حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17837 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۴۳
شناسه : 42979

دستگاه قضا همواره حمایت از تولید، اشتغال و شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کارقرار داده است و در همین راستا اقدامات مؤثری در قوه قضاییه به منظور رفع مشکلات حقوقی و قضایی کارخانه‌ها، کارگاه‌هایی تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است به طوری که برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، در سازمان‌های تابعه دستگاه قضا […]

پ
پ

دستگاه قضا همواره حمایت از تولید، اشتغال و شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کارقرار داده است و در همین راستا اقدامات مؤثری در قوه قضاییه به منظور رفع مشکلات حقوقی و قضایی کارخانه‌ها، کارگاه‌هایی تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است به طوری که برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، در سازمان‌های تابعه دستگاه قضا شورا‌های مختلفی به همین عنوان کار خود را اغاز کردند.

سازمان بازرسی کل کشور یکی از همین سازمان‌های تابعه است که کارگروه «حمایت از تولید دانش بنیان و صیانت از نخبگان» را تشکیل و مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف را بررسی می‌کند همچنین در دادستان عمومی و انقلاب تهران، شعبه ویژه برای بررسی مشکلات حقوقی و قضائی شرکت‌های دانش‌بنیان در دادسرای کارکنان دولت اختصاص داده شده است.

رهبر معظم انقلاب در ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ در دیدار با مسئولان نظام به موضوع پیشرفت علمی و صنعتی و پیشرفت فناوری‌های کشور اشاره کردند و فرمودند «یک مسئله همان مسئله شعار سال است که گفتیم تولید با آن دو خصوصیت: یکی خصوصیت دانش‌پایه بودن، دانش‌بنیاد بودن؛ یکی هم خصوصیت اشتغال‌آفرینی. ما کارخانه‌ها و شرکت‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل در قسمت‌های پایین‌دستی که بسیار هم زیاد است، بنابراین دانش‌بنیان شدنِ شرکت‌ها متوجه این شرکت‌ها می‌تواند بشود؛ یعنی می‌تواند حتی فرصت‌های شغلی را چند برابر کند و افزایش بدهد.

ما اگر چنانچه تولیدمان را دانش‌بنیان کردیم، در واقع نوعِ نیروی انسانی شاغل را ارتقاء می‌دهیم؛ یعنی چه کسی می‌آید در مجموعه‌ی دانش‌بنیان کار می‌کند؟ جوان تحصیل‌کرده‌ی ما. وقتی که ما توانستیم شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه بدهیم، همه‌ی این جوان‌ها به کار جذب می‌شوند و کیفیت نیروی انسانیِ دستگاه‌های کاری ما بالا خواهد رفت، ارتقاء پیدا خواهد کرد؛ نخبگان می‌آیند [کار]می‌کنند و دیگر نخبگان ما مجبور نیستند که به مشاغل خدماتیِ کم‌ارزش رو بیاورند و توجه کنند.

ایشان در ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ در دیدار کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش بنیان‌ها به مناسبت «سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» بار دیگر بر موضوع دانش بنیانی تاکید کردند و فرمودند: «آنچه بنده در ذهن خودم، در مقابل چشمِ ذهنی و عقلی خودم از آینده‌ی کشور و از آینده‌ی ملت و از پیشرفت دانش این کشور مشاهده می‌کنم، خیلی بیشتر از آن چیزی است که در این حدسیاتِ متعارف اظهار می‌شود یا فکر می‌شود.

