حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
شناسه : 24125

سید رضا موسوی  در خصوص ارائه خدمات ثبتی به صورت الکترونیک به مراجعه کنندگان بیان کرد: ۱۰ تا ۱۵ سال قبل تمام خدمات به صورت دستی انجام می‌شد. به عنوان مثال در زمان انتقال سند ملک باید استعلام گرفته می‌شد. برای دریافت استعلام فرد باید به اداره ثبت منطقه مراجعه می‌کرد در این فرایند رفت و آمد […]

پ
پ

سید رضا موسوی  در خصوص ارائه خدمات ثبتی به صورت الکترونیک به مراجعه کنندگان بیان کرد: ۱۰ تا ۱۵ سال قبل تمام خدمات به صورت دستی انجام می‌شد. به عنوان مثال در زمان انتقال سند ملک باید استعلام گرفته می‌شد. برای دریافت استعلام فرد باید به اداره ثبت منطقه مراجعه می‌کرد در این فرایند رفت و آمد و دریافت استعلام احتمال جعل وجود داشت، اما در حال حاضر دریافت استعلام فیزیکی انجام نمی‌شود و برای انتقال سند به صورت الکترونیک از اداره ثبت مربوطه استعلام گرفته می‌شود.

موسوی ادامه داد: پرداخت وجوه دولتی در زمان تنظیم سند پیش از این باید از طریق بانک‌ها انجام می‌شد که امروزه این وجوه به صورت مستقیم در دفترخانه‌ها به حساب‌های دولتی واریز می‌شود.

وی افزود: در گذشته نیاز بود افراد برای برخی اسناد از ادارات مختلف استعلام دریافت می‌کردند، اما در حال حاضر کسی را برای دریافت استعلام به ادارات مختلف ارجاع نمی‌دهیم و تمام استعلام‌ها به صورت مکانیزه دریافت می‌شود که در نتیجه میلیون‌ها سفر درون شهری کاهش پیدا کرده است.

موسوی ادامه داد: پیش از این دفترخانه‌ها باید بعد از تنظیم سند، خلاصه معامله را تنظیم و به صورت فیزیکی به اداره ثبت ارسال می‌کردند که این فرایند بسیار طولانی بود و احتمال خطا وجود داشت و در مسیر انتقال اسناد ممکن بود بخشی از اسناد مفقود و یا جعل شود، اما امروزه بلافاصله بعد از تنظیم سند به صورت اتوماتیک خلاصه معامله به اداره ثبت منطقه ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: قبلا دفاتر بزرگی در دفترخانه‌ها وجود داشت که باید تمام مندرجات اسناد در اوراق غیر استاندارد این دفاتر ثبت می‌شد. در حال حاضر دفاتر جاری از دفترخانه‌ها حذف شده است و به جای آن سابقه اسناد در فضای الکترونیکی ثبت می‌شود.

موسوی بیان کرد:در همین رابطه آیین نامه سازمان ثبت را موکلف کرده است تا اردیبهشت ۱۴۰۱ تمام دفاتر جاری دفترخانه‌ها که در طول سال‌ها قبل تهیه شده بود، اسکن و طبقه بندی شوند. تمام این اقدامات احتمال جعل اسناد را کاهش می‌دهد. در زمان مراجعه به دفترخانه‌ها و تنظیم سند اثر انگشت افراد اسکن می‌شود. اگر اثر انگشت فرد با صاحب سند مغایریت داشته باشد، سند صادر نمی‌شود.

وی تصریح کرد: امروز خدمات زیادی در دفترخانه‌ها به صوت الکترونیکی به مردم ارائه می‌شود، اخیرا نیز خدمات جدیدی به دفترخانه‌ها از جمله صدور سند تک برگی مالکیت واگذار شده است که بر مبنای آن سند تک برگی در دفترخانه‌ها تنظیم و صادر خواهد شد.

موسوی با بیان اینکه سال ها قبل دریافت اجراییات از ادارات اجرای ثبت فرایند طولانی داشت که این خدمت نیز به دفترخانه‌ها واگذار شده است، گفت: بخشی از کار‌های ثبت مالکیت صنعتی نیز توسط دفترخانه انجام می‌شود. البته ارائه این خدمات به معنای نبود نقص نیست و کار‌های فراوانی وجود دارد که باید به دفترخانه‌ها واگذار شود که هر روز کار بهتر خواهد شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.