حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
شناسه : 9137

حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل فرحبخش، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور در نشست اجرایی کردن طرح اورژانس قضایی شهرستان راور گفت: قبل از تبدیل معضلات اجتماعی به مسائل انتظامی و قضایی باید دستگاه‌های متولی همچون بهزیستی در جریان قرار بگیرند و مشکل را بررسی و حل کنند و در این رابطه نیاز به هم افزایی […]

پ
پ

حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل فرحبخش، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور در نشست اجرایی کردن طرح اورژانس قضایی شهرستان راور گفت: قبل از تبدیل معضلات اجتماعی به مسائل انتظامی و قضایی باید دستگاه‌های متولی همچون بهزیستی در جریان قرار بگیرند و مشکل را بررسی و حل کنند و در این رابطه نیاز به هم افزایی و همراهی همه دستگاه‌های مرتبط است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور خاطرنشان کرد: در راستای تفاهم نامه ۵ جانبه با هدف مداخلات فوری با رویکرد عدالت ترمیمی با نهاد‌های مرتبط (منعقده بین دادگستری کل استان کرمان، استانداری، اداره کل بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، فرماندهی انتظامی) و تفاهم نامه دوجانبه با اهداف پیشگیرانه و راه اندازی اورژانس قضایی و استفاده از ظرفیت مصلحین، (منعقده بین دادگستری و فرماندهی انتظامی استان کرمان) اورژانس قضایی در شهرستان راور راه اندازی شده است.

دادستان عمومی و انقلاب راور گفت: باتوجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه پیشگیری از جرم یک موضوع فرا قوه‌ای است؛ به همین دلیل آنچه بیش از پیش مورد نیاز است اجرایی شدن طرح اورژانس قضایی در کشور است.  

وی با بیان اینکه در اصل ۱۵۶ قانون اساسی از قوه قضاییه به عنوان قوه‌ای مستقل و پشتیبان حقوق فردی و‌اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت یاد شده است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین تصمیمی که می‌تواند اقدامات قوه قضاییه را تقویت کند، اقدامات اجتماعی برای پیشگیری است.

وی با تاکید بر اینکه تظلم خواهی باید آنلاین و سریع باشد، عنوان کرد: بروکراسی کلانتری و پیچ و خم‌های تعاملی قضایی-انتظامی یکی از دلایل عمده نارضایتی و عدم رغبت در مراجعه است.

دادستان راور اورژانس قضایی را مهم‌ترین منبع کمک کننده در بخش قضازدایی دانست و گفت: باید کمک کرد تا اورژانس قضایی فراگیر شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرحبخش به ابعاد طرح اورژانس قضایی اشاره و بیان کرد: پیشگیری از امنیتی و انتظامی شدن مسائل اجتماعی، پیشگیری از تبدیل به جرم شدن برخی آسیب‌های اجتماعی، ترویج فرهنگ طرح مسئله و سازش با استفاده از افراد و نهاد‌های مردمی، خدماتی و حمایتی و نهادینه شدن ظرفیت مصلحین، کاهش ورودی پرونده‌ها به مراجع انتظامی و قضایی و پیشگیری و کاهش خشونت‌های فردی و خانوادگی از اهداف طرح اورژانس قضایی به شمار می‌رود.

وی افزود: کسانی که به هر دلیلی در معرض آسیب هستند و یا دچار آسیب اجتماعی شده اند، اورژانس قضایی به پیشگیری از وقوع جرم و حتی پیشگیری مجدد از وقوع جرم کمک می‌کند.

دادستان راور با بیان اینکه وظیفه اورژانس قضایی مداخله در بحران‌هایی مانند کودک آزاری، همسر آزاری و خشونت است، ادامه داد: کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، جایگزینی مداخلات روانی و اجتماعی به جای مداخلات انتظامی و قضایی، نهادینه شدن فرهنگ صلح و سازش، پیشگیری از وقوع جرم، ارتقای توانمندی افراد در معرض آسیب نیز از اهداف این طرح به شمار می‌رود.

فرحبخش با بیان اینکه اورژانس قضایی کمک می‌کند فرد وارد پیچ و خم قضا نشود، عنوان کرد: اورژانس پرونده‌های قضایی را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند هر کسی به هر دلیلی دچار اشتباه شده برچسب مجرم نخورد که این برچسب در خیلی از جا‌ها به عنوان مانع و سدی برای فرد خاطی است.

وی اظهار داشت: باتوجه به اینکه دین اسلام مبتنی بر صلح و سازش و زندگی مسالمت آمیز است، قرآن و روایات و سیره عملی معصومین علیهم السلام نیز تاکید بر صلح و سازش دارد و در سند تحول قضایی و دستورالعمل مشارکت‌های مردمی نیز بر بهره گیری از ظرفیت گروه‌های مردمی تاکید شده و در طرح اورژانس قضایی تلاش می‌شود که اختلافات خانوادگی و دیگر دعاوی قبل از طرح در دادگاه ودادسرا و تشکیل پرونده قضایی به منظور صلح و سازش با استفاده از ظرفیت مصلحین و شورای حل اختلاف و ریش سفیدان از فامیل و معتمدین محلی ورود کنیم.

دادستان راور در پایان گفت: به منظور تحقق و اجرایی کردن امر پیشگیری در تکمیل موضوع قضازدایی و در راستای سیاست‌های کلان قوه قضاییه و تاکیدات آیت الله رئیسی مبنی بر کاهش ورودی پرونده ها، طرح اورژانس قضایی از آذرماه امسال در این شهرستان اجرایی شده است و ۲۲۸ مورد اختلاف به تفکیک ۲۱ پرونده در حوزه معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی، ۱۶۲ پرونده در شورای حل اختلاف، ۲۷ پرونده در شعبه اول دادیاری و ۱۸ پرونده در شعبه دوم دادیاری با صلح و سازش به پایان رسیده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.