی و همکاری با دستگاه قضایی در جهت تعیین تکلیف این خودرو‌ها اقدام کنند. 

وی با اشاره به معضل وجود معتادان متجاهر در استان تهران، خواستار اهتمام بیش از پیش دستگاه‌های متولی در این حوزه به‌منظور انجام صحیح غربالگری و جامعه‌پذیر شدن معتادان متجاهر و اشخاص آسیب‌دیده از اعتیاد شد.

توقیف ۸۳۲ دستگاه خودرو و موتورسیکلت در پرونده‌های مرتبط با مواد مخدر در استان تهران

مرتضی تورک، معاون قضائی رئیس کل و رئیس حوزه ریاست نیز در این نشست با بیان اینکه حدود ۸۳۲ دستگاه خودرو و موتورسیکلت صرفا در پرونده‌های مرتبط با مواد مخدر در استان تهران توقیف است، گفت: قریب به ۴۰ هزار دستگاه از وسایل نقلیه نیز به‌دلایلی غیر از پرونده‌های مواد مخدر توقیف شده‌اند که شامل وسایل نقلیه رسوبی می‌شود که حداقل بیش از شش ماه از تاریخ توقیف آن‌ها سپری شده است.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان تهران اظهار کرد: با توجه به دستور ریاست محترم کل دادگستری استان تهران در حال تهیه و تدوین دستورالعملی برای ایجاد وحدت رویه در تعیین تکلیف این وسایل نقلیه هستیم.

تاکید دادستان تهران بر تعیین تکلیف پرونده‌های خودرو‌های توقیفی در دادسرا‌ها و دادگاه‌های استان تهران

علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران اظهار کرد: یکسری خودروی توقیفی در پارکینگ‌ها وجود دارند که باید هر چه سریع‌تر این خودرو‌ها تعیین تکلیف شوند.

وی با اشاره به تسریع در انجام مزایده‌های فروش خودرو‌های توقیفی، گفت: انجام مزایده‌ها باید به سرعت انجام شود و در این رابطه تعللی نشود.

دادستان تهران بر تعیین تکلیف پرونده‌های خودرو‌های توقیفی در دادسرا‌ها و دادگاه‌های استان تهران و همچنین شناسایی مشخصات هویتی و مالکیتی خودرو‌های توقیفی تاکید کرد.

کارکرد و لوازم موجود در هنگام توقیف خودرو‌ها باید صورتجلسه شوند

در ادامه جلسه حاجی رضا شاکرمی قائم مقام دادگستری کل استان تهران اظهار کرد: نظارتی در کمیته فروش داشته باشیم.

وی افزود: زمانی که خودرویی توقیف شد باید به سرعت تحویل داده شود و میزان کارکرد آن و لوازمی که در آن وجود داشته است، ضبط و صورتجلسه شوند.

لزوم تحویل خودرو‌ها با فرم مخصوص به شورای مبارزه با موادمخدر

کوروش زارعی معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران در این نشست اظهار کرد: براساس قانون اموالی که وسیله ارتکاب جرم بوده یا در زمان ارتکاب جرم تسهیل شده یا باید فروش برود یا اینکه ضبط شوند.

وی افزود: به نظر می‌رسد که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در تهران در انجام امور خود کمی تعلل می‌کنند لذا باید در این شورا یک کمیته مشترک قضایی و با حضور سایر مسئولان امر تشکیل شود و با سرکشی مستمر از پارکینگ‌های مربوطه موارد را تعیین تکلیف و دستورات لازم را صادر کنند.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران تاکید کرد: ضروری است تا خودرو‌ها با فرم مخصوص تحویل شورای مبارزه با موادمخدر شود.

در این جلسه تعدادی از دادستان‌های شهرستان‌های استان تهران و مسئولان شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران در خصوص خودرو‌های توقیفی موادمخدر به ارائه نظریات و ایراد صحبت پرداختند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.