حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
شناسه : 38161

بابک سلحشور گفت: آرایشگرها به هیچ وجه اجازه ارائه خدمات پزشکی در حوزه زیبایی را ندارند و چنانچه به فردی آسیبی وارد کنند علاوه بر لزوم جبران خسارت، مرتکب جرم نیز شده‌اند. وی افزود: متاسفانه طی سال‌‎های اخیر شاهد افزایش ارائه خدمات پزشکی به ویژه در حوزه زیبایی توسط افراد غیرمتخصص و فاقد صلاحیت هستیم […]

پ
پ

بابک سلحشور گفت: آرایشگرها به هیچ وجه اجازه ارائه خدمات پزشکی در حوزه زیبایی را ندارند و چنانچه به فردی آسیبی وارد کنند علاوه بر لزوم جبران خسارت، مرتکب جرم نیز شده‌اند.

وی افزود: متاسفانه طی سال‌‎های اخیر شاهد افزایش ارائه خدمات پزشکی به ویژه در حوزه زیبایی توسط افراد غیرمتخصص و فاقد صلاحیت هستیم که همین امر میزان آسیب و در پی آن شکایات مطرح شده در کمیسیون‌ها را افزایش داده است.

مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: مطابق آمارهای موجود و بر اساس پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون‌های پزشکی قانونی در کل کشور، موضوع جراحی پلاستیک و ترمیمی با یک هزار و ۲۵ شکایت پس از دندان پزشکی، جراحی عمومی و جراحی زنان و زایمان، در رتبه چهارم میزان قصور و شکایات در هشت ماهه سال جاری قرار گرفته است.

سلحشور با اشاره به اینکه از این میزان شکایت ۴۵۹ مورد منجر به محکومیت و ۵۶۷ مورد نیز به تبرئه انجامیده است، اظهار کرد: اگرچه حجم خدمات مختلف بهداشتی و درمانی که روزانه در کشور ارائه می‌شود بسیار بالاست و مجموع شکایات در این بخش در مقایسه با کل خدمات ارائه شده از نظر آماری قابل توجه نیست اما باید توجه داشت که هر شکایت در این بخش به معنای درگیر شدن یک بیمار با عوارض و مشکلات ناشی از مداخلات درمانی است و طبعاً یک یک این موارد حائز اهمیت و نیازمند توجه جدی هستند.

سلحشور در ادامه با تأکید بر اینکه انجام جراحی‌های پلاستیک، ترمیمی و هر گونه اعمال زیبایی باید توسط افراد متخصص انجام شود، تصریح کرد: از تعداد شکایات مطرح شده در حوزه جراحی پلاستیک و ترمیمی در هشت ماهه سال جاری(۱۰۲۵)، تنها ۴۵۶ مورد مربوط به متخصصان این رشته بوده و مابقی مربوط به اقداماتی است که توسط افرادی غیر از متخصصین جراحی پلاستیک و ترمیمی در این حوزه و یا افرادی که ممکن است اساسا پزشک نباشند، انجام شده است.

وی مشکل اساسی در موضوع اقدامات زیبایی را ورود افراد غیر متخصص و فاقد صلاحیت به این رشته عنوان کرد و گفت: خدمات زیبایی گاهی توسط افرادی ارائه می‌‎شود که بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت مجاز به انجام آن کار نیستند؛ از جمله این افراد آرایشگرها هستند که با ورود به خدمات پزشکی در حوزه زیبایی خساراتی را به بار می‌آروند و به افراد صدمه می‌زنند.

واردشدن آسیب به شهروندان حین ارائه خدمات پزشکی در حوزه زیبایی توسط آرایشگران جرم است

سلحشور گفت: گاهی آرایشگران در حیطه وظایف خود و هر آنچه مربوط به حرفه و حوزه کاری خودشان است، آسیبی را به فردی وارد می‌کنند که منجر به شکایت و ارجاع پرونده به واحد معاینات پزشکی قانونی می‌شود، اینگونه پرونده‌ها در همان واحد معاینات بررسی و دیه و ارش آن تعیین می‌شود و ارتباطی به موضوع قصور پزشکی ندارد.

