حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۰۲
شناسه : 30325

حجت الاسلام و المسلمین احمدرضا پورخاقان در درباره موضوع کاهش جمعیت کیفری در سازمان قضایی نیروهای مسلح، بیان کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح در اجرای بند ۵ از اصل ۱۵۶ قانون اساسی از سال ۱۳۷۶ به بعد، اجرای اصل پیشگیری از وقوع جرم را با جدیت و به صورت مداوم در برنامه های خود قرار داده […]

پ
پ

حجت الاسلام و المسلمین احمدرضا پورخاقان در درباره موضوع کاهش جمعیت کیفری در سازمان قضایی نیروهای مسلح، بیان کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح در اجرای بند ۵ از اصل ۱۵۶ قانون اساسی از سال ۱۳۷۶ به بعد، اجرای اصل پیشگیری از وقوع جرم را با جدیت و به صورت مداوم در برنامه های خود قرار داده است.

وی افزود: صیانت از نیروهای مسلح یک وظیفه است، به استناد اصل ۱۷۲ قانون اساسی، وظیفه اصلی سازمان، رسیدگی قضایی است اما پیشگیری از وقوع جرایم و حوادث با توجه به اصل ۱۵۶ وظیفه دیگری است که برعهده داریم.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تصریح کرد: نیروی مسلح هر کشوری نشانه اقتدار آن کشور است و از طرفی با توجه به امکانات و قدرتی که دارد؛ باید نظارت عالی بر عملکرد این نیروها برقرار باشد.

حجت الاسلام و المسلمین پورخاقان با بیان اینکه از سال ۱۳۷۶ تا به امروز برنامه‌های مدون پیشگیری از وقوع جرم تحت برنامه‌های ۵ ساله با موضوعات مختلف به صورت ریشه‌ای بررسی شده است، اظهار کرد: با تشکیل کارگروه‌هایی در استان‌ها، اقداماتی در این رابطه انجام شده که نتیجه آن برای عملیاتی شدن از طریق ستادکل نیروهای مسلح به محضر فرماندهی معظم کل قوا رسیده و بسیاری از برنامه‌های مدون نیز در حال حاضر عملیاتی شده است.

وی افزود: در راستای انجام اقدامات پیشگیرانه اعم از کلاس‌های آموزشی و آگاه‌ سازی و برنامه‌های ریشه یابی برای بررسی عوامل وقوع جرم، آمار جرایم در نیروهای مسلح روند کاهشی داشته است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان اینکه در قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح مصوب سال ۱۳۸۲ علاوه بر مجازات‌های جایگزین حبس، جزای نقدی، تنزیل درجه، محرومیت از ترفیع، پیش بینی شده، تصریح کرد: در کنار حبس در موارد احصا شده، حبس همراه با خدمت نیز پیش بینی شده است.

وی افزود: به عنوان مثال یک نظامی به دلیل ارتکاب برخی از جرایم  به جای محکوم شدن به حبس مطلق در زندان و به دور از اجتماع، برای وی حبس همراه با خدمت صادر می‌شود به طوری که متهم با حضور در یگان محل خدمت خود تا پایان زمان اداری اقدامات روزانه را انجام می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین پورخاقان بیان کرد: در راستای سیاست‌های رئیس قوه قضاییه درخصوص موضوع کاهش جمعیت کیفری و بحث حبس زدایی، تمام برنامه‌های لازم را با قوت و قدرت ادامه دادیم تا بتوانیم در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه، تعداد بیشتری از مجازات‌های جایگزین را اجرایی کنیم تا از طرفی نیز بتوانیم پیشگیری از وقوع جرم را تقویت کنیم.

وی افزود: باید به نقطه‌ای برسیم که وقوع جرمی اتفاق نیفتد که در ادامه بخواهیم مجرمی را مجازات کنیم، لذا در سازمان قضایی نیروهای مسلح علاوه بر موضوع پیشگیری به سراغ بحث پیش بینی آسیب‌های پس از وقوع جرم نیز رفته‌ایم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.