چ. آذر 16ام, 1401

آیین نامه شناسایی و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی

هیأت وزیران در جلسه 14 /6 /1395 به پیشنهاد شماره 1031 /100 /ص /92 مورخ 19 /11 /1392 وزارت ورزش و جوانان و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه شناسایی و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه شناسایی و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی
مصوب 1395,06,14

ماده 1– وسیله نقلیه تاریخی، وسیله نقلیه با نیروی محرکه مکانیکی است که ضمن داشتن اصالت، از سلامت فنی کامل برخوردار بوده، حداقل سی سال قدمت داشته و در شرایط مطلوب و مناسب نگهداری شده باشد و به عنوان وسیله حمل و نقل روزمره از آن استفاده نشود و انواع آن به شرح زیر است:

الف – وسیله نقلیه نفیس: وسیله نقلیه ای که بیش از پنجاه سال از تولید آن گذشته باشد.

ب – وسیله نقلیه قدیمی: وسیله نقلیه ای که بیش از سی سال از تولید آن گذشته باشد و از لحاظ طراحی و مهندسی ساخت بی نظیر باشد.

پ – وسیله نقلیه ویژه: وسیله نقلیه ای که دارای بعد فرهنگی باشد.

ت – کارگروه: کارگروه موضوع ماده (2) این آیین نامه.

ث – سازمان: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.

ماده 2– کار گروهی با حضور نمایندگان تام الاختیار بالاترین مقام اجرایی سازمان (رییس)، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت ورزش و جوانان (فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی)، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (معاونت راهنمایی و رانندگی)، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران به منظور شناسایی مصادیق وسیله های نقلیه تاریخی و اتخاذ تدابیر هماهنگ برای حفظ و صیانت از آنها تشکیل می شود. دبیرخانه کارگروه مذکور در سازمان مستقر می شود.

تبصره– اعضای کارگروه حداکثر دو هفته پس از لازم الاجرا شدن این آیین نامه موظف به معرفی نماینده تام الاختیار خود به رییس کارگروه می باشند.

ماده 3– وظایف کارگروه به شرح زیر است:

الف– شناسایی، تشخیص، دسته بندی و معرفی وسیله های نقلیه موضوع ماده (1) به مراکز مرتبط برای صیانت از آنها با رعایت حفظ سرمایه مجموعه داران.

ب– تهیه فهرست وسیله های نقلیه موضوع ماده (1) جهت صدور شناسنامه تاریخی توسط سازمان.

پ– تعیین مقدار کیلومتر تردد سالانه و ثبت در شناسنامه تاریخی خودرو بر اساس دستورالعمل ابلاغی کارگروه.

ت– تأیید ضوابط و شاخص های شناسایی و دستورالعمل اجرایی، کار برگ های کارشناسی و سربرگهای مورد نیاز به منظور دسته بندی وسیله های نقلیه تاریخی موضوع ماده (1) جهت ثبت در شناسنامه تاریخی خودرو که توسط سازمان تدوین گردیده است.

تبصره کار گروه، دستورالعمل های مربوط به ماده (1) را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تنظیم می نماید.

ماده 4– نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای وسیله های نقلیه تاریخی شناسنامه مالکیت و پلاک تاریخی را طراحی و صادر نماید.

تبصره – وسیله های نقلیه دارای شناسناه تاریخی از سوی سازمان به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران دریافت پلاک تردد معرفی می گردند.

ماده 5– دستگاه های متولی از رده خارج کردن وسیله های نقلیه موظفند نسبت به از رده خارج کردن خودروهایی که حسب اعلام کارگروه، تاریخی محسوب می شوند خودداری نمایند.

ماده 6– تردد وسیله های نقلیه تاریخی در معابر عمومی ممنوع است، ولی تردد موردی آنها اعم از انفرادی و گروهی و یا برگزاری نمایشگاه های دایمی و موقت وسیله های نقلیه تاریخی منوط به موافقت کارگروه و اخذ مجوزهای قانونی لازم از دستگاه های ذی ربط بلامانع است.

ماده 7– خروج وسیله های نقلیه تاریخی از کشور پس از تأیید کارگروه صرفاً با اخذ مجوز از سازمان و رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط امکان پذیر است.

ماده 8– هر گونه فعالیت در زمینه مجموعه داری، تأسیس موزه تخصصی وسیله های نقلیه تاریخی منوط به اخذ مجوز می باشد.

تبصره – اشخاصی که قبل از لازم الاجرا شدن این آیین نامه در این خصوص مبادرت به فعالیت نموده اند موظفند ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن آن فعالیت خود را با مفاد این آیین نامه منطبق نمایند.

ماده 9– برگزاری مسابقات رالی مطابق الزامات فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی انجام خواهد شد.

ماده 10– تصمیم نامه شماره 27001 / 44398 مورخ 8 /2 /1389 لغو می شود.

اسحاق جهانگیری
معاون اول رئیس جمهور

منبع سایت صلح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

دسته‌ها