حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 18 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
شناسه : 43861
حقوق 24 گزارش می دهد: در چند سال گذشته، جستجو برای یافتن تنها یکی از آثار جان رالز برای ایرانیان کاری بسیار دشوار بوده است. اما امروزه با ورود کتاب "سراب عدالت" به قلم بزرگمهر بشیریه به بازار کتاب‌های ایران این اتفاق به یک موضوع مورد انتظار تبدیل شده است.
پ
پ
سراب عدالت

به گزارش حقوق 24: کتاب سراب عدالت (خوانشی حقوقی از مفاهیم رالزی؛ با تاکید برعدالت کیفری) به قلم بزرگمهر بشیریه و با مقدمه حسین بشیریه توسط نشر نگاه معاصر به چاپ رسید.

اگر در چند سال گذشته برای یافتن تنها یکی از آثار جان رالز می‌بایست کفش‌ها را به کف کوچه پس کوچه‌های خیابان انقلاب می‌ساییدیم، حالا دکاندار کتابی نیست که چشم امید دخلش به آثار پیرامون آرای رالز نباشد. معنایش این است که نه تنها رالز به ایران آمده، بسا که به سوی اهل دل هم خوش خرامیده است. این ورود اگرچه به نسبت برخی کشورها دیر، اما بسیار امیدبخش است.

جان رالز، فیلسوف پرآوازه، با اندیشه های بنیادی و بعضاً بکر خود، بسیاری از تفکرات موجود در سال های دور و نزدیک بشری را مجبور به خانه تکانی کرد و با احترام به تمامی عقاید اخلاقی، مذهبی، سیاسی و فلسفی، عمر خویش را مصروف تضمین آزادی‌های انسانی و پاسخ به این مهم کرد که چگونه می‌توان سیل نابرابری های غیرقابل اجتناب هستی را کنترل نمود.

رالز با استدلال‌های مبهوت‌کننده‌اش، یک نظم اخلاقی کامل و جامع را خلق می‌کند تا ریشه تعصب و ظلم را از بین ببرد. او به دقت و تفکر عمیق ویژگی‌های یک جامعه ایده‌آل و عادلانه را برای زندگی ترسیم می‌کند. به همین دلیل، افکار و نظریات او تا همیشه موجب ارتقاء مفاهیم اخلاقی، انصاف، و عدالت خواهند بود.

اکنون در کتاب سراب عدالت، سعی بر آن شده تا خوانشی حقوقی با چاشنی عدالت کیفری از مفاهیم رالزی صورت بگیرد. از این کتاب که به قلم بزرگمهر بشیریه و با مقدمه حسین بشیریه نوشته شده و توسط نشر نگاه معاصر چاپ گردیده است روز یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۵ در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی رونمایی خواهد شد.

برگزاری نشست علمی با موضوع “عدالت در اندیشه جان رالز” نیز یکی از رویدادهای مهم مرتبط با این کتاب است. در این نشست، موسی اکرمی استاد فلسفه و مترجم کتاب لیبرالیسم سیاسی رالز، شهرام کیوانفر مدیرعامل بنیاد حقوقی کاتوزیان و وکیل دادگستری، و مرتضی نوری عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و مترجم کتاب نظریه‌ای در باب عدالت رالز به بررسی و بحث در مورد مفاهیم عدالت کیفری به تأکید بر اندیشه‌های رالز خواهند پرداخت. این نشست تحت نظر حامد زارع مدیرمسئول سیاست‌نامه دبیر آن برگزار خواهد شد.

گفتنی‌ست که حضور در این نشست علمی برای عموم آزاد و رایگان است و نیازی به هماهنگی قبلی نیست

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.