حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۴۲
شناسه : 37983

آیین نامه اجرایی بند ( هـ ) ماده ( 163 ) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایرانمصوب 1390,08,29 هیئت ‌وزیران در جلسه مورخ 29 /8 /1390 بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌ جمهور و به استناد بند (هـ) ماده […]

پ
پ

آیین نامه اجرایی بند ( هـ ) ماده ( 163 ) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
مصوب 1390,08,29

هیئت ‌وزیران در جلسه مورخ 29 /8 /1390 بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌ جمهور و به استناد بند (هـ) ماده (163) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، آیین ‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1ـ در این آیین ‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می ‌روند:
الف ـ سازمان: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای.
ب ـ شرکت ایرانی حمل و نقل جاده‌ای: شخصیت حقوقی که به منظور تصدی عملیات حمل و نقل جاده‌ای بین شهری کالا طبق مقررات مربوط تشکیل و دارای پروانه فعالیت معتبر از سازمان می ‌باشد.
ج ـ کامیون: وسیله حمل و نقل عمومی که فعالیت آن صرفاً حمل و نقل بار از طریق جاده با ظرفیت بیش از ده تن است.
د ـ ظرفیت: حداکثر وزن مجاز ناخالص حمل (وزن کامیون + وزن محموله) وسیله نقلیه که برحسب طراحی کارخانه سازنده در کارت مشخصات آن درج گردیده است.
هـ ـ اسقاط: فرآیندی که طی آن اسناد و مدارک مالکیت کامیون توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ابطال و گواهی اسقاط توسط مراکز اسقاط مجاز صادر می‌ شود.
و ـ عمر کامیون: زمانی که از سال ساخت کامیون سپری شده است.

ماده 2ـ سازمان موظف است تقاضای شرکتهای ایرانی حمل و نقل جاده‌ای برای واردات کامیون مورد نیاز خود را ظرف حداکثر یک ماه رسیدگی و تقاضاهای مورد تأیید را جهت انجام اقدامات قانونی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید و در صورت رد تقاضا، دلایل را به صورت مکتوب به متقاضی اعلام نماید.

تبصره ـ سازمان موظف است ضوابط تأیید و تشخیص را تدوین و منتشر نماید.

ماده 3 ـ کامیونهای وارداتی باید دارای شرایط زیر باشند:
الف ـ عمر آنها کمتر از سه سال باشد.
ب ـ از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف ‌کنندگان خودرو ـ مصوب 1386ـ برخوردار باشند.
ج ـ از نظر آلایندگی ‌های محیط زیست، با استانداردهای مصوب هیئت وزیران و شورای عالی حفاظت محیط زیست انطباق داشته باشند. (مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان حفاظت محیط زیست می‌ باشد.)
د ـ از نظر استانداردهای ایمنی و کیفیت با استانداردهای اجباری کشور انطباق داشته باشند. (مسئولیت نظارت بر این امر برعهده سازمان ملی استاندارد ایران می ‌باشد.)
هـ ـ با معیارهای مصرف سوخت (مصوب) ستاد حمل و نقل و سوخت انطباق داشته باشند. تا زمان تدوین و اعلام معیارهای مصرف سوخت، معیارهای روز پذیرفته شده در کشورهای اروپایی ملاک عمل خواهد بود. (مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان ملی استاندارد ایران می ‌باشد.)
و ـ از مشخصات فنی و ضوابط کاربرد جاده‌ای اعلام شده توسط سازمان برخوردار باشند. (مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان خواهد بود.)

ماده 4ـ شرکتهای ایرانی حمل و نقل جاده‌ای در صورت اسقاط کامیونهای فرسوده با عمر بیش از (25) سال، به ازای هر کامیون مشمول بیست و پنج درصد تخفیف در سود بازرگانی واردات یک کامیون با ظرفیت حداکثر سه تن بالاتر از کامیون اسقاط شده، می‌ شوند.

ماده 5 ـ واردات کامیون به نام شرکت ایرانی حمل و نقل جاده‌ای صورت می ‌گیرد و کامیونهای وارداتی تا پنج سال از تاریخ ترخیص، تنها به سایر شرکتهای حمل و نقل جاده‌ای قابل واگذاری خواهند بود. این موضوع توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اسناد مربوط درج خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.