حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
شناسه : 44139

در راستای اجرای سند تحول قوه قضاییه و دستورات ریاست قوه قضاییه، امکان تبدیل آراء حبس محاکم قضایی به روای دیگری وجود دارد

پ
پ

تغییر در رای‌های حبس در جریان اجرای سند تحول قوه قضاییه

به گزارش حقوق 24:در راستای اجرای سند تحول قوه قضاییه و دستورات ریاست قوه قضاییه، امکان تبدیل آراء حبس محاکم قضایی به روای دیگری وجود دارد. این تبدیل، به توجه به شرایط پرونده و وضعیت فرد محکوم، انجام می‌شود. این تغییر در مجازات‌ها با همکاری سازمان‌های امدادی از جمله بهزیستی، هلال احمر، مراکز توانبخشی و موسسات خیریه در سراسر استان انجام می‌شود و همگی با رضایت کامل محکوم انجام می‌پذیرد.

تبدیل حبس به اقدامات دیگر توسط یک قاضی

یکی از مثال‌های موفقیت‌آمیز این تبدیل مجازات‌ها، توسط قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان بیرجند صورت گرفت. این قاضی توانست مجازات حبس یک محکوم را به تهیه و خرید چرخ خیاطی و دار قالی تبدیل کند. این اقدام نشان از ارتقاء نگرش به تبدیل مجازات‌ها به شکل‌های سازنده‌تر دارد.

اخذ تعهد برای تبدیل مجازات‌ها به اقدامات تعلیق مراقبتی

با توجه به نیازمندی‌های اعلام شده از سوی مراجع ذی‌صلاح، مجازات‌های حبس محکومینی که شرایط تبدیل آنها به مجازات‌های دیگر مطابق قانون را دارند، با اخذ تعهد مبنی برعدم ارتکاب جرم به اقدامات تعلیق مراقبتی تبدیل می‌شوند. این اقدامات بر اساس نوع جرم و میزان محکومیت فرد تعیین می‌شوند و معمولاً شامل تهیه و خرید کالا‌های بهداشتی و درمانی، لوازم التحریر و خدمات اجتماعی می‌شوند. این تغییر در مجازات با همراهی رضایت محکوم انجام می‌شود.

تعاون با موسسات خیریه و بهزیستی

در اجرای دستور دادگاه انقلاب، کمک‌های انجام شده توسط موسسات خیریه جهت مصرف صحیح و قانونی تبدیل مجازات‌ها نیز مورد توجه است. به عنوان مثال، تهیه و خرید چرخ خیاطی و دار قالی از طریق موسسه خیریه کارآفرین و اشتغالزایی انجام شد. این اقدامات نه تنها به افراد تحت پوشش کمیته امداد کمک می‌کنند بلکه از اهمیت افزوده بهره‌مند می‌شود.

تحویل لوازم التحریر به نیازمندان تحت پوشش

در پی دستور دادگاه انقلاب، لوازم التحریر به دانش‌آموزان تحت پوشش بهزیستی خریداری و تحویل داده شد. این اقلام و لوازم التحریر به نوعروسان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی نیز تعیین و تحویل داده شد. این اقدامات نشان از توجه به نیازمندان و حمایت از افراد آسیب‌پذیر دارند.

منبع: میزان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.