وی ادامه داد: اما گاهی شاهد آن هستیم که آرایشگران پا را فراتر گذاشته و به ارائه خدماتی روی می آورند که در حیطه وظایف خودشان نیست و اصطلاحا دخالت در امور پزشکی محسوب می‌شود. مانند تزریق ژل، بوتاکس، لیزر و … که باید توسط پزشک ارائه شود و ارائه آن در آرایشگاه‌ها مجاز نیست.

مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: در صورتی که آرایشگر در حین ارائه خدمات پزشکی در حوزه زیبایی به فردی آسیب وارد کند مجرم محسوب می‌شود و جرم او “دخالت در امور پزشکی” است ضمن آنکه باید خسارت آسیب وارده که شامل دیه و ارش می‌شود را نیز جبران کند.

سلحشور با اشاره به اینکه اینگونه پرونده‌ها (دخالت افراد فاقد صلاحیت در امور پزشکی) در کمیسیون‌های پزشکی قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرد، بیان کرد: دخالت در امور پزشکی تنها به آرایشگاه‌ها ختم نمی‌شود و در برخی باشگاه‌های ورزشی نیز شاهد ارائه برخی از خدمات تخصصی از جمله لیزر هستیم که توسط فرد فاقد صلاحیت ارائه شده و ممکن است خساراتی جبران ناپذیر را به بار بیاورد.

مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور، با تأکید بر اینکه در مواردی برخی خدمات تخصصی پزشکی و زیبایی توسط افراد غیر متخصص، پرستاران، تکنسین‌های فاقد صلاحیت و … صورت می‌گیرد و منجر به خسارت و قصور می‌شود، گفت: به عنوان مثال گاهی در برخی کلینیک‎های زیبایی لیزر پوست با طول موج‌های خاص به تکنسین‌ها سپرده می‌شود در حالی که استفاده از طول موج نامناسب در افراد ممکن است، ضایعات پوستی و سوختگی و تغییر رنگ مادام العمر ایجاد می‌کند.

وی با بیان این توضیحات خواستار تعیین حدود صلاحیت حرفه‌ای پزشکان از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد و افزود: در صورتی که وزارت بهداشت به صورت شفاف و دقیق صلاحیت حرفه‌ای پزشکان در رشته‌های مختلف به ویژه رشته‌هایی که به نوعی خدمات موازی دارند را تعیین و اعلام کند ضمن آنکه میزان ارائه خدمات توسط افراد غیر متخصص کاهش می‌یابد، بررسی شکایت و قضاوت در این مورد نیز دقیق تر انجام می‌شود.

سلحشور در خصوص تذکر به اتحادیه های آرایشگران و یا متولیان باشگاه‌های ورزشی در مورد دخالت آنان در امور پزشکی نیز گفت: متولی این امر سازمان پزشکی قانونی نیست. هر چند همواره هشدارهایی را در این خصوص به مردم ارائه کرده و افراد فاقد صلاحیت را از دخالت در امور پزشکی منع کرده است. ضمن آنکه امیدواریم متولیان امر نظارت بیشتری بر این موضوع و تخلف‌های صورت گرفته در برخی آرایشگاه‌ها داشته باشند.

مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور، به مردم هشدار داد برای دریافت خدمات زیبایی حتما به افراد متخصص و دارای صلاحیت مراجعه کنند و در مورد ارائه دهندگان آن بررسی و تحقیقات لازم را به عمل آوردند زیرا آنچه در صفحات مجازی به عنوان تبلیغ و نمونه کار نمایش داده می‌شود در مواردی با واقعیت تفاوت بسیار دارد.

وی تأکید کرد: پرداخت هزینه کمتر و یا تبلیغات صفحات مجازی نباید معیار انتخاب یک مرکز برای دریافت خدمات زیبایی باشد بلکه لازم است پس از بررسی و اطمینان از مهارت، توانایی و تخصص افراد، یک مرکز را برای دریافت خدمات زیبایی انتخاب کنیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.