حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
شناسه : 29858

رئیس قوه قضاییه در فروردین سال ۱۴۰۱ به تشریح و تبیین ۱۵ اولویت دستگاه قضایی در سال ۱۴۰۱ پرداخت و همه مسئولان قضایی در سراسر کشور را مکلف و موظف کرد نسبت به اجرای کامل و دقیق این اولویت‌های ۱۵ گانه اقدامات مقتضی را ترتیب دهند. «فراهم سازی زمینه‌هایی که منجر به ارائه مطلوب‌تر خدمات […]

پ
پ

رئیس قوه قضاییه در فروردین سال ۱۴۰۱ به تشریح و تبیین ۱۵ اولویت دستگاه قضایی در سال ۱۴۰۱ پرداخت و همه مسئولان قضایی در سراسر کشور را مکلف و موظف کرد نسبت به اجرای کامل و دقیق این اولویت‌های ۱۵ گانه اقدامات مقتضی را ترتیب دهند.

«فراهم سازی زمینه‌هایی که منجر به ارائه مطلوب‌تر خدمات قضایی به مردم از سوی کارکنان دستگاه قضایی می‌شود»؛ «اجرای کامل سند تحول قضایی و تعالی آن»؛ «تقلیل ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی با اصلاح و ایجاد قانون و انجام اقدامات پیشگیرانه و فرهنگ‌سازی پیرامون برخی مسائل»؛ «کوتاه کردن زمان رسیدگی‌ها»؛ «کاهش جمعیت کیفری و کم کردن تعداد زندانیان»؛ «تحقق شعار سال و حمایت کامل و همه‌جانبه از تولیدکنندگان و کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان»؛ «مساعدت بیشتر به دولت برای رفع مشکلات مردم به مانند سال گذشته و بهبود معیشت آن‌ها و مقابله جدی‌تر با گرانفروشان، محتکران و فرار‌های مالیاتی»؛ «اهتمام هرچه بیشتر در صیانت از حقوق عامه بویژه در امر مقابله با ساخت وساز‌های غیرمجاز و تغییرکاربری اراضی و برخورد متناسب با مسئولانی که در این زمینه کوتاهی می‌کنند»؛ «انسداد بستر‌ها و گلوگاه‌های فسادزا» و …  از جمله ۱۵ اولویت رئیس دستگاه قضایی در سال ۱۴۰۱ محسوب می شوند.

از این رو و در آستانه هفته قوه قضاییه با حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری گلستان به گفت و گو نشسته ایم  که در ادامه آن را می خوانید.

دادگستری کل استان گلستان برای حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های دانش بنیان چه اقداماتی داشته است؟

آسیابی: ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان گلستان از ابتدای امسال تاکنون ۴ جلسه با شرکت‌های دانش بنیان برگزار و مشکلات ۱۲ شرکت را بررسی کرده است. همچنین تفاهمنانه همکاری بین دادگستری استان و پارک علم و فناوری در جهت حمایت قضایی از شرکت های دانش بنیان منعقد و مقرر شد طرفین با تعیین نماینده بر اجرای دقیق آن اهتمام کنند. بناست اعضای ستاد از همه  ۵۲ شرکت در ۶ ماهه نخست امسال بازدید کنند. 

سند مالکیت پارک علم و فناوری استان از سوی شرکت شهرک های صنعتی به نام آن منتقل نشده بود که مقرر شد از ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری موضوع را بررسی و سند پارک علم و فناوری انتقال رسمی یابد؛ با پیگیری‌های صورت گرفته این مشکل مرتفع شد. از آنجاک ه در اختیار قرار دادن فضاهای راکد استان برای گسترش و تجاری سازی شرکت های دانش بنیان ضروری بود، دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی با همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان تمهیدات لازم را این زمینه انجام داد.

همچنین با توجه به گلایه شدید شرکت های دانش بنیان در صدور مجوزها از جمله معاونت غذا و دارو و یا ثبت برند، مقرر شد در هر موردی که روند صدور مجوزها غیر طبیعی باشد، مراتب به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان اعلام و موضوع پیگیری شود.

یکی از گلایه‌های شرکت‌های دانش بنیان، واردات کالاهای مشابه تولید داخل بود که این موضوع را به سازمان صنعت، معدن و تجارت منعکس کردیم تا نسبت به کاهش و ممنوعیت واردات این کالاها اقدام کنند؛ چرا که کیفیت کالاهای تولید داخل بسیار بیشتر از کالاهای وارداتی است اما بازار فروش خود را به واسطه حضور کالاهای وارداتی از دست داده اند.

یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان، وضعیت توسعه فیزیکی آنها بود که با شرکت شهرک های صنعتی استان جلسه ای برگزار و مققر شد، نسبت به لغو مجوز فضاهایی که قبلا در قالب طرح هایی به برخی از شرکت ها واگذار شده بود اما موفق به راه اندازی واحد تولید نشده اند، ورود کنند و اراضی را در اختیار دیگر شرکت ها قرار دهند.

دادگستری  کل استان گلستان برای حفظ حقوق عامه چه اقداماتی در دستورکار داشته است؟

آسیابی: در بحث حفظ حقوق عامه، دادگستری استان گلستان اقدام به شناسایی محله‌های آسیب پذیر انجام داده است؛ در راستای اجرای دستورات رئیس قوه قضاییه برای برگزاری جلسات در مساجد، نشست‌ها را در حد پرسش و پاسخ و بررسی پرونده های قضایی توسعه دادیم. این دیدارها به صورت محله محوری به بررسی آسیب‌ها پرداختیم.

در جلسه ای که با گروه های جهادی برگزار کردیم، ۶۳ محله آسیب پذیر شناسایی شده و در هماهنگی با دادستان‌های استان، مقرر شد برای هرکدام از این محله ها، یک پرونده حقوق عامه تشکیل شود. در این پرونده‌ها ابتدا با اطلاعاتی که از گروه های جهادی و یا برخی ارگان های دولتی به دست آمده، آسیب های موجود را شناسایی می کنیم، سپس سایر دستگاه های اجرایی و عمومی همانند بهزیستی، آموزش و پرورش، کمیته امداد، را مکلف می کنیم در این نقاط به ارائه خدمات بپردازند و نسبت به توانمند سازی این محلات آسیب پذیر اقدامات لازم را انجام دهند از ماه مبارک رمضان، چندین بازدید میدانی از محلات آسیب پذیر انجام شده است.

مجددا با استفاده از ظرفیت دادستان ها، طبق قانون اساسی و قانون آیین دادرسی کیفری دستگاه های اجرایی می شوند تا نسبت به اجرای حقوق عامه دقت کنند.

جهت تحکیم مشارکت های مردمی در پرونده های صلح و سازش چه اقداماتی در دستور کار دادگستری استان بوده است؟

آسیابی: درحوزه ایجاد صلح و سازش در پرونده ها جزو ۵ استان برتر کشور هستیم، میانگین صلح و سازش پرونده های قابل مصالحه در شورای حل اختلاف حدود ۴۱ درصد است بوده است و امسال با تلاش بیشتر در صدد هستیم این روند صعودی ادامه دهیم. سال گذشته در طول یک سال موفق شدیم ۲۱ مورد از پرونده های محکومان به قصاص از طریق همین شورای حل اختلاف و میانجیگری ها جلب رضایت شوند.

برای کمک به خانواده های زندانیان اقداماتی صورت گرفته است؟

آسیابی: برای کمک به خانواده های زندانیان اقدامات موثری از سوی دادگستری استان گلستان انجام شده است. در این راستا خیران فعالی داریم که در امر اشتغال زندانیان همکاری خوبی دارند، در سطح استان بنیادهای نیکوکاری زیادی داریم که کارشان ایجاد اشتغال برای افراد سابقه دار است. کارخانه ای در استان گلستان وجود دارد که افراد سابقه دار را استخدام می کند؛ این اقدام باعث می شود بعد از آزادسازی روند اصلاح محکومان فراهم شود.

در راستای حمایت و کمک از خانواده های زندانیان، در همین ماه مبارک رمضان در قالب گلریزان ستاد دیه استان، جلسه ای برکزار کردیم که تنها در مرکز استان مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک نقدی از سوی خیران جمع آوری شد. در بحث تهیه جهیزیه برای خانواده های زندانیان، چندین مورد اهدای کالای جهیزیه داشتیم که با مشارکت کمیته امداد و ستاد اجرای فرمان امام (ره) انجام شد. در بحث توانمندی و اشتغال زندانیان هم از طریق مشاغل خانگی، با توجه به ظرفیتی که در استان وجود دارد و همچنین ساخت صنایع دستی خانگی توانستیم، گام های موثری برداریم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.