حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
شناسه : 42823

محمد کاظمی فرد با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های هوشمند و نوین در فرآیند صدور آرا و تصمیمات قضایی یکی از راهبرد‌هایی است که در رسیدگی به تظلمات، تعدیات، دعاوی و رفع خصومات در سند تحول قضایی مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: با عمل به این رویکرد اقدامات فراوانی در مرکز آمار و فناوری […]

پ
پ

محمد کاظمی فرد با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های هوشمند و نوین در فرآیند صدور آرا و تصمیمات قضایی یکی از راهبرد‌هایی است که در رسیدگی به تظلمات، تعدیات، دعاوی و رفع خصومات در سند تحول قضایی مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: با عمل به این رویکرد اقدامات فراوانی در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه صورت گرفته است.

وی افزود: یکی از این اقدامات راه اندازی سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس با هدف کاهش اطاله دادرسی، اتقان آرای قضایی و حذف مداخلات انسانی است که با تلاش‌های مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اجرایی شده است. موضوعی که همواره مورد تاکید مقامات عالی قضایی، سند تحول و جامعه نخبگانی کشور بوده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در خصوص سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس، تصریح کرد:ارجاع هوشمند به صورت تخصصی و هوشمند و بدون مداخله عامل انسانی به کارشناسان و دریافت سیستمی نظرات یکی از راهکار‌هایی است که در سند تحول قضایی با هدف از بین بردن خطای برخی از نظرات کارشناسی تعیین شده است و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه این تکلیف میان مدت خود را در ماه‌های پایانی سال گذشته اجرا کرده است.

کاظمی فرد با بیان اینکه سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس از ویژگی‌های متفاوتی برخورداراست، تاکید کرد: کاهش اطاله دادرسی، اتقان آرای قضایی، روند تمام الکترونیک، بهره گیری از فناوری‌های نوین، خدمت به مردم، توزیع عادلانه پرونده میان کارشناسان، از بین رفتن ارجاع پرونده تنها به یکسری از کارشناسان، ارجاع پرونده به کارشناسی از طریق قرعه کشی، حذف مداخلات انسانی، در اختیار بودن تمام قضات کشور، دسترسی ساده و آسان برای قضات سراسر کشور، سرعت انجام امور، تعیین فرصت به کارشناس برای امر کارشناسی، افزایش نظارت پذیری با بررسی عملکرد کارشناسان، از بین بردن روش‌های قدیمی و سنتی، کنترل دقیق فرآیند‌ها، ۹۳ موضوع کارشناسی، عدم ارجاع در صورت وجود پرونده در دست کارشناسان، بررسی نظر کارشناسان و تجزیه و تحلیل عملکرد آنان و رتبه بندی کارشناسان از ویژگی‌های این سامانه است. 

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۶ درصد کارشناسی‌های سراسر کشور به صورت سیستمی انجام می‌شود، گفت: در برخی از استان‌ها شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه هستیم و استان‌های خراسان جنوبی و یزد بیش از ۴۰ درصد کارشناسی‌هایشان به صورت سیستمی و هوشمند انجام می‌شود و بعد از آن استان‌های قم، سمنان، اصفهان و کرمانشاه قرار دارند.

وی افزود: تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که با ارائه آموزش‌های لازم استفاده از این سامانه را برای قضات ساده و راحت‌تر کنیم، اما استان‌هایی که در این زمینه پیشرفتی نداشته‎اند باید با الگو قراردادن استان‌های پیشرو، زمینه استفاده بیشتر از این سامانه را مهیا کنند. این سامانه نقش مهمی در اتقان آرای قضایی، کاهش اطاله دادرسی و تسریع فرایند‌های قضایی دارد.

محمد کاظمی فرد با بیان اینکه تمام فرآیند در این سامانه به صورت کاملا الکترونیک و هوشمند صورت می‌گیرد عنوان کرد: با راه‌اندازی سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس مشکلاتی که در گذشته وجود داشت از بین رفته است و زمینه کاهش اطاله دادرسی و اتقان آرای قضایی فراهم شده است.

وی افزود: استفاده از این سامانه باعث می‌شود تا فرایند‌های رسیدگی به پرونده‌ها تسریع شود؛ همچنین امکان نظارت کنترل در اجرای فرآیند‌ها ایجاد شده است، این سامانه باعث کاهش مراجعات حضوری مردم و سرعت در فرآیند رسیدگی‌ها می‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.