حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
شناسه : 42374

سومین مراجعه اش به پزشکی قانونی بعد از تصادف شدید سال گذشته است. تصادفی که منجر به شکستگی شدید پای راست و آسیب به صورت و دستش شد و او را مدتی زمین‌گیر کرد. در همان روز‌های اول بعد از تصادف و پس از مراحل درمانی اولیه برای تعیین خسارت و دیه صدمات به پزشکی […]

پ
پ

سومین مراجعه اش به پزشکی قانونی بعد از تصادف شدید سال گذشته است. تصادفی که منجر به شکستگی شدید پای راست و آسیب به صورت و دستش شد و او را مدتی زمین‌گیر کرد. در همان روز‌های اول بعد از تصادف و پس از مراحل درمانی اولیه برای تعیین خسارت و دیه صدمات به پزشکی قانونی مراجعه کرده، اما هنوز پرونده اش نهایی نشده و نظر قطعی کارشناس در مورد صدمات وارده اعلام نشده است.

از اینکه دفعات مراجعه اش به پزشکی قانونی طولانی شده شاکی است و می‌خواهد زودتر خسارتش را دریافت کند. در سالن انتظار مرکز معاینات که مملو از جمعیت است نشسته و با فرد کناریش صحبت می‌کند. “آقا من پارسال تصادف کردم هفت ماه پیش، الان سومین باره که اومدم پزشکی قانونی، هر بار می‌گن برو دو ماه دیگه بیا، سه ماه دیگه بیا. یه تعیین خسارت مگه چقدر کار داره که من این همه مدته معطلم. ” و فرد کناری گویی که اصلاً متوجه صحبت‌های او نشده فقط سرش را تکان می‌دهد و برگه‌های پرونده اش را ورق می‌زند.

بلندگو شماره اش را اعلام می‌کند، باید به اتاق شماره دو برود. از جایش بلند می‌شود و به سمت اتاق معاینه می‌رود. پای راستش چندان در راه رفتن یاریش نمی‌کند و به سختی آن را حرکت می‌دهد.

در می‌زند و وارد می‌شود: “سلام آقای دکتر”

“سلام بفرمایید”

پزشک در حالی که پرونده را مطالعه می‌کند، می‌پرسد: پاتون چطوره بهتر شدید؟

مرد جواب می‌دهد: نه آقای دکتر این پا دیگه واسه من پا نمی‌شه، خواهشا گواهی رو بهم بدید که لااقل بتونم زودتر خسارتم رو بگیرم.

پزشک پای آسیب دیده بیمار را معاینه می‌کند سپس نگاهی به آخرین تصاویر و گرافی‌ها می‌اندازد و می‌گوید: به نظرم بهتره یک ماه دیگه هم صبر کنیم قطعا بعد از یک ماه نتیجه نهایی مشخص می‌شه و ما می‌تونیم نظر بهتری بدیم.

مرد که کمی عصبانی و کلافه است می‌گوید: دکتر یک ماه دیگه چرا؟ من با موتور کار می‌کردم تو این چند وقته که نتونستم کار کنم خیلی به مشکل خوردم اینجوری لااقل می‌توانم زودتر خسارتم رو بگیرم و به یه زخمی بزنم.

دکتر پاسخ می‌دهد: بله حق دارید، اما برای تعیین خسارت دقیق باید این فاصله زمانی طی بشه تا آسیب و صدمه وارد شده به شما رو به طور دقیق محاسبه و تعیین خسارت کنیم. مطمئن باشید این طول مدت و معاینات مجدد به نفع شما و برای حفظ حق و حقوقتونه وگرنه برای ما فرقی نمی‌کنه که این ماه اعلام نظر کنیم یا ماه بعد. از طرفی ممکنه آسیب شما آثار ماندگار داشته و یا باعث نقص ماندگاری تو پاتون بشه که مشمول تعیین خسارت بشه پس به نفع شماست که کمی صبوری کنید تا این یک ماه هم بگذره و آسیب و صدمه شما به طور دقیق محاسبه بشه.

تا پیش از التیام آسیب نمی‌توان تعیین خسارت کرد

یکی از عمده ارجاعات واحد‌های معاینات بالینی پزشکی قانونی، مصدومین نزاع و درگیری‌ها و یا آسیب دیدگان حوادث رانندگی هستند که برای تعیین دیه و خسارات به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند. بنا بر آمار‌های موجود مصدومین نزاع و بعد از آن تصادفات بیشترین حجم مراجعات بخش معاینات بالینی را در بر می‌گیرند به نحوی که ۴۶.۶ درصد از این ارجاعات مربوط به مصدومین نزاع و ۲۹.۱ درصد مربوط به مصدومان حوادث رانندگی است.