ما نیروی انسانی متخصص زیاد داریم؛ خوشبختانه یکی از افتخارات و امتیازات ما در کشور این است که ما نیروی متخصص خیلی داریم. بله، داشتنِ نیروی انسانیِ جوانِ متخصص یک افتخار است، اما اگر شغل نداشت و بیکار ماند چه؟ یک سرافکندگی است، دیگر افتخار نیست. ما آن وقت بنشینیم مدام به خودمان بگوییم: «چرا مهاجرت می‌کنند، چرا خارج میروند»! خب باید کار بدهید.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای شنبه ۴ تیر ۱۴۰۱ در نشست با تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان به موضوع اهمیت حمایت فعالان بخش خصوصی از افراد خلاق و متخصص در امور دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت که تولیدکنندگان و صنعتگران و به طور کلی فعالان بخش خصوصی می‌توانند در میدان عمل دادن به افراد خلاق و مبتکر، پیش‌قدم و پیشتاز شوند و آن‌ها را در زیر چتر حمایتی خود قرار دهند؛ قطعاً تحقق تمام و کمال این مهم، ثمرات بسیاری در وهله نخست برای خود فعالان بخش خصوصی دارد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به آمادگی دستگاه قضا برای ارائه هر نوع کمک و مساعدت به تولیدکنندگان و کارآفرینان و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان، بیان کر که شما رؤسا و اعضای هر صنف می‌توانید افراد امین و دارای حسن شهرت صنف خود را به ما در دستگاه قضایی معرفی کنید تا آن‌ها با همکاری و مساعدت همکاران ما، به بررسی و رفع مسائل اولویت‌دار صنف مربوطه بپردازند.

شهرام کرمی رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه درباره سیاست‌های حمایت حقوقی، قضایی و پشتیبانی دادگستری کل استان کرمانشاه از شرکت‌های دانش بنیان، گفت: یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی حمایت از چرخه تولید است و دادگستری استان در راستای تحقق و جامه عمل پوشاندن به سیاست‌های حمایتی دستگاه قضایی برنامه‌های اجرایی در راستای حمایت حقوقی، قضایی در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: شناسایی و گزارش آماری از شرکت‌های دانش بنیان (فعال و غیر فعال) در زمینه‌های تخصصی از سوی بنیاد نخبگان به ریاست دادگستری استان به صورت فصلی از جمله حمایت حقوقی و قضایی دادگستری استان کرمانشاه است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه درباره اقدامات دادگستری استان به منظور احصاء مشکلات و مسائل شرکت‌های دانش بنیان گفت: در راستای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تجاری سازی و نوآوری و اختراعات ۶ ماه یکبار جلساتی با حضور ریاست دادگستری استان و نهاد‌های ذی ربط برگزار می‌شود همچنین شرکت‌های دانش بنیانی که در صدد رفع عقب ماندگی توسعه‌ای و حل مشکلات اصلی و مهم استان را به صورت کوتاه مدت در برنامه خود دارند حمایت ویژه می‌شود.

کرمی در ادامه بیان کرد: ایجاد یک شعبه تخصصی در خصوص دعاوی قضایی شرکت‌های دانش بنیان مورد تایید بنیاد نخبگان و حل و فصل آن‌ها با تاکید بر صلح و سازش همچنین رصد تا حصول نتیجه و گزارش آن به صورت فصلی به ریاست دادگستری استان از اقداماتی است که به منظور احصاء مشکلات و مسائل شرکت‌های دانش بنیان انجام شده است.

وی اظهار کرد: اقداماتی اعم از مشاوره‌های حقوقی و حقوق مالکیت فکری توسط قضات با تجربه و فراهم سازی زمینه‌های مشاوره‌ای به صورت موردی ماهانه یک الی دو بار همچنین خدمات مشاوره‌ای در خصوص تدوین قرارد‌ادهای حقوقی منجر به احصاء مشکلات و مسائل شرکت‌های دانش بنیان شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه درباره اقدامات دادگستری استان به منظور احصاء مشکلات و مسائل شرکت‌های دانش بنیان گفت: استفاده از محصولات شرکت‌های دانش بنیان در دادگستری و سازمان‌های وابسته در شورای قضایی استان تصویب شده است و محصولات شرکت‌های دانش بنیان بر اساس مفاد قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از جمله صدا و سیما و دستگاه‌های فرهنگی ترویج و تبلیغ می‌شود.

کرمی بیان کرد: الزام دستگاه‌های اجرایی و بخصوص بانک‌ها به حمایت و اعمال بسته‌های حمایتی با رعایت ضوابط مربوطه بخصوص از شرکت‌های نوپا همچنین توسعه پارک‌های علم و فناوری از لحاظ تجهیزات کالبدی و در نهایت حمایت و فراهم سازی زمینه‌های لازم برای شرکت‌های دانش بنیانی که زمینه دسترسی آسان و ارزان به خدمات قضایی به مردم را فراهم می‌کنند از اقداماتی است که به منظور احصاء مشکلات و مسائل شرکت‌های دانش بنیان انجام شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.