حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 20 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۵۵
شناسه : 44515

انجام پایان نامه یکی از مراحل دشوار در دوره ی کارشناسی ارشد محسوب می شود. در این مقاله به بررسی مختصر نگارش پایان نامه می پردازیم.

پ
پ

پروسه ی انجام پایان نامه برای هر دانشجو یک پروسه ی پر استرس محسوب می شود. عدم اطلاع از ابعاد موضوع، نداشتن اطلاعات از روش تحقیق و بسیاری از مسائل دیگر روز های پر استرسی را برای دانشجویان به وجود می آورد. در این مقاله ما راهنمایی مختصری برای انجام پایان نامه ارائه خواهیم داد.

انجام پایان نامه
انجام پایان نامه

مراحل انجام پایان نامه

انجام پایان نامه یک پروسه ی طولانی است. برخی از دانشجویان ممکن است در ابتدا دچار گیجی شوند. در این بخش، کلیات بخش های مهم پایان نامه را برای شما شرح می دهیم؛

1.‌ مقدمه

به طور کلی، مقدمه گونه ای طولانی تر از چکیده ای است که برای انجام مقاله می دهید. شما باید کلیاتی از پژوهش خود ارائه دهید. دقت داشته باشید که مقدمه در واقع ویترین کار شماست.

2. ادبیات پژوهش

در انجام پایان نامه، ادبیات پژوهش شامل تمامی مقالات علمی و کتاب هایی است که در حوزه پژوهشی شما نگارش شده است. در این بخش باید تفاوت های کار خودتان با کارهای پیشین را به خوبی مشخص کنید. نوآوری ها را نشان دهید.

3. روش پژوهش

شاید بتوان گفت که ساده ترین بخش انجام پایان نامه، نگارش روش پژوهش است. در این بخش باید به روشنی توضیح دهید که دقیقاً چه موضوعی را، در چه زمانی و چه مکانی و با چه روشی مورد پژوهش قرار داده اید. چند نکته ضروری که باید در این بخش مورد بررسی قرار بگیرند به شرح زیر است؛

  • اطلاعاتی که به مخاطبان ثابت می کند که کار شما علمی بوده است را بیان کنید.
  • اطلاعاتی که محققان دیگر به واسطه ی آن می توانند کار شما را آزمایش کنند را قید کنید.
  • تمامی محاسبات ، تکنیک ها و تجهیزات را لیست کنید.

برای سفارش مقاله و انجام پروپوزال به بهترین روش و کیفیت کافی است با ما در ارتباط باشید.

برنامه ریزی برای پایان نامه
برنامه ریزی برای پایان نامه

گام های ابتدایی

دانشجویان برای انجام پایان نامه دائماً با این پرسش مواجه هستند که برای شروع پروسه نوشتن پایان نامه باید از کجا آغاز کنیم؟ در ادامه گام های ابتدایی را بررسی می کنیم.

  1. از روش Brainstorm استفاده کنید: موضوعات متفاوتی را بررسی کنید. رشته ی علایق خود را دنبال کنید و صدها موضوع مرتبط را بررسی کنید.
  2. استاد راهنمای مناسب انتخاب کنید: برای انجام پایان نامه، استاد راهنمای شما باید کسی باشد که با موضوع شما آشنایی داشته باشد. همچنین از نظر اخلاقی و پژوهشی با شما تقریباً یکسان باشد.
  3. نگارش پروپوزال: طرح اولیه شما برای انجام پایان نامه بسیار مهم است. سعی کنید در هنگام نگارش پروپوزال ابعاد موضوع خود را به خوبی درک کنید. مطالعه بیشتر در این بخش سودمند خواهد بود.
  4. تحقیق و فیش برداری: برای این بخش باید به خوبی وقت بگذارید. نیاز دارید دائم مطالعه کنید و بخش های مهم را از آن ها استخراج کنید.
  5. نظم دادن به متون و نگارش: مانند تکه های پازل مطالب را در کنار یکدیگر قرار دهید و متن اصلی را به بهترین شکل نظم دهید.
  6. دفاع کنید: آخرین گام در انجام پایان نامه در واقع دفاع از آن است. دفاع کردن اصول خاص خود را دارد. برای اطلاع از این اصول کافی است مطالب مرتبط با آن را مطالعه کنید.
نگارش منظم برای دفاع بهتر
نگارش منظم برای دفاع بهتر

نکاتی برای انجام پایان نامه کامل

انجام پایان نامه به بهترین صورت می تواند برای دانشجو بسیار با اهمیت باشد. یک پایان نامه خوب می تواند راه تحصیلی شما را باز کند. اما یه طور کلی یک پایان نامه خوب چه ویژگی های خاصی دارد؟

  1. استدلال های متمرکز دارد: از ذکر کردن مطالب بیهوده خودداری کنید. تمامی مقدمات خود را به گونه ای سازماندهی کنید که در نهایت یک استدلال خوب از آن بدست بیاید.
  2. انتخاب موضوع هوشمندانه: انتخاب موضوع مقاله و پایان نامه ی شما باید به گونه ای باشد که هم از نظر علمی با اهمیت باشد و هم در لبه ی دانش قرار داشته باشد. این امر بدین معناست که موضوع باید نوآوری داشته باشد و نوآوری باید در بخش ادبیات پژوهش مورد تاکید قرار گیرد.
  3. گام های برنامه ریزی شده: هر گام انجام پایان نامه باید برنامه ریزی شده باشد. شما باید بدانید هر گام به چه میزان تلاش و زمان نیاز دارد. استدلال های بدنه ی پایان نامه را به خوبی سازمان دهید. پایان نامه شما باید مانند یک ساختمان مرتب و دقیق ساخته و پرداخته شود.

جمع بندی

انجام پایان نامه یک پروسه ی طولانی و با جزئیات بسیار است. شما در این راه پس از انتخاب موضوع و استاد راهنمای مناسب باید تمام تلاش خود را در جهت علمی پیش بردن کار انجام دهید. در این مقاله تلاش کردیم تا کلیدی ترین نکات مرتبط با نوشتن پایان نامه را ذکر کنیم. گام های ابتدایی شما را از پرسیدن این سوال که باید از کجا آغاز کنید رها می کند. انتخاب موضوع برای انجام پایان نامه ارشد اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای سفارش مقاله و یا انجام پروپوزال می توانید از انواع خدمات ما استفاده کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.