در این میان کارشناسان پزشکی قانونی ضمن بررسی دقیق آسیب وارده و مطالعه پرونده و مستندات پزشکی فرد مصدوم، میزان دیه و ارش صدمات را تعیین می‌کنند که البته لازم است با توجه به نوع و شدت آسیب، دفعات معاینه مجدد به منظور التیام حداکثری صدمه ایجاد شده برای فرد در نظر گرفته و پس از آن نظر نهایی کارشناس اعلام شود.

ابوالفضل خورشیدی رئیس واحد معاینات مرکز پزشکی قانونی تهران در خصوص ضرورت معاینه مجدد برای مصدومان و آسیب دیدگان حوادث، اظهار کرد: شکستگی ها، پارگی‌های رباطی، آسیب‌های عصبی و آثار جراحات به ویژه در ناحیه صورت از مواردی هستند که نمی‌توان در مرحله اول آن‌ها را ارزیابی و در خصوص آن اظهار نظر قطعی کرد.

وی افزود: در چنین صدماتی نیازمند گذر زمان و بررسی چگونگی التیام صدمه وارده هستیم تا بر اساس آن اظهارنظر کنیم؛ در برخی آسیب‌ها از جمله آسیب‌های عصبی ناشی از حوادث، گاهی بیش از یکسال زمان نیاز است تا برگشت آسیب به حداکثر ممکن برسد و بتوان در مورد آن اعلام نظر کرد.

خورشیدی ادامه داد: در شکستگی‌ها و یا دیگر آسیب‌های جسمی مهلت متداولی از نظر پزشکی برای بهبودی و التیام وجود دارد که کارشناس پزشکی قانونی با در نظر گرفتن این مدت زمان، برای فرد معاینه مجدد تعیین می‌کند.

به گفته وی محدودیت‌های حرکتی، احساس درد در عضو آسیب دیده، عدم ترمیم شکستگی و … از مواردی است که پزشک قانونی برای تعیین معاینه مجدد فرد مصدوم مورد توجه قرار می‌دهد.

رئیس واحد معاینات مرکز پزشکی قانونی تهران با اشاره به اینکه معاینه مجدد در نهایت به نفع بیمار و برای حفظ حقوق او خواهد بود، تصریح کرد: در معاینه مجدد باید به نقطه‌ای برسیم که امیدی به بهبودی بیشتر ضایعه ایجاد شده در فرد مصدوم نباشد و در این صورت نظر نهایی را صادر و به مرجع قضایی اعلام کنیم.

خورشیدی گفت: معاینه مجدد بسته به نوع صدمه طی چند نوبت با فاصله زمانی مشخص تعیین می‌شود، زیرا در مواردی مثل شکستگی زانو نمی‌توان از همان روز اول برای فرد نقص عضو در نظر گرفت بلکه لازم است زمان کافی سپری و درمان‌های لازم انجام شود سپس اگر عارضه‌ای باقی ماند و بهبودی کامل حاصل نشد بتوان میزان آسیب و یا نقص عضو اتفاق افتاده را تعیین کرد.

مصدومان حوادث، صدمات را شفاف به پزشک بگویند

رئیس واحد معاینات مرکز پزشکی قانونی تهران با اشاره به مشکل عمده پرونده‌های مصدومین حوادث، بیان کرد: متاسفانه بسیاری از مصدومان حوادث در مراجعه اولیه خود به پزشکی قانونی صدمات و آسیب‌های ایجاد شده را به طور کامل برای پزشک بیان نمی‌کنند و همین موضوع موجب می‌شود که بعد از چند روز مدعی شوند پزشک صدمات آنان را به طور کامل ندیده است.

وی با تأکید بر اینکه مصدوم باید تمامی صدمات خود را به طور شفاف برای پزشک توضیح دهند، گفت: قطعا پزشک و کارشناس ما از جزئیات آسیب‌های وارده مطلع نیست و لازم است فرد در مراجعه به پزشکی قانونی محل همه آسیب‌ها و جراحات ایجاد شده را به طور دقیق به پزشک نشان دهد.

خورشیدی همچنین از مصدومین نزاع و تصادفات خواست که تا پیش از رفع آثار کبودی و جراحات سطحی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کنند تا پزشک بتواند صدمات ایجاد شده را به طور دقیق بررسی کند و اگر امکان مراجعه به پزشکی قانونی در روز‌های ابتدایی وجود ندارد حتماً توضیحات و شرح کامل صدمات در پرونده‌های بیمارستانی لحاظ شود.

وی افزود: در خصوص شکستگی ها، به خصوص در اندام‌های تحتانی که حرکت برای فرد دشوار است، نمی‌توان انتظار داشت که در روز‌های اول بعد از حادثه فرد به پزشکی قانونی مراجعه کند، اما در مواردی که اندام‌های فوقانی دچار شکستگی و آسیب می‌شوند فرد می‌تواند به پزشکی قانونی مراجعه کند، زیرا معاینه فرد مصدوم توسط پزشک قانونی به اظهار نظر دقیق‌تر کمک می‌کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.