حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 17 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۳۲
شناسه : 41436

هیئت‌ وزیران در جلسه مورخ 21 /5 /1386 بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، موضوع نامه شماره 23528 /1 مورخ 15 / 9 /1384 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد بند «ط» ماده (104) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، […]

پ
پ

هیئت‌ وزیران در جلسه مورخ 21 /5 /1386 بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، موضوع نامه شماره 23528 /1 مورخ 15 / 9 /1384 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد بند «ط» ماده (104) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1383- آیین‌نامه اجرایی بند مذکور را تصویب نمود:

آیین ‌نامه اجرائی بند «ط» ماده (104) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
مصوب 1386,05,21

ماده 1ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مربوط به کار می‌رود:

الف – فضاهای مجازی فرهنگی: بسته‌های نرم‌افزاری رایانه‌ای، پایگاههای اینترنتی و سایر سامانه‌های رقومی که صرفاً درخصوص موضوعات فرهنگی از قبیل امور مطبوعاتی، هنری، دینی، تاریخی و علمی بویژه به زبان و خط فارسی و برای استفاده عموم فعالیت می‌کنند.

تبصره ـ سامانه رقومی عبارت است از مجموع داده‌ها و محتواهای دیجیتالی که از طریق شبکه‌های گسترده جهانی یا ملی (اینترنت)، شبکه‌های تلفن ثابت و سیار، شبکه‌های بدون سیم و مانند آنها عمل می‌کند.

ب – دستگاهها: دستگاههای موضوع ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.

ماده 2ـ فعالیتهای مشمول تسهیلات این آیین‌نامه عبارتند از:‌
الف ـ تولید، توزیع و تکثیر بسته‌های نرم‌افزاری یا ارتقاء کیفیت آنها.
ب ـ ایجاد و تقویت پایگاههای اینترنتی و سامانه‌ها.
ج ـ ایجاد، توسعه و تداوم فعالیت فضاهای مجازی فرهنگی.
د ـ ایجاد و توسعه مراکز ارایه خدمات فضاهای مجازی فرهنگی.
هـ ـ برگزاری دوره‌های آموزش عمومی، فرهنگ سازی یا فعالیتهای تبلیغی، ترویجی و اطلاع‌رسانی و نقد و ارزیابی از طریق برپایی کارگاهها، نمایشگاهها، همایشها، بازارچه‌ها و جشنواره‌ها در رابطه با توسعه فضاهای مجازی فرهنگی.

ماده 3ـ انواع حمایتها و تسهیلات قابل ارایه به فعالیتهای موضوع ماده (2) عبارتند از:
الف ـ کمک به ثبت حقوق مادی و معنوی آثار تولید یا ایجاد شده.
ب ـ معرفی متقاضیان اخذ تسهیلات به شبکه بانکی کشور.
پ ـ اعطای وام از طریق صندوقهای قرض‌الحسنه.
ت – پرداخت بخشی از سود و کارمزد تسهیلات بانکی اخذ شده با رعایت قوانین مربوط.
ث ـ تأمین بخشی از هزینه‌ فعالیتها.
هـ ـ خرید نسخه‌هایی از آثار مذکور در ماده (2).

تبصره ـ حمایتهای موضوع این ماده در چارچوب قوانین و مقررات جاری صورت می‌گیرد و مشمول فعالیتهایی خواهد بود که متناسب با ارزشهای اسلامی، انقلابی و اخلاقی انجام شود.

ماده 4ـ اشخاص حقیقی و حقوقی که در چارچوب مقررات مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و سایر قوانین و مقررات جاری کشور به فعالیتهای موضوع ماده (2) این آیین‌نامه اشتغال دارند و نسبت به ثبت اثر خود در مراجع ذی‌صلاح اقدام کرده‌اند، می‌توانند با ارایه درخواست کتبی به دستگاه ذیربط از حمایتهای مذکور در ماده (3) این آیین‌نامه بهره‌مند شوند.

ماده 5 ـ ارایه هرگونه تسهیلات و انجام هرگونه حمایت مستقیم یا غیرمستقیم از پایگاههای اطلاع‌رسانی اینترنتی توسط کلیه دستگاهها منوط به میزبانی پایگاه یاد شده در یکی از مراکز دارای مجوز میزبانی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در داخل کشور است.

ماده 6 ـ انجام حمایتهای موضوع این آیین‌نامه از فضاهای مجازی فرهنگی که به زبانهای غیرفارسی اصول و ارزشهای اسلامی و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را تبلیغ و ترویج می‌نماید توسط دستگاهها پس از اخذ تاییدیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلامانع است.

ماده 7 ـ کلیه دستگاهها و سایر اشخاصی که از محل بودجه عمومی کشور اعتبار برای فعالیتهای موضوع این آیین‌نامه دریافت می‌نمایند، تنها می‌توانند از حمایتها و تسهیلات بندهای «الف» و «هـ » ماده (3) این آیین‌نامه استفاده نمایند.

ماده 8 ـ در صورت تخطی از مفاد این آیین‌نامه به تشخیص دستگاه حمایت کننده، حمایت‌ها قطع یا مسترد می‌گردد.

ماده 9 ـ وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاههای مشابه می‌توانند با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و مفاد این آیین‌نامه از محل اعتبارات مصوب نسبت به اعمال حمایتهای مذکور در ماده (3) اقدام نمایند.

تبصره 1 ـ به منظور ایجاد هماهنگی و اجتناب از ارایه تسهیلات مضاعف و تداخل فعالیتها، دستگاههای فوق‌الذکر مکلفند مشخصات و نوع تسهیلات در‌خواستی متقاضیان و فرایند اعطای آن را در یک پایگاه اینترنتی ویژه که بدین‌ منظور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد گردیده، ثبت نمایند. همچنین دستگاههای مذکور موظفند برای ارائه حمایتها قبلاً به این پایگاه مراجعه و اطلاعات لازم را کسب نمایند.

تبصره 2 ـ اعطای هرگونه تسهیلات به فعالیت‌های مذکور در ماده (2) این آیین‌نامه و حمایت از آنها، توسط کلیه دستگاههای مذکور خارج از چارچوب مفاد این آیین‌نامه، خصوصاً بدون دریافت و انتشار تقاضای متقاضی و نتیجه بررسی آن از طریق پایگاه اینترنتی تبصره (1) ممنوع است.

ماده 11 ـ متقاضیان برخورداری از حمایتها و تسهیلات موضوع این آیین‌نامه، جهت انجام هر فعالیت تنها می‌توانند از حمایت و تسهیلات یکی از دستگاههای کشور استفاده نمایند.

ماده 12 ـ وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی مکلف است ظرف شش ماه از ابلاغ این آیین‌نامه، ضوابط عمومی تولید و انتشار فضاهای مجازی فرهنگی و صدور مجوز فعالیت در این زمینه را تدوین و جهت تصویب به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارایه نماید.

ماده 13 ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور مکلف است اعتبار لازم جهت انجام حمایتها و ارایه تسهیلات موضوع این آیین‌نامه را از محل وجوه اداره شده یا در بودجه سنواتی دستگاههای مذکور در ماده (9) پیش‌بینی نماید.

تبصره ـ اعتبارات مذکور مستقیماً به دستگاههای ذی‌ربط یا برای تأمین تسهیلات بانکی اختصاص می‌یابد.

معاون اول رئیس‌ جمهور – پرویز داودی

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.