حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 11 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۷:۵۳
شناسه : 44714

وزارت دفاع، سخنگوی گروه فضایی این وزارت، سید احمد حسینی‌مونس، به پرتاب ماهواره مهدا و دو ماهواره دیگر اشاره کرده و تاکید کرده است

پ
پ

پیشرفت‌های جدید در فناوری فضایی

به گزارش حقوق 24:در گزارش جدید وزارت دفاع، سخنگوی گروه فضایی این وزارت، سید احمد حسینی‌مونس، به پرتاب ماهواره مهدا و دو ماهواره دیگر اشاره کرده و تاکید کرده است که ماهواره‌بر سیمرغ نسل جدید ماهواره‌بر‌های سوخت مایع جمهوری اسلامی ایران را به موفقیت آفریده است. این پیشرفت به عنوان یکی از دستاوردهای تکنولوژی فضایی جهان نیز به ثبت رسیده است.

دستیابی به توانمندی‌های داخلی در فناوری فضایی

حسینی‌مونس تاکید کرده که با استفاده از دانش و فناوری بومی، متخصصان این حوزه توانسته‌اند بدون وابستگی به کشور‌های صاحب فناوری، به تکنولوژی پرتاب فضایی دست پیدا کنند. وی افزوده است که پس از تست‌ها و زیرمداری ماهواره‌بر سیمرغ، توانسته‌اند سه ماهواره را به صورت همزمان در مدار قرار دهند.

چشم‌انداز آینده در توسعه فضایی کشور

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع بیان کرده که با توجه به قابلیت‌های بالای ماهواره‌بر سیمرغ، نگرانی از پرتاب‌های آینده برای نیازمندی‌های فضایی کشور و ماهواره‌های در حال توسعه نخواهیم داشت و می‌توانیم این عملیات را با توانمندی‌های داخلی خود انجام دهیم.

کاربرد‌های گسترده فناوری فضایی

حسینی‌مونس با اشاره به ماهواره‌های «هاتف – ۱» و «کیهان – ۲»، تاکید کرده است که فناوری فضایی امروز کاربردهای متنوعی در زندگی بشر دارد. این ماهواره‌ها به عنوان گام‌های اولیه در زمینه‌های اینترنت اشیا و ناوبری فضاپایه معرفی شده‌اند و با موفقیت در مدار قرار گرفته‌اند.

ارتقاء تکنولوژی ماهواره‌بر سیمرغ

در حاشیه پرتاب ماهواره‌های «مهدا»، «هاتف – ۱» و «کیهان – ۲»، حسینی‌مونس اظهار کرده است که ماهواره‌بر سیمرغ ارتقاء یافته ماهواره‌بر سفیر است و از چهار موتور خوشه‌بندی استفاده می‌کند. این پیشرفت جدید نه تنها بستری برای توسعه ماهواره‌بر‌های بزرگتر، بلکه امکان حمل بارهای سنگینتر را نیز فراهم کرده است.

اولین پرتاب چندگانه در کشور

حسینی‌مونس به اهمیت پرتاب چندگانه اشاره کرده و اعلام کرده است که این اولین بار در کشور است که پرتاب چندگانه به ثبت رسیده و ماهواره‌بر سیمرغ با موفقیت به ارتفاع بیش از ۱۱۰۰ کیلومتری برسیده است.

توسعه ماهواره‌بر‌های برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور

حسینی‌مونس از ماهواره «هاتف – ۱» به عنوان اولین گام تحقیقاتی در راستای منظومه اینترنت اشیا یا مخابرات باریک باند یاد کرده و اظهار داشته است که قراردادی برای توسعه منظومه ماهواره‌ها در آینده منعقد شده است.

پیشرفت در حوزه ناوبری فضاپایه

در مورد ماهواره «کیهان – ۲»، حسینی‌مونس اعلام کرده است که این ماهوار

ه در حوزه ناوبری فضاپایه و تعیین موقعیت گام اول تحقیقاتی است و امکان انجام پرتاب‌های بیشتر در این حوزه پس از برقراری ارتباطات و تنظیمات لازم در مدار فراهم خواهد شد.

در نهایت، حسینی‌مونس تشریح کرده که پرتاب ماهواره‌ها از پایگاه امام خمینی (ره) با موفقیت انجام شده و ماهواره‌ها با ارتفاع بیضوی در مدار قرار گرفته‌اند.

منبع:میزان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.