حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 17 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
شناسه : 44176

رئیس کل دادگستری استان تهران به مفهوم حقوق بشر در گفتمان اسلام و به‌طور خاص در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

پ
پ

نشست کارگروه‌های بازرسی در حفظ حقوق شهروندی و حضور مقامات قضائی

به گزارش حقوق 24:در یک نشست کارگروه‌های بازرسی دبیرخانه حفظ حقوق شهروندی، با حضور علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران، و مهدی رستگاری، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران، به موضوعات مختلفی اشاره شد. در این نشست که در مورد حقوق شهروندی و آزادی‌های مشروع مورد بررسی قرار گرفت، اعضای هیئت نظارت بر حفظ حقوق شهروندی و احترام به آزادی‌های مشروع دادگستری کل استان تهران مسائلی مهم را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

القاصی: جنایات رژیم صهیونیستی و نقض حقوق بشر در نوار غزه

در این نشست، علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران، به تجلیل از ولادت امام حسن عسکری علیه السلام پرداخت و در عین حال به نقض حقوق بشر و جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه اشاره کرد. او بیان کرد که این جنایات و فجایع بی‌سابقه‌ای که توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه اتفاق افتاده، موجب آشکار شدن ماهیت واقعی حقوق بشر جهانی شده و نشان داده است که غرب در برخورد با مسائل حقوق بشر انتخاب‌های سودجویانه دارد.

مفهوم حقوق بشر در گفتمان اسلام

در ادامه، رئیس کل دادگستری استان تهران به مفهوم حقوق بشر در گفتمان اسلام و به‌طور خاص در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. وی تاکید کرد که حقوق بشر در اسلام دارای ساحت‌ها و ابعاد مختلفی است و همواره در قوانین موضوعه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تأکید شده است. از جمله این حقوق، “تامین و تضمین آزادی‌های مشروع” اشخاص است.

تضمین آزادی‌های مشروع اشخاص

وی بیان کرد که تضمین آزادی‌های مشروع اشخاص با اجرای صحیح و به‌موقع قوانین و مقررات انجام می‌شود و از طریق تأکیدات مقام معظم رهبری نیز تأکید شده است. این امر به عنوان یک حق اساسی و بنیادین متهمان در امور دادرسی محسوب می‌شود.

تامین حق دفاع و حق بهره‌مندی از وکیل

در ادامه، القاصی به حق دفاع و حق بهره‌مندی از وکیل به‌عنوان حقوق اساسی متهمان در فرآیند دادرسی اشاره کرد و تأکید کرد که ضرورت دارد که متهمان حق دسترسی به وکیل را داشته باشند و این حق در قوانین و آیین دادرسی پیش‌بینی شده است.

رعایت حقوق انسانی در تحقیقات و بازجویی متهمان

القاصی تأکید کرد که در هنگام انجام بازجویی‌ها و تحقیق از متهمان، “رعایت کرامت انسانی” و “توجه به موازین شرعی” باید حتما رعایت شود و هیچ اقدامی نباید موجب تحقیر متهمان شود.

رعایت قوانین در دستگیری و احضار اشخاص

وی به نحوه دستگیری و احضار اشخاص اشاره کرد و بیان کرد که این اعمال باید در چارچوب قوانین و مق

ررات انجام شود و خانواده فرد دستگیر شده باید در جریان این اعمال حضور داشته باشند.

تعیین تکلیف اموال و اشیا ضبط شده در جریان بازرسی‌ها

القاصی تأکید کرد که اموال و اشیا ضبط شده در جریان بازرسی‌ها باید در سریع‌ترین زمان ممکن تعیین تکلیف شوند و اگر مرتبط با جرم نباشند، نباید ضبط شوند. او تأکید کرد که این مسئله قانوناً قابل پذیرش نیست.

رعایت حقوق کرامت انسانی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها

رئیس کل دادگستری استان تهران به ضرورت رعایت حقوق کرامت انسانی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها اشاره کرد و تأکید کرد که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به هر شخصی حقوقی کرامت و حقوقی تعلق دارد که باید رعایت شود.

پیگیری مسائل حقوق شهروندی

وی به اعضای هیئت نظارت بر حفظ حقوق شهروندی و احترام به آزادی‌های مشروع تأکید کرد که در صورت نقض حقوق شهروندی، به‌ویژه موضوعاتی که در قوانین آیین دادرسی کیفری و قانون “احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی” پیش‌بینی شده، باید پیگیری‌های قانونی لازم انجام شود.

تعامل بین هیئت نظارت و شعب قضائی

وی در پایان تأکید کرد که تعامل و هم‌افزایی بین هیئت نظارت بر حفظ حقوق شهروندی و احترام به آزادی‌های مشروع و شعب ویژه‌ای که برای رسیدگی به پرونده‌های نقض حقوق شهروندی در مراجع قضایی اختصاص پیدا کرده، ضروری است تا به بهبود فرآیند رسیدگی به این مسائل کمک کند.

منبع: میزان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.