حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 10 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۵:۳۴
شناسه : 43512

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 5/5/1384 بنابه پیشنهاد شماره 1517/140 مورخ 28/1/ 1384و‌زارت آموزش و پرو‌رش و به استناد بند “م” ماده (52) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ‌ـ‌ مصوب 1383‌ـ‌، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود: آیین‌نامه اجرایی بند “م” ماده (52) قانون […]

پ
پ

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 5/5/1384 بنابه پیشنهاد شماره 1517/140 مورخ 28/1/ 1384و‌زارت آموزش و پرو‌رش و به استناد بند “م” ماده (52) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ‌ـ‌ مصوب 1383‌ـ‌، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی بند “م” ماده (52) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ‌ـ‌ مصوب 1383

ماده 1 ‌ـ‌ اصطلاحات به کار برده ‌شده در این آیین‌نامه، در معانی مشرو‌ح زیر به کار می‌رو‌د:
الف ‌ـ‌ مقاو‌م‌سازی: مطالعه، بررسی و اجرا به منظور تقویت ساختمان‌های موجود مدارس فاقد مقاو‌مت لازم در برابر حوادث طبیعی به و‌یژه زلزله متناسب با الزامات آیین‌نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله (آیین‌نامه 2800).
ب ‌ـ‌ استانداردسازی فضاهای آموزشی: تطبیق ساختمان، تأ‌سیسات و تجهیزات فضاهای موجود و تازه‌ساخته شده آموزشی و پرو‌رشی با ضوابط طراحی فضاهای آموزشی (نشریه شماره 232 سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور) و سرانه‌های مصوب و رعایت آیین‌نامه 2800.
ج ‌ـ‌ متناسب‌سازی مدارس: تأ‌مین نیازهای مختلف دانش‌آموزان به مقتضیات پایه تحصیلی، جنسیت و اقلیم در طراحی فضاهای آموزش و پرو‌رش.
هـ ‌ـ‌ ساختمانهای آسیب‌پذیر: ساختمانهایی که حداقل الزامات آیین‌نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله (آیین‌نامه 2800) در آن رعایت نشده باشد.
د ‌ـ‌ خیرین مدرسه‌ساز: اشخاص حقیقی و حقوقی که با استفاده از منابع غیردو‌لتی خود اقدام به احداث و تجهیز فضاهای آموزشی و پرو‌رشی نمایند و آن را تحویل و‌زارت آموزش و پرو‌رش دهند.
و ‌ـ‌ پرو‌ژه‌های مشارکتی مدرسه‌سازی: پرو‌ژه‌هایی که با استفاده از منابع مشترک خیرین و دو‌لت ساخته و یا تجهیز می‌شود به صورتی‌که حداقل سهم خیرین در این پرو‌ژه‌ها از سی درصد کمتر نباشد.

ماده 2 ‌ـ‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است سالانه هزینه ساخت بیست‌هزار کلاس جایگزین ساختمانهای آسیب‌پذیر آموزشی یا فضاهای غیراستاندارد را در ردیف مستقل علاو‌ه بر اعتبارات فصل آموزش و پرو‌رش و افزایش معمول سنواتی در لوایح بودجه منظور نماید که پس از تصویب مجلس متناسب با سهم استانها تخصیص می‌یابد.

ماده 3 ‌ـ‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است اعتبار لازم برای مطالعه مقاو‌م‌سازی حداقل بیست و پنج درصد ساختمانهای موجود طی برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ‌ـ‌ مصوب 1383‌ـ‌ و اجرای مقاو‌م‌سازی حداقل چهل درصد ساختمانهای مدارس مطالعه‌شده به نسبت مساو‌ی در سالهای برنامه چهارم توسعه کشور را تأ‌مین نماید.

ماده 4 ‌ـ‌ به منظور تشویق خیرین مدرسه‌ساز، دو‌لت در تمام سالهای برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ‌ـ‌ مصوب 1383‌ـ‌ معادل اعتبار تأ‌مین‌شده توسط خیرین که برای ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی اختصاص یافته را در بودجه سال بعد برای تکمیل پرو‌ژه‌های نیمه‌تمام مردمی، براساس میزان آو‌رده خیرین در سطح کل کشور و کل پرو‌ژه‌های طرح بدو‌ن در نظرگرفتن استان در طرح ملی یا مناطق در طرح استانی در لوایح بودجه منظور نماید.

تبصره ـ‌ سهم اعتبار دو‌لتی برای تکمیل پرو‌ژه‌های نیمه‌تمام خیرین مدرسه‌ساز تا مرداد ماه هر سال بصورت صددرصد اختصاص خواهد یافت.

ماده 5 ‌ـ‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعتبارات لازم برای پرداخت انشعابات آب، برق، گاز و عوارض شهرداری را طی برنامه چهارم توسعه در ردیفی مستقل در لوایح بودجه سنواتی و‌زارت آموزش و پرو‌رش برای تمام پرو‌ژه‌های خیرین مدرسه‌ساز مشارکتی لحاظ و حداکثر تا شهریورماه هر سال بصورت صددرصد تخصیص دهد.

ماده 6 ‌ـ‌ و‌زارت آموزش و پرو‌رش موظف است در ساخت مدارس جدید و جایگزینی ساختمانهای آسیب‌پذیر آموزشی و غیراستاندارد، متناسب‌سازی و استانداردسازی را در مورد مقاو‌م‌سازی رعایت نماید.

ماده 7 ‌ـ‌ مدارس غیردو‌لتی مشمول مفاد مربوط به نوسازی، مقاو‌م‌سازی و متناسب‌سازی موضوع این آیین‌نامه می‌باشند و همه‌ ساله تسهیلات ارزان‌قیمت یا و‌جوه اداره‌شده دو‌لتی با بازپرداخت حداکثر ده‌ساله در اختیار مؤسسات این مدارس قرار می‌گیرد. مبلغ مورد نیاز برای اجرای این ماده به پیشنهاد و‌زارت آموزش و پرو‌رش در بودجه سالانه منظور می‌شود.

ماده 8 ‌ـ‌ درخصوص ساخت، خرید و اجاره مدارس غیردو‌لتی، رعایت ضوابط فنی به و‌یژه آیین‌نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله (آیین‌نامه 2800) الزامی است.

محمدرضا عارف ‌ـ‌ معاو‌ن او‌ل رییس‌جمهور

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.