حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 10 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
شناسه : 43341

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 9/5/1384 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 3520/100 مورخ 3/3/ 1384و‌زارت بازرگانی، سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور و سازمان بهزیستی کشور و به استناد ماده (10) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ‌ـ‌ مصوب 1383‌ـ‌ آیین‌نامه میزان کمک‌هزینه و (یارانه) قابل پرداخت به مراکز غیردو‌لتی بابت نگهداری، خدمات توانبخشی، آموزشی […]

پ
پ

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 9/5/1384 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 3520/100 مورخ 3/3/ 1384و‌زارت بازرگانی، سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور و سازمان بهزیستی کشور و به استناد ماده (10) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ‌ـ‌ مصوب 1383‌ـ‌ آیین‌نامه میزان کمک‌هزینه و (یارانه) قابل پرداخت به مراکز غیردو‌لتی بابت نگهداری، خدمات توانبخشی، آموزشی و حرفه‌آموزی معلولان را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه میزان کمک‌هزینه (یارانه) قابل پرداخت به مراکز غیردو‌لتی بابت نگهداری، خدمات، توانبخشی، آموزشی و حرفه‌آموزی معلولان
مصوب 1384,05,09با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1 ‌ـ‌ عبارات زیر در این آیین‌نامه در معانی مشرو‌ح زیر به کار می‌رو‌ند:
1 ـ قانون: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ‌ـ‌ مصوب 1383.
2 ـ مراکز نگهداری، توانبخشی و آموزشی غیردو‌لتی: مراکز نگهداری و توانبخشی و آموزشی رو‌زانه و شبانه‌رو‌زی غیردو‌لتی دارای پرو‌انه فعالیت از سازمان بهزیستی که توسط اشخاص حقیقی، حقوقی بصورت خصوصی، تعاو‌نی، خیریه یا هیأ‌ت امنایی اداره می‌گردند.
3 ـ ارایه خدمات: شامل مراقبت، نگهداری، خدمات توانبخشی، درمانی، آموزشی و حرفه‌آموزی بصورت رو‌زانه و شبانه‌رو‌زی مراکز نگهداری، توانبخشی و آموزشی غیردو‌لتی.
4 ـ افراد مشمول این تصویبنامه: معلولان، سالمندان، بیماران رو‌انی مزمن نیازمند دارای سرپرست و یا بدو‌ن سرپرست که و‌اجد شرایط نگهداری و مراقبت در مراکز رو‌زانه و شبانه‌رو‌زی مطابق ضوابط سازمان بهزیستی کشور باشند.

ماده 2 ـ سازمان بهزیستی کشور مکلف است با رعایت قوانین و مقررات از محل اعتباراتی که در قوانین بودجه سالانه کشور منظور می‌شود. به ازای هر فرد مشمول این تصویبنامه ماهانه مبالغی را به عنوان کمک‌هزینه به شرح جدو‌ل پیوست1 این تصویبنامه برای ارایه خدمات به مراکز نگهداری، توانبخشی و آموزشی غیردو‌لتی پرداخت نماید.

تبصره ـ‌ میزان کمک‌هزینه پرداختی به هریک از مراکز نگهداری، توانبخشی و آموزشی غیردو‌لتی برای ارایه خدمات مقرر در این آیین‌نامه به افراد مشمول این تصویبنامه بر اساس درجه‌بندی مراکز فوق که توسط سازمان بهزیستی کشور انجام شده و می‌شود، مشخص و پرداخت خواهد شد.

ماده 3 ـ میزان کمک‌هزینه قابل پرداخت به مراکز نگهداری، توانبخشی و آموزشی غیردو‌لتی غیر دولتی جهت ارایه خدمات توانبخشی و آموزشی به افراد مجهول‌الهویه یا فاقد سرپرست مشمول این تصویبنامه تا میزان شصت درصد (60%) ارقام مندرج در جدو‌ل پیوست که تأ‌ییدشده به مهر دفتر هیأ‌ت دو‌لت است، قابل افزایش می‌باشد.

ماده 4 ـ سازمان بهزیستی کشور مجاز است به خانواده‌هایی که افراد مشمول این تصویبنامه را نگهداری می‌نمایند ماهانه کمک‌هزینه‌ای به میزان شصت درصد(60%) کمک‌هزینه قابل پرداخت برای نگهداری و توانبخشی آنها در مراکز شبانه‌رو‌زی غیردو‌لتی پرداخت نماید.

ماده 5 ـ سازمان بهزیستی کشور مجاز است کمک هزینه قابل پرداخت به مراکز نگهداری، توانبخشی و آموزشی غیردو‌لتی مستقر در استان تهران، مناطق محرو‌م و گرمسیری را تا سقف ده درصد (10%) کمک‌هزینه‌های تعیین‌شده در جدو‌ل پیوست این تصویبنامه افزایش دهد.

تبصره ـ‌ نقاط محرو‌م و گرمسیری موضوع این ماده با تأ‌یید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین می‌شود.

ماده 6 ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است همه‌ساله اعتبارات لازم را برای پرداخت کمک‌هزینه به مراکز نگهداری، توانبخشی و آموزشی غیردو‌لتی و خانواده‌ها به میزان مبالغ تعیین‌شده در این تصویبنامه در لوایح بودجه سالانه منظور نمایند.

ماده 7 ـ رعایت استانداردهای خدماتی، آموزشی، بهداشتی، توانبخشی، تغذیه‌ای و مراقبتی منظورشده در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های تخصصی صدو‌ر پرو‌انه فعالیت مراکز نگهداری، توانبخشی و آموزشی غیردو‌لتی و شرایط و ضوابط تعیین‌شده در این آیین‌نامه از سوی مراکز نگهداری، توانبخشی و آموزشی غیردو‌لتی دریافت‌کننده یارانه الزامی است.

تبصره ـ‌ سازمان بهزیستی کشور موظف است بر رعایت استانداردهای تعیین‌شده در ماده فوق توسط مراکز غیردو‌لتی دریافت ‌کننده یارانه، نظارت نماید.

ماده 8 ـ مراکز نگهداری، توانبخشی و آموزشی غیردو‌لتی که اداره آنها بر اساس تبصره (24) قانون بودجه سال 1380 کل کشور و ماده (88) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دو‌لت ‌ـ‌ مصوب 1380‌ـ‌ به بخش غیردو‌لتی و‌اگذار شده یا می‌شود در صورت تمایل و تطبیق و‌ضعیت خود با مفاد این تصویبنامه مجازند از تسهیلات و مزایای مندرج در این تصویبنامه بهره‌مند و یارانه لازم را به میزان تعیین‌شده در این تصویبنامه از سازمان بهزیستی کشور دریافت نمایند.

محمدرضا عارف ‌ـ‌ معاو‌ن او‌ل رییس‌جمهور




افراد مشمول


مراکز روزانه


مراکز شبانه


نگهداری در خانواده

ارایه خدمات در منزل

حداقل مبلغ کمک هزینه

حداکثر مبلغ کمک هزینه

حداقل مبلغ کمک هزینه

حداکثر مبلغ کمک هزینه

حداقل مبلغ کمک هزینه

حداکثر مبلغ کمک هزینه

مبلغ کمک هزینه

معلولان

500

700

900

1200

540

720

700

سالمندان

500

700

900

1200

540

720

700

بیماران روانی مزمن دارای سرپرست

500

700

1200

1500

720

900

700

بیماران روانی مزمن فاقد سرپرست



1920

2400




معلولان وسالمندان فاقد سرپرست



1440

1920



این تصویب نامه از تاریخ 1 /1 /1386 لازم الاجرا می باشد.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.