حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۵۹
شناسه : 44887

در راستای یکپارچه‌سازی آنلاین اطلاعات صورتحساب‌های فعالان اقتصادی، مجلس شورای اسلامی کشور با تصویب قانونی، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مشغول به فعالیت اقتصادی موظف به ارسال صورت حساب فروش خود به سازمان امور مالیاتی کشور شده‌اند.

پ
پ

به این منظور، سازمان ساختاری مبتنی بر اینترنت به نام سامانه مؤدیان را فراهم آورده است. طبق قوانین، تا پایان سال ۱۴۰۲ هجری شمسی تمام فعالان اقتصادی موظفند صورت حساب‌های خود را حداکثر ظرف یک ماه به سامانه مؤدیان ارسال کنند. هر واحد تجاری که از یک نرم‌افزار حسابداری با امکان ارسال الکترونیکی صورت حساب به سامانه برخوردار است، می‌تواند به موقع و طبق قوانین مربوط، صورت حساب فروش خود را به سامانه مؤدیان ارائه دهد.

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

مودیان چه وظایف و تکالیفی دارند؟

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مطابق دستورالعمل سازمان امور مالیاتی در این سامانه ثبت‌نام کنند و پس از آنکه کلیدهای خصوصی، عمومی و CSR را دریافت نمودند، کلیه صورتحساب‌های صادر شده را به‌صورت الکترونیکی به این سامانه ارسال نمایند . این کلیدها می‌توانند به‌راحتی و در کوتاهترین زمان توسط نرم‌افزار ارسال شده و  صورتحساب‌ها در اختیار مؤدی قرار گیرند. صورتحساب‌هایی که مودیان مالیاتی برای سامانه مودیان مالیاتی ارسال می‌کنند شامل چهار نوع صورتحساب فروش، صورتحساب اصلاحی، صورتحساب برگشت از فروش و صورتحساب ابطالی است.
باید توجه داشت که تنها فاکتورهایی که به صورت الکترونیکی صادر شده و به سامانه مودیان ارسال شده از سوی سازمان امور مالیاتی قابل پذیرش هستند. اگر به هر دلیلی ناتوان در صدور فاکتورهای الکترونیکی شوید، باید حداکثر تا پایان وقت اداری فردا به سازمان اطلاع دهید، تا مودیان بتواند از طرق دیگری که اعلام شده است، فاکتورها را ثبت و ارسال کند. همچنین اگر شما مجبور به تعطیلی یا تغییراتی در شغل و محل کار خود هستید، باید این موضوع را از طریق کارپوشه سامانه مودیان اعلام کنید.

وظایف و تکالیف سازمان امور مالیاتی چیست؟

اطلاعاتی که مودیان مالیاتی در سامانه مودیان ارسال می‌کنند، مورد تأیید سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد. مأموران مالیاتی هیچگونه حقی برای مراجعه به محل مودی و مطالبه دفاتر، اسناد و مدارک وی و رسیدگی به آن‌ها ندارند، و صورتحساب‌های الکترونیکی سامانه مودیان به منزله ثبت آن‌ها در سامانه فهرست معاملات ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم محسوب می‌شود. فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این خصوص ندارند.

مودیانی که در سامانه مودیان طبق ماده چهار قانون پایانه‌های فروشگاهی اقدام به ثبت نام ننمایند، نه تنها اطلاعات آنها پذیرفته نخواهد شد بلکه مالیات مربوطه به هر طریقی مانند مراجعه به محل‌های فعالیت مؤدی و بررسی دفاتر، اسناد و مدارک (فیزیکی و الکترونیکی) یا هر گونه مدارک و شواهدی که سازمان یافته و مطالبه می‌شود و اعتبار مالیاتی برای مؤدی برقرار نمی‌شود. در صورت اعتراض، مؤدی می‌تواند از طریق مراجع دادرسی مالیاتی اقدام به تصحیح اطلاعات کند.

اگر مودی قبل و یا در زمان انجام دادرسی در سامانه ثبت نام کند، سازمان مکلف است که اعتبار مالیاتی او را مطابق اعلام سامانه مودیان پذیرفته و نیز از بدهی مالیاتی او کسر نماید. در این میان، نقش نرم افزار مالیاتی سامانه در ارسال صورتحساب‌ها به سامانه بسیار حیاتی است تا حق مودی مالیاتی تلف نشود.

ثبت معاملات و محاسبه مالیات
ثبت معاملات و محاسبه مالیات

فرآیند ثبت معاملات و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده چگونه است؟

فاکتورهای الکترونیکی توسط نرم‌افزار سامانه مودیان صادر و به سامانه ارسال می‌شود. اگر خریدار عضو سامانه مودیان نباشد، فاکتور صادر شده به طور خودکار به عنوان اعتبار مالیاتی در کارتابل وی محسوب می‌شود. اشخاص مالیاتی موظفند در مدت سی روز از تاریخ درج فاکتور الکترونیکی در کارتابل، تصمیم به پذیرش یا رد آن بگیرند و عدم اعلام نظر در این مدت به منزله تأیید فاکتور می‌باشد. در پایان هر دوره سه‌ماهه، بدهی مالیات بر ارزش افزوده که ناشی از اختلاف مالیات‌های فروش و خرید (اعتبار مالیاتی) وی است طبق قوانین سازمان محاسبه و تعیین می‌شود و در صورت بودن مازاد اعتبار مالیاتی، به وی استرداد می‌شود.

