حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
شناسه : 12887

سید عباس بلادی عنوان کرد: شغل قضاوت کاری بسیار سخت و مشکل و با اهمیت است. قاضی موظف است عدالت و انصاف، نظم و قانون را در کشور مستقر کند؛ بنابراین افراد بسیار شایسته‌ای با خصوصیات بارز و شاخصی از نظر ایمان، تقوا، عدالت و برخورداری از علم را می‌طلبد. در عین حال به صرف […]

پ
پ

سید عباس بلادی عنوان کرد: شغل قضاوت کاری بسیار سخت و مشکل و با اهمیت است. قاضی موظف است عدالت و انصاف، نظم و قانون را در کشور مستقر کند؛ بنابراین افراد بسیار شایسته‌ای با خصوصیات بارز و شاخصی از نظر ایمان، تقوا، عدالت و برخورداری از علم را می‌طلبد. در عین حال به صرف دریافت مدرک از حوزه و دانشگاه و بدون داشتن شخصیت لازم به هیچ وجه نمی‌توان به شخصی مقام قضایی اعطا کرد بلکه ابتدا باید شخصیت او بررسی شود.

وی در ادامه افزود: کسانی‌که به این سمت نائل می‌شوند ابتدا علاوه بر اوصاف ذکر شده باید صبور باشند. آن‌ها با کسانی روبرو هستند که مشکلاتی دارند و برای تظلم نزد آن‌ها آمده‌اند؛ لذا صبورانه باید به شکایت آن‌ها توجه داشت و از سوی دیگر نیز صبورانه باید دفاعیات طرف مقابل را شنید و به صرف شکایت اکتفا نشود. در رسیدگی‌‎های قضایی دلایل پرونده بسیار قابل توجه است و باید به دلایل طرفین توجه شود. خصوصاً با توجه به اصل برائت نباید بی‌جهت اجازه دهیم بیگناهی مجازات شود.

وی همچنین اظهار داشت: از طرف دیگر گاهی در پرونده‌ها یک قاضی تحت فشار‌های مختلف قرار می‌گیرد که باید صبور بوده و نسبت به فشار‌ها بی‌اعتنا شد و کار قانونی و عادلانه را انجام دهد. حسن رفتار قاضی باشاکی و متهم همچنین در پرونده‌های حقوقی با خواهان و خوانده و سایر مراجعان بسیار لازم است.

بلادی گفت: حسن برخورد و اخلاق، داشتن نزاکت و ادب از خصوصیات یک قاضی باید باشد و از همه مهمتر یک قاضی باید پاکدست و درستکار باشد و به طمع دنیا نیاندیشد و از فساد اخلاق دوری گزیند و شخصیت قضایی خود را حفظ کند. سخن بسیار است، اما به همین مختصر بسنده می‌شود.

رئیس شعبه ۳۷ دیوان عالی کشور بیان کرد: معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با بهره‌گیری از افراد متخصص نقش بی‌بدیلی در جذب و گزینش این افراد ایفا می‌کند. کار جمعی و گروهی و استفاده از افراد متخصص همچون روانشناس، پزشک، جامعه شناس و حتی گاهاً بهره‌گیری از افراد سیاستمدار جهت گزینش موثر است. شناخت عرف اجتماعی و رسوم جامعه هدف اهمیت دارد و اینکه جامعه هدف چه کسانی را می‌پذیرد و چه کسانی را دفع می‌کند اگر این نکات رعایت شود قطعا نهاد ارزشمند و موفقی خواهد بود.

توصیه به قضات تازه‌کار علاقمند به فعالیت در دعاوی ملکی

سید عباس بلادی با توصیه به قضات تازه‌کار علاقمند به فعالیت در دعاوی ملکی تاکید کرد: قضات تازه‌کاری که علاقمند به فعالیت در دعاوی ملکی هستند، باید تسلط به قوانین مدنی و تجارت داشته باشند تا موفق شوند.

وی افزود: در دعاوی املاک روستایی توصیه می‌کنم سعی در سازش داشته باشند و اگر انجام نشد با دقت نظر با اطلاع و آگاهی کامل به آن منطقه و حتی استفاده از نظرات کارشناسان و ماموران ثبت و سایر نهاد‌های مربوطه زمین شهری و کشاورزی استفاده لازم به عمل آید.

بلادی خاطر نشان کرد: در مسائل غیر مترقبه با خلاقیت‌های ذهنی و استفاده درست از قوانین مسائل حل می‌شود. خلاقیت ذهنی و تفسیر درست از قوانین یک هنر است و آن هنر را قاضی باید داشته باشد.

رئیس شعبه ۳۷ دیوان عالی کشور در پایان اشاره کرد: کارآموزان به منصب قضا بعنوان شغل نگاه نکنند بلکه بعنوان وظیفه شرعی، انسانی و اجتماعی نگاه شود و در جهت حل مشکلات و معضلات موجود در دستگاه قضایی کوشش لازم را انجام دهند.


ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.