حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۲۱
شناسه : 37495

حسین اعظمی ، با اشاره به اقدامات در دست انجام معاونت راهبردی قوه قضاییه بیان کرد: در دوره جدید معاونت راهبردی ۲ هدف اصلی در دستورکار قرار گرفت، نخست تدوین برنامه‌هایی که امکان عملیات سازی در دادگستری‌ استان‌ها را داشته باشد؛ لذا چارت سازمانی ستاد قوه و چارت دادگستری استان‌ها با شرح مأموریت‌ها تنظیم شد. اصلاح […]

پ
پ

حسین اعظمی ، با اشاره به اقدامات در دست انجام معاونت راهبردی قوه قضاییه بیان کرد: در دوره جدید معاونت راهبردی ۲ هدف اصلی در دستورکار قرار گرفت، نخست تدوین برنامه‌هایی که امکان عملیات سازی در دادگستری‌ استان‌ها را داشته باشد؛ لذا چارت سازمانی ستاد قوه و چارت دادگستری استان‌ها با شرح مأموریت‌ها تنظیم شد.

اصلاح نظام بهره‌وری

قائم مقام معاونت راهبردی با بیان اینکه دومین اقدام اصلاح نظام بهره‌وری بود، افزود: بنا شد بهره‌وری را خروجی محور کرده و اثربخشی‌ آن را بررسی کنیم.

طراحی ۱۹۹ برنامه که تمام مأموریت‌های دستگاه قضایی را پوشش می‌دهند

وی با اشاره به طراحی ۱۹۹ عنوان برنامه که تمام مأموریت‌های دستگاه قضایی را پوشش می‌دهند، عنوان کرد: تمانی این برنامه ها در راستای اجرای ۱۰ مأموریت و ۹ اقدامی که در ستاد قوه قضاییه انجام می‌شوند، طراحی شدند.

تدوین۶۰۵ شاخص ارزیابی عملکرد مدیران

اعظمی با بیان اینکه در این راستا نظام ارزیابی مدیران به طور کلی عوض می‌شود، گفت: نظامات مبتنی بر تمام حوزه‌های عملکردی طراحی شده و در این صورت شاخص‌های جامع‌تری داریم. برای ارزیابی عملکرد مدیران قضایی ۶۰۵ شاخص را طراحی کردیم که  این شاخص‌ها همه حوزه‌های مدیریتی مدیران را در بر می‌گیرد در حالی که سابق بر این فقط ۱۴ شاخص داشتیم و فقط حوزه عملکرد پرونده‌ای را مورد ارزیابی قرار می‌دادیم و این امر خروجی جامع‌تری به دست می‌دهد.

نظارت بر اجرای برنامه‌ها از طریق سامانه هوشمند انجام می شود

قائم مقام معاونت راهبردی با بیان اینکه نظارت بر اجرای برنامه‌ها از طریق سامانه هوشمند انجام می شود، گفت: هم اکنون استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمندسازی در دستور کار قوه قضاییه است لذا نظارت بر اجرای برنامه‌ها نیز به صورت هوشمند انجام می‌شود.

اعظمی خاطرنشان کرد: در دوره جدید تلاش شده پروژه‌های خاصی مانند کاهش پرونده‌های مسن و معوق نه به عنوان یک برنامه، بلکه در کنار دیگر برنامه‌ها در قامت پروژه‌‌هایی مجزا با تأمین اعتبار و نظام انگیزشی مجزا انجام شود که انشالله از سال جدید این پروژه ها را انجام خواهیم داد.

تشکیل قرارگاه پیگیری اجرای فرامین مقام معظم رهبری

وی با بیان اینکه واگذاری اجرای ۸ فرمان مقام معظم رهبری از لحاظ دبیرخانه‌ای، به معاونت راهبردی، مهم‌ترین مسئولیتی است که به این معاونت محول شده است، عنوان کرد: قرارگاهی تحت عنوان پیگیری اجرای فرامین مقام معظم رهبری با حضور مسئولین عالی دستگاه قضایی تشکیل شده است که معاون اول  قوه قضاییه ریاست این قرارگاهرا برعهده دارد. تشکیل جلسات با تمام کارگروه‌ها، آماده‌سازی مصوبات، ابلاغات مصوبات، پیگیری اجرا و برنامه‌ریزی برای اجرا، رفع موانع و چالش‌ها همه بر عهده معاونت راهبردی است.

تدوین ۱۷ سیاست کلی

قائم مقام معاونت راهبردی خاطرنشان کرد: غیر از عملیاتی سازی سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های قضایی در سال۱۳۸۱ ابلاغ فرمودند و روند اجرای این سیاست‎ها در معاونت راهبردی بازنگری می‌شود، به  17 مورد سیاست کلی رسیدیم که در مرحله بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و اگر آنجا تصویب شود، به عنوان سیاست‌های کلی قضایی نظام، ابلاغ خواهد شد.

مرکزی برای پیگیری و اجرای سند تحول در معاونت راهبردی داریم

وی با بیان اینکه تدوین برنامه ۵ ساله توسعه در معاونت راهبردی تقریباً در حال اتمام است و این برنامه‌ها ابلاغ خواهد شد، افزود: مرکزی  برای پیگیری و اجرای سند تحول در معاونت راهبردی داریم.

کارنامه واحدهای مختلف دستگاه قضایی در اجرای سند تحول صادر شده است

اعظمی با اشاره به اینکه برای اولین بار کارنامه واحدهای مختلف دستگاه قضایی در اجرای سند تحول صادر شده است، عنوان کرد: سهم هرکدام از واحدها در اجرای این سند مهم و بنیادین معلوم شد. کمیته هایی تشکیل شده که اجرای سند تحول را بررسی می کنند.

 نظام تخصیص بودجه‌ریزی عملیاتی در معاونت راهبردی اجرایی می‌شود

وی با تاکید بر اینکه نظام تخصیص بودجه‌ریزی عملیاتی برای اولین بار در معاونت راهبردی اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم که پرداخت و توزیع بودجه کاملاً هدفمند شود و بیشتر برای برنامه‌ها باشد.

قائم مقام معاونت راهبردی با اشاره به اینکه ۶۰۵ شاخص برای ارزیابی عملکرد دادگستری استانها داریم، گفت: این ۶۰۵ شاخص  روند اجرای ۱۹۹ برنامه را رصد می‌کنند. روند فعالیت و عملکرد دادگستری استانها در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۱ را بر اساس همین ۶۰۵ شاخص ارزیابی می‌کنیم که در قالب ۳۰ عنوان اصلی تقسیم بندی شده‌اند.

پرونده‌های مسن معوق یکی از چالش‌های اساسی دستگاه قضایی است

وی با اشاره به اینکه چند برنامه از برنامه‌های ۱۹۹گانه ما مربوط به تعیین تکلیف پرونده‌های مسن است، توضیح داد: پرونده‌های مسن معوق یکی از چالش‌های اساسی دستگاه قضایی است.

بهره گیری از هوش مصنوعی

اعظمی درباره استفاده معاونت راهبردی از هوش مصنوعی گفت: بهره گیری از هوش مصنوعی به این عنوان که بخواهد قاضی باشد و به پرونده رسیدگی کند، هنوز عملیاتی نشده اما جزو برنامه‌ها هست که در پرونده‌های سبک، دیگر نیازی به استفاده از قاضی که لزوما رسیدگی کند، نباشد اما باید زیرساخت‌هایش طراحی، محوره و مصادیقش مشخص شود. تلاش داریم از سامانه های الکترونیکی در امور قضایی بیشتر استفاده کنیم.

تشکیل اتاق وضعیت برای پیش بینی امور

قائم مقام معاونت راهبردی گفت: یکی از کارهایی که برای سال بعد برنامه‌ریزی کردیم، تعیین اتاق وضعیت یا تشکیل اتاق وضعیت است؛ بدین معنا که به طور برخط و آنی تمام فعالیت‌هایی که در دادگستری کل استانها، در نزدیک به ۵۰ حوزه مانند پروند‌های مسن و معوق، میزان صلح و سازش، میزان اتقان رای، کاهش هستند را از طریق سیستم ارزیابی کرده و تحلیل کنیم تا در موضوعاتی که ممکن است، چالشی برای استانها بوجود بیاورند را از قبل با تحلیل‌هایمان  پیش بینی کنیم و جلوی مشکلات را بگیریم. این شاید اولین گام در استفاده از فناوری‌های نوین هوشمند‌ باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.