مشوقها و تسهیلات سازمان امور مالیاتی چیست؟

در پنج سال اول پس از استقرار سامانه مؤدیان، مشاغلی که خدمات و کالای خود را از واحدهای اقتصادی که عضو سامانه مودیان شده اند، خریداری کنند و معادل بیست درصد مالیات بر ارزش افزوده که مؤدی مالیاتی در هر دوره به سازمان پرداخت می‌کند یا یک درصد از فروش وی هر کدام که کمتر بود و حداکثر شصت میلیون ریال برای هر دوره مالیاتی به عنوان پاداش همکاری، از مالیات بر ارزش افزوده دوره بعدی وی کسر می‌شود

. اگر مؤدی هنوز مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی نشده باشد، از مالیات عملکرد وی در همان سال کسر می‌شود. جوایز و پاداش و تسهیلات دیگری برای مؤدیانی که در سامانه مودیان ثبت نموده‌اند و صورتحساب‌های خود را به‌صورت الکترونیکی ارسال داشته‌اند دیده شده است، از قبیل پذیرش اظهارنامه تسلیمی بدون رسیدگی، عدم تکلیف در ارائه لیست ماده ۱۶۹ را می‌توان نام برد.

ضمانت نامههای اجرایی از طرف سازمان امور مالیاتی

در مواد قانونی پایانه‌های فروشگاهی، برای اشخاصی که به تخلف و عدم صدور صورتحساب الکترونیکی می‌پردازند، می‌توان درجه چهار مجازات اسلامی را اعمال کرد. در صورت عدم ثبت نام در سامانه مودیان، مراتب تخلف به وی و مرجع صادر کننده مجوز فعالیت اعلام می‌شود. مرجع مربوط به طور تمامی ظرف یک هفته از اعلام سازمان موظف است که به واحد متخلف ابلاغ کند.

اگر واحد متخلف ظرف ده روز عضویت خود را در سامانه مودیان تکمیل نکند، بر اساس تکرار تخلف، به تعطیلی یا مسدودیت به مدت دو هفته یا دو تا شش ماه می‌انجامد. در صورتی که اجرای حکم توسط مرجع سازمانی رعایت نشود، سازمان موظف است فوراً تعطیلی واحد متخلف را به نیروی انتظامی ابلاغ کند و مرجع صادر کننده مجوز و واحد متخلف در پرداخت مالیات و جرائم مسئولیت تضامنی خواهند داشت.
قانونگذار در اجرای ساماندهی مالیات بر ارزش افزوده قطعاً جدی می‌باشد. کلیه مؤدیان مالیاتی مشمول، مکلف هستند انواع صورتحساب‌های خود را به‌صورت الکترونیکی به این سامانه ارسال و تأیید و عدم تأیید صورتحساب‌ها از طریق سامانه به کارپوشه مؤدیان مالیاتی ارسال می‌شود.

 بهترین نرم افزارهای سامانه مودیان می‌توانند ضمن برخورداری از یکپارچگی با سایر نرم‌افزارهای خود، به تبادل اطلاعات با سامانه مودیان پرداخته و ارسال صورتحساب‌ها به سامانه مودیان را در موعد مقرر انجام و نتیجه بررسی و اظهار نظرها را در نرم افزار سامانه مودیان به کاربر گزارش دهند.

مشاوره ثبت نام در سامانه مودیان

شرکت حسابداری و خدمات مالیاتی ترازان حساب به عنوان یک مجموعه پیشرفته در تکنولوژی و دانش فنی بالا در این خدمات می باشد. ما توانسته ایم خدمات ارزنده ای به مشاغل و شرکت ها از نظر راه اندازی و آموزش کاربردی قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی به مشتریان خود ارائه دهیم.

اگر در زمینه سامانه مودیان نیاز به آموزش و درک بیشتر برای کارکرد با آن را دارید، می توانید تمام مقالات مندرج توسط ترازان حساب را در این حوزه مطالعه کنید و یا با مشاوران مالیاتی شرکت ما در تماس باشید.ما در تمامی مناطق تهران و کرج آماده پاسخگویی یه سوالات و مشاوره رایگان مالیاتی می باشیم:
می‌توانید تمامی خدمات مربوط به حسابداری خود از جمله ارسال صورت‌حساب‌ها، اظهارنامه مالیاتی و ثبت شناسه کالا و خدمات در سامانه مودیان مالیاتی را به شرکت حسابداری در تهران بسپارید.

 09120457605

09128697739

02632237044

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.