حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
شناسه : 29519

 رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و خانواده قوه قضاییه در نشست خبری نخستین همایش بین المللی تبیین اندیشه های حضرت امام خمینی (ره)از دیدگاه حقوقدانان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و با تبریک هفته قوه قضاییه گفت: جهاد تبیین موضوعی است که رهبری در بیانات خود بر آن تاکید دارند. خطاب این […]

پ
پ

 رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و خانواده قوه قضاییه در نشست خبری نخستین همایش بین المللی تبیین اندیشه های حضرت امام خمینی (ره)از دیدگاه حقوقدانان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و با تبریک هفته قوه قضاییه گفت: جهاد تبیین موضوعی است که رهبری در بیانات خود بر آن تاکید دارند. خطاب این کلام به همه مسئولان است.

عبدلیان‌پور گفت: از جلوه‌های حقوقی جهاد تبیین می توان به ابعاد فقه، سیاست، فرهنگ، زن و خانواده اشاره کرد. با توجه به ماموریت مرکز وکلا به عنوان مرجع اصلی حقوقی و ملی کشور بر آن شدیم تا با برگزاری همایش تبیین اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) از دیدگاه حقوقدانان به جهاد تبیین با هدف اصلاحگری، تحول آفرینی در عرصه حقوقی جامع عمل بپوشانیم.

وی ادامه داد :این همایش به مناسبت هفته قوه قضاییه در پنجم تیرماه در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی به منظور تجمیع آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی حقوقدانان جهان در رابطه با دیدگاه های حقوقی حضرت امام خمینی (ره)با فراخوان مقالات، رساله پایان نامه برتر و کتاب برگزار می شود. کمیته علمی همایش با ممیزی و داوری بیش از ۶۰۰ مقاله ارائه شده به ۳ زبان فارسی، عربی و انگلیسی در ۲ بخش داوری شکلی و محتوایی در پی انتخاب آثار برگزیده و برتر هستند. در این همایش با رونمایی از کتاب مجموعه مقالات و آثار برگزیده از نفرات برتر با اهدای جوایز نفیس تقدیر به عمل خواهد آمد.

عبدلیان پور گفت:این همایش بین المللی با حضور مقامات عالی رتبه قوای سه گانه کشور علما ،فقها و اندیشمندان داخلی و خارجی همچون حجت الاسلام و المسلمین مصدق معاون اول رئیس قوه قضاییه، آیت الله کعبی نسب عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری به عنوان دبیر همایش، حسین آلایی رئیس دادگاه تجدید نظر بغداد و چهار تن از معاونان رئیس قوه قضاییه بغداد، مدیر کل بنیاد شهید بغداد، اساتید و دانشجویان دانشگاه جامعه المصطفی، رئیس محاکم بغداد وزیر کتابخانه هندوستان معاون حزب وحدت پاکستان، آیت الله قپانچی امام جمعه نجف و سایر مهمانان خارجی برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه افزود: مهمانان از ۳۰ کشور و سه قاره در این همایش حضور پیدا می‌کنند ، ۲۵ چهره برجسته و شناخته شده در سطح بین‌المللی در این همایش حضور دارند که از علما و مراجع تقلید مقامات عالی رتبه قضایی، مقامات عالی رتبه دولتی و اساتید دانشکده های حقوقی از کشورهای هندوستان عراق ، ترکیه ،پاکستان سوریه و سایر کشورها هستند.

وی ادامه داد: از جمله دستاوردهای بزرگ این همایش می‌توان به مواردی به شکل گیری بستری برای تجمیع، انتشار آثار و تالیفات حقوقی از منظر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و همچنین دستاوردهای نو در عرصه حقوقی ملی و بین المللی، شبکه سازی نخبگان داخلی و خارجی در رشته های مختلف حقوقی به منظور فعال سازی ظرفیت و توانمندی های آنان برای رفع مسائل متعدد روز جامعه حقوقی، تشکیل کارگروه ودبیر خانه در رشته های حقوقی، فقهی، حقوق سیاسی، حقوق اجتماعی حقوق مدنی، حقوق فرهنگی، حقوق شهروندی، ایجاد بستر مناسب برای تامین محتوا و تربیت مربی و نخبگان برای آموزش سلسله مباحث حقوقی از نظر امام راحل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش حقوقی در عرصه بین‌المللی، تولید محتوای رسانه ای جهت ساخت فیلم و مستندات رسانه‌ای در عرصه ملی و بین المللی بنا بر فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر شناسایی ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) اشاره کرد.

در ادامه عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با تبریک هفته قوه قضاییه گفت :همایش بین المللی تبیین اندیشه های حضرت امام خمینی (ره)از دیدگاه حقوقدانان به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال امام و هفته قوه قضاییه با حضور ۴۴ کشور و با حمایت مرکز وکلا و کارشناسان خانواده قوه قضاییه برگزار خواهد شد.

آیت الله کعبی نسب ادامه داد :این همایش ها در قوه قضاییه مسبوق به سابقه است. ابتدا اجلاس کارشناسان قوه قضاییه کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد و به اجماع دبیرخانه موقت کارشناسان قوه قضاییه در تهران را بر پایه اعلامیه اسلامی تصویب کردند و همایش دوم ،همایش دادستان ها بود. هدف از این همایش ها هم افزایی بین حقوقدانان مسلمان بر پایه تبیین نظام حقوقی اسلام و اندیشه های تابناک امام راحل است .

وی گفت: تا پیروزی انقلاب اسلامی چند نظام حقوقی از جمله رومی- ژرمنی و کامن لو را در کتاب ها ذکر می کنند اما نظام حقوقی برخاسته از حقوق اسلامی به شکل معاصر آن بعد از انقلاب اسلامی بر پایه نظام مقدس جمهوری اسلامی با تصویب قانون اساسی و آموزه های اسلام ناب محمدی و اهل بیت و فقه اسلامی و اجتهاد اصیل شکل گرفته است که امام راحل در حوزه حقوق عمومی، حقوق خصوص، اساسی،ا داری کار، مالیه، جزای عمومی و رشته های گوناگون حقوقی نظریه های تاسیسی دارند و تبیین گر یک نظام حقوقی نوین بر پایه فقه اسلامی بودند.

وی افزود: نگاه امام به تحولات بین الملل در عرصه حقوقی این است که می خواهد یک نظام حقوقی جدیدی بر پایه فقه ایجاد کند چرا که این سازمان موجود را کافی نمی دانست. نظامی که عدل، اخلاق محوری، حمایت از مظلومان جهان باید در آن دیده شود از این رو امام راحل یک ساز و کار جدید حقوقی را تأسیس کرد که در نظام جمهوری اسلامی از دلش نظریه نوین تمدن اسلامی بر پایه اجتهاد اصیل و تلفیق ماهرانه بین شریعت و مدنیت ،علم و ایمان، جمهوریت و اسلامیت و آزادی و دین داری بیرون آمد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.