حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 9 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۴۹
شناسه : 43242

هیأت وزیران در جلسه مورخ 11/8/1384 بنا به پیشنهاد شماره 122859/101 مورخ 22/7/384 1 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه ‌اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت را به شرح زیر […]

پ
پ

هیأت وزیران در جلسه مورخ 11/8/1384 بنا به پیشنهاد شماره 122859/101 مورخ 22/7/384 1 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه ‌اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش
تعاون براساس توزیع سهام عدالت
مصوب 1384,08,11

ماده 1– در این آیین‌نامه اصطلاحات به کار برده شده در معانی مشروح زیر به کار می‌رود:
1- قانون برنامه چهارم: قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1383.
2- خانوار مشمول: کلیه خانوارهای ایرانی مقیم داخل کشور با اولویت ایثارگران و خانوارهای دهکهای پایین درآمدی از قبیل خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی، کارمندان، کارگران و بازنشستگان که بر اساس تصویب شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی مشمول دریافت سهام خواهند شد.
3- شرکت‌های واسط: آن دسته از شرکت‌های سهامی عام غیر‌دولتی که سهام موضوع این آیین‌نامه به آنها واگذار می‌شود.
4- سهام عدالت: سهام شرکت‌های واسط که به موجب مقررات این آیین‌نامه به افراد مشمول واگذار می‌شود.

ماده 2– وزارت امور اقتصادی و دارایی مسؤول اجرای بند «ز» ماده (7) قانون برنامه چهارم خواهد بود.

ماده 3– وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط و سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و پس از تشکیل شرکت‌های واسطه‌ای استانی، نسبت به واگذاری سهام قابل واگذاری دولت در شرکت‌های مادر تخصصی به شرکت‌های واسطه‌ای مذکور اقدام نماید.

تبصره – وزارت یادشده مکلف است حداکثر تا پایان سال 1384 سهام موضوع این آیین‌نامه را در یک استان به خانوارهای مشمول واگذار نماید.

ماده 4– وزارت رفاه و تأمین اجتماعی موظف است ظرف دو ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، کار و امور اجتماعی، جهادکشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، بنیاد شهید و امور ایثارگران و دفتر امور مناطق محروم کشور فهرست اولویت‌بندی شده افراد مشمول این آیین‌نامه و میزان سهام واگذاری به هر فرد را تهیه و به تصویب شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی برساند.

ماده 5– تعداد افراد خانوار موضوع این آیین‌نامه (5) نفر خواهد بود و در صورتی که تعداد خانوار بیش از تعداد مذکور باشد، سهام تخصیصی بین همه افراد خانوار توزیع خواهد شد و از این بابت سهام اضافه‌ای تعلق نخواهد گرفت.

ماده 6– اساسنامه نمونه و اعضای هیأت مؤسس شرکت‌های واسط مشترکاً توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارتخانه‌های رفاه و تأمین اجتماعی، کار و امور اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، با رعایت سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی تعیین و ظرف یک ماه اعلام می‌گردد.

ماده 7– میزان سهام واگذاری دولت موضوع این آیین‌نامه به شرکتهای واسط، متناسب با تعداد سهامداران هر شرکت با توجه به ماده (4) و (5) خواهد بود.

ماده 8– نحوه انعقاد قرارداد و ثبت نقل و انتقال سهام موضوع این آیین‌نامه از شرکت‌های قابل واگذاری به شرکتهای واسط و سهام افراد مشمول در شرکتهای واسط و بدهی سهامداران به شرکتهای واسط و توثیق سهام به موجب دستورالعملی خواهد بود که ظرف دو ماه به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، رفاه و تأمین اجتماعی و کار و امور اجتماعی تدوین خواهد شد.

ماده 9– نحوه قیمت‌گذاری سهام شرکتهای مشمول این آیین‌نامه مطابق آیین‌نامه موضوع بند (و) تنفیذی ماده (14) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه خواهد بود.

ماده 10– واگذاری سهام شرکتهای واسط به خانوارهای مشمول حداکثر با اقساط 20 ساله خواهد بود. وجه اقساط سهام واگذار شده در دستورالعمل موضوع ماده (4) این آیین‌نامه تعیین می‌شود بهای سهام موضوع این ماده شامل احتساب سود فروش اقساطی نخواهد بود.

ماده 11– شرکتهای واسط موظفند با انعقاد قراردادی با دولت، ظرف 20 سال متناسب با میزان دریافتی از مردم و بلافاصله پس از آن نسبت به تسویه حساب اقساط سهام واگذاری دولت اقدام کنند. بهای سهام موضوع این ماده شامل احتساب سود فروش اقساطی نخواهد بود.

ماده 12– به منظور حفظ و تداوم فعالیت واحدهایی که سهام آنها واگذار می‌شود، باقی‌مانده سهام قابل واگذاری به صورت بلوک سهام حداکثر به میزان 20 درصد با رعایت حفظ منافع ملی واگذار خواهد شد. هیأت عالی واگذاری، موضوع ماده (13) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه، مسؤولیت نظارت و کنترل فرآیند واگذاری را عهده دار خواهد بود.

ماده 13– به شرکتهای واسط موضوع این آیین‌نامه اجازه داده می‌شود با جلب مشارکت سهامداران خود و سایر اشخاص غیر‌دولتی با کسب احراز سایر شرایط نسبت به خرید سهام ماده (12) این آیین‌نامه اقدام نمایند.

ماده 14– این آیین‌نامه از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا بوده و جایگزین تصویبنامه شماره 26369/ت33561هـ مورخ 11/5/1384می‌گرددووزارت امور اقتصادی‌و‌دارایی ‌موظف است همه‌ ماهه گزارش پیشرفت آن را به هیأت وزیران ارایه نماید.

پرویزداودی – معاون اول رئیس جمهور

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.