حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۲۸
شناسه : 40729

حجت الاسلام والمسلمین صادق رحیمی با اشاره به ضرورت آشنایی بیشتر مردم با امور حقوقی بیان کرد: آموزش مسائل حقوقی به مردم در هر سن و قشر و جایگاهی باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد و مردم با توجه به شرایط جامعه باید بیشتر از گدشته با مسائل حقوقی آشنا شوند. وی افزود: به طور […]

پ
پ

حجت الاسلام والمسلمین صادق رحیمی با اشاره به ضرورت آشنایی بیشتر مردم با امور حقوقی بیان کرد: آموزش مسائل حقوقی به مردم در هر سن و قشر و جایگاهی باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد و مردم با توجه به شرایط جامعه باید بیشتر از گدشته با مسائل حقوقی آشنا شوند.

وی افزود: به طور مثال اگر یک فرد با قانون چک آشنا باشد، می‌داند که چطور باید عمل کند که در دام کلاهبرداران گرفتار نشود؛ در فقه هم آمده است کسیکه می‌خواهد معامله کند باید احکام معاملات را بداند تا گرفتار ربا نشود. 

صدا و سیما در آموزش اطلاعات حقوقی به مردم وظیفه سنگینی بر عهده دارد

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی تاکید کرد: صدا و سیما در آموزش اطلاعات حقوقی به مردم وظیفه سنگینی بر عهده دارد و از سوی دیگر قوه قضاییه نیز باید برای آموزش حقوقی افراد و جا افتادن فرهنگ آموزش این علوم از سوی مردم باید بیشتر تلاش کند؛ البته خود مردم نیز باید دنبال افزایش اطلاعات حقوقی خود باشند.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو درباره ضرورت افزایش دانش قضایی قضات، گفت: یکی از مشکلات ما وجود قوانین متعدد و متنوع است که خیلی سریع در معرض تغییر قرار می‌گیرند لذا قضات باید به سرعت در جریان این تغییرات قرار بگیرند و دانسته‌های خود را به روز کنند.

 دانش قضایی قضات باید به روز رسانی شود

معاون قضایی قوه قضاییه ادامه داد: قضات در زمانی که ابلاغ قضایی می‌گیرند، آموزش‌های علمی و عملی می‌بینند و دانش قضایی آن‌ها در یک سطحی بالا می‌رود، اما این دانش قضایی باید به روز رسانی شود، چراکه قوانین مدام تغییر می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی تاکید کرد: یکی از اقدامات و برنامه‌های قوه قضاییه، آموزش‌های ضمن خدمت است تا قضات در حین خدمت نیز از اطلاعات حقوقی جدید آگاه شوند. از سوی دیگر، اداره حقوقی داریم که در آن نظریه مشورتی صادر می‌شود و دیوان عالی هم داریم که در آن آرای وحدت رویه صادر می‌شود که قضات با استفاده از فضای مجازی می‌توانند از هر قانون جدید، رای وحدت رویه و نظریه مشورتی که صادر می‌شود، استفاده کنند و اطلاعات خود را به روز‌تر و تکمیل‌تر کنند.

 آموزش ضمن خدمت تخصصی برای قضات ارائه می‌شود

وی با بیان اینکه در دستگاه قضا آموزش ضمن خدمت تخصصی برای قضات ارائه می‌شود، عنوان کرد: باید فعالیت‌ها در این حوزه بیشتر شود و قضات به صورت تخصصی تری آموزش ببینند. به طور مثال، یک قاضی که در حوزه اراضی کار می‌کند و پرونده‌هایی در این حوزه را رسیدگی می‌کند باید نسبت به قوانین این حوزه اشراف کامل داشته باشد یا قاضی که در حوزه مسائل جزا کار می‌کند، باید اطلاعات کافی در این راستا داشته باشد.

قضات در شعب تخصصی دادگاه‌های سراسر کشور حضور دارند

معاون قضایی قوه قضاییه تصریح کرد: اینکه یک قاضی بخواهد به همه مسائل حقوقی اشراف داشته باشد، کار مشکلی است. امروز قضات در شعب تخصصی دادگاه‌های سراسر کشور حضور دارند و آموزش‌های تخصصی نیز می‌بینند.حتی مجتمع‌های تخصصی برای رسیدگی به جرایم خاص تاسیس شده است تا اطاله دادرسی کمتری داشته باشیم.

هوشمندسازی فرآیند خدمات رسانی به مردم را تسریع می‌بخشد

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی با اشاره به اهمیت هوشمندسازی خدمات در قوه قضاییه تاکید کرد: هوشمند سازی در همه ارکان دستگاه قضایی شروع شده و در معاونت قضایی نیز از سال قبل این کار را آغاز کرده ایم؛ یکی از برنامه‌ها در سال جاری هوشمند سازی است که فرآیند خدمات رسانی به مردم را تسریع می‌بخشد و در مواردی دقت را بالا می‌برد.

پرونده‌ها از شهرستان‌های مختلف به صورت سیستمی برای ما فرستاده می‌شود

وی در ادامه افزود: استفاده از سیستم‌های (cms) و هوشمند سازی یکی از تاکیدات ما به همکاران در معاونت قضایی است. هم اکنون تعدادی از پرونده‌ها از شهرستان‌های مختلف به صورت سیستمی برای ما فرستاده می‌شود

معاون قضایی قوه قضاییه در بخش دیگری از گفت‌وگو نیز درباره انجام ملاقات‌های مردمی بیان کرد: این ملاقات‌های مردمی خالی از فایده نیست و حداقل به مراجعان می‌آموزد کار قضایی خود را باید از چه نقطه‌ای آغاز کنند و متوجه اشکالات کار خود می شوند.

برکات دیدار‌های مردمی

وی افزود: یکی دیگر از برکات دیدار‌های مردمی غیر از دیدار چهره به چهره با مردم این است که خیلی از نکاتی که شاید از نگاه ما پنهان مانده است، روشن می‌شود و همچنین متوجه مسائلی که باید دقت بیشتری به آن‌ها داشته باشیم، می‌شویم که قطعا برای ما مفید خواهد